El Congrés torna a debatre la liberalització de l'estiba
El govern espanyol confia poder convalidar el decret llei i evitar la sanció milionària per l'incompliment de la sentència del TJUE
El Congrés dels Diputats debatrà aquest dijous sobre el nou decret llei per liberalitzar el sector de l'estiba que va aprovar divendres passat el consell de ministres. El debat es produeix gairebé dos mesos després que el Congrés rebutgés el plantejament inicial fet pel govern espanyol. Un cop fetes les modificacions, el ministeri de Foment confia que es podrà obtenir la convalidació del reial decret. Per la seva part, el PDECat ja ha dit públicament que s'abstindrà si el decret no contribueix a acabar amb el conflicte. Una abstenció que podria ajudar a tirar endavant el decret llei. Els treballadors de l'estiba, que s'encarreguen de la càrrega i descàrrega de mercaderies als ports, no veuen de bon ull el decret llei i estan en peu de guerra, de manera que ja han anunciat vagues a partir del proper 24 de maig.
Contraris a la liberalització del mercat laboral del seu sector, els estibadors mantenen el preavís de vaga que van presentar divendres passat. Una vaga que, a partir del dimecres 24 de maig, aturaria els ports de l'Estat cada dilluns, dimecres i divendres en hores intermitents (és a dir, una si i una no al llarg de les 24 hores) durant tres setmanes. De fet, la patronal del sector, Anesco, ha denunciat que des d'aquest dimecres hi ha una "vaga encoberta i il·legal" als ports espanyols, ja que, segons asseguren, els estibadors han baixat la seva activitat.
L'aprovació d'aquest nou decret permetria donar compliment a la sentència del Tribunal de Justícia de la UE que va condemnar l'Estat a modificar la Llei de ports del 2010 per permetre que les empreses puguin contractar lliurement els seus treballadors.
El govern espanyol ja va aprovar un primer decret llei al febrer però no va aconseguir l'aprovació del Congrés per tirar-lo endavant. Ara hi ha inclòs modificacions – petites, segons admet el mateix executiu estatal- per buscar el consens necessari per aprovar el decret llei i evitar així el pagament d'una sanció de 27.522 euros diaris per incomplir la normativa comunitària. La sanció no s'hauria de pagar fins que hi hagués una segona sentència del Tribunal de Justícia de la UE, però si hi ha un segon auto, Espanya haurà de fer front a una multa milionària –27.522 euros multiplicat per tants dies com hagin passat des de l'11 de desembre del 2014, el dia de la primera sentència- i a més a més s'enfrontarà a una nova sanció de 134.000 euros diaris.
En relació als canvis fets recentment al decret llei, Foment ha suprimit la disposició que eliminava el recàrrec de la quota empresarial de la Seguretat Social per als contractes temporals de menys de set dies. El nou decret llei també ha fixat que els treballadors no hauran de disposar d'un títol de Formació Professional perquè "no existia cap títol propi que es correspongués específicament amb la manipulació de mercaderies", segons el ministre. Així mateix, es requerirà un certificat de professionalitat, que preveu la realització d'unes pràctiques no laborals en instal·lacions portuàries. D'altra banda, el nou decret garanteix als estibadors el control de la càrrega i descàrrega de vehicles als ports.
Liberalització del mercat de treball de l'estiba
Fins ara, els ports espanyols havien de tenir per imperatiu legal una societat d'estiba (en el cas del port de Barcelona és Estibarna-Sagep) i les terminals dels ports havien de ser accionistes d'aquesta societat. Així doncs, els estibadors de Barcelona treballen per Estibarna-Sagep, una societat de la qual formen part una desena d'empreses que operen les terminals del Port, com TCB, Hutchinson, Autoterminal, Setram, Grimaldi o Transmediterrania, entre altres. Precisament, el decret llei aprovat pel govern espanyol vol acabar amb l'obligatorietat sobre els operadors de les terminals de formar part de la societat d'estibadors, ja que així ho indicava la sentència del TJUE. I és que segons el dret europeu, no es pot obligar cap empresa privada a ser accionista d'una altra empresa.
D'altra banda, les terminals fins ara havien de contractar preferentment personal d'aquesta societat d'estibadors per poder fer càrrega i descàrrega de les mercaderies. Arran del decret llei, en canvi, el mercat de treball es liberalitzarà, de manera que es podrà contractar personal d'altres empreses, si bé el decret llei contempla la necessitat que el personal de l'estiba estigui qualificat.
En definitiva, tal com va explicar el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, l'objectiu del decret llei és que l'estiba deixi de ser "un sector monopolístic".
Des del sindicat d'estibadors Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar, majoritari al port barceloní, es defensa que la liberalització del mercat de treball de l'estiba farà que es contractin persones que no són del sector i això farà que no estiguin prou qualificats per fer la feina i per tant tot plegat acabi sent un "desastre", asseguren fonts del sindicat.
Per la seva part, la patronal Anesco (Associació estatal d'empreses estibadores i consignatàries de bucs) sempre ha defensat que cal treballar per donar compliment a la sentència de la Unió Europea i fa una crida al diàleg per evitar la conflictivitat en el sector.
Per la seva banda, fonts del port de Barcelona recorden que no formen part de la negociació, que s'ha dut a terme entre el ministeri de Foment i la patornal Anesco (Associació estatal d'empreses estibadores i consignatàries de bucs). Les mateixes fonts demanen que hi hagi "el màxim consens per evitar al màxim la conflictivitat". Com ja es va fer al febrer, el port assegura que prendrà mesures per facilitar el trànsit als accessos i la circulació al port en cas que es materialitzi la convocatòria de vaga prevista per al proper 24 de maig.
Més de 1.200 estibadors a Catalunya
Al conjunt de l'Estat, hi ha més de 6.000 treballadors de l'estiba, dels quals 1.040 operen al port de Barcelona i 160 al de Tarragona. També n'hi ha 11 repartits entre els ports de Palamós, Vilanova i la Geltrú i Sant Carles de la Ràpita.