• Economia
  • El Govern prepara una vinyeta per eliminar els peatges

El Govern prepara una vinyeta per eliminar els peatges

Tots els vehicles hauran de pagar una taxa anual a canvi de l’ús il·limitat de les carreteres

Tres entitats empresarials catalanes demanen que imatges com la del Peatge de La Roca del Vallès es vegin a les autovies espanyoles
Tres entitats empresarials catalanes demanen que imatges com la del Peatge de La Roca del Vallès es vegin a les autovies espanyoles
Redacció VIA Empresa
Barcelona
31 de Maig de 2017
Act. 31 de Maig de 2017

El Govern català està preparant la implantació d’una vinyeta per substituir els actuals peatges a les vies catalanes. El sistema consisteix en el pagament anual d’una taxa que haurien de pagar tots els vehicles i que permetria un ús il·limitat de les vies de pagament. Segons La Vanguardia, el preu encara s’hauria de definir, però segons el Director General d’Infraestructures, Ricard Font, estaria entre els 40 i els 110 euros, entre els estàndards europeus.

Aquest sistema ja funciona en molts altres països de l’entorn europeu, com ara Àustria o Suïssa, on els vehicles que hi circulen paguen una vinyeta anual per conduir per les seves carreteres. 

La proposta haurà de rebre el permís de Madrid per tirar endavant i de fet el líder del PP a Catalunya, Xavier Garcia Albiol, ha protestat per entendre que pagarien peatges els qui fan servir el cotxe i els que no. No obstant, Font ha recordat que via pressupostos catalans tots els catalans paguen molts peatges a l’ombra. Tot i la negativa del Ministerio de Fomento, la mesura podria entrar en vigor gràcies al vist-i-plau de Brussel·les.

Pels turistes o transportistes que passen per Catalunya hi haurà una vinyeta diària, setmanal o mensual i es podrà adquirir presencialment a les entrades del país o a través del telèfon. Amb l’entrada en vigor d’aquesta mesura la Genralitat elevaria el pressupost que actualment es destina a les infraestructures, uns 70 milions d’euros, però el gran beneficiat seria el transport públic, perquè aquestes partides destinades al manteniment, més peatges a l’ombra (178 milions d’euros) i bonificacions (49) milions desapareixerien i es podria invertir 300 milions d’euros a la millora del transport públic.

L'únic peatge que mantindria el Govern seria el del túnel de Vallvidrera, que s'establiria com el primer "peatge de congestió" dissuasiu d'entrada a Barcelona per frenar l'accés al vehicle privat.