• Economia
  • "El gran guanyador del referèndum grec és l'independentisme català"

"El gran guanyador del referèndum grec és l'independentisme català"

Segons Sala-i-Martín, la situació actual de Grècia demostra que Europa i Espanya menteixen quan amenacen amb la sortida de Catalunya de la zona euro en el cas d'una possible independència

Xavier Sala-i-Martín al Sopar empresarial de l'Anoia
Xavier Sala-i-Martín al Sopar empresarial de l'Anoia
Mª José Morcillo
10 de Juliol de 2015
Act. 10 de Juliol de 2015

L'economista i professor d'economia de la Universitat de Columbia, Xavier Sala-i-Martín, ha fet aquestes declaracions durant la quinzena edició del Sopar Empresarial organitzat per la Unió Empresarial de l'Anoia que ha tingut lloc al Campus Universitari d'Igualada. Segons el catedràtic d'economia, "els catalans no ens hem d'acovardir, un cop votem que sí a la independència canviaran d'opinió: ho hem vist clar com un mirall a Grècia". Sala-i-Martín creu que el canvi d'actitud de les institucions europees davant un possible "Grexit", o sortida de Grècia d'Europa, demostra aquesta afirmació i per això, manté que un acord és l'escenari més probable en un futur pròxim.

Tot i així, l'economista ha alertat que la situació a Grècia és un avís de què podria passar a altres països europeus si es donen futures crisis. "Podrien produir-se atacs especulatius a qualsevol país que tingui l'euro com a moneda i crear una catàstrofe econòmica sense precedents", remarca. Per tot això, afirma que Europa és la més interessada en què el país hel·lènic es mantingui dins de l'Eurozona.

Transformar les idees en productes
Davant una nodrida representació del món empresarial i polític anoienc, el catedràtic de la Universitat de Columbia de Nova York i assessor del Fòrum Econòmic Mundial de Davos ha tancat la trobada anual de la patronal anoienca amb la conferència "Què has fet de nou avui?". Sala-i-Martin ha destacat laimportància de la creativitat com a autèntic motor de la innovació i ha reivindicat les idees com a requisit imprescindible per ser líders en innovació i competitivitat. 

"Si no pots fer les coses més barates i de més qualitat, només pots fer-les diferents"
L'economista creu que la competitivitat no va associada al preu ni a la qualitat, sinó a la diferència i aquest tret diferencial passa per la innovació no lligada exclusivament a l'I D. "Allò que té valor al final del dia són les idees", afirma. Per Sala-i-Martín aquestes idees no només han de ser concebudes sinó que s'han d'aplicar i posa com a exemple Nokia, que amb el seu potencial de patents no va saber anar més enllà de l'I D.

"La innovació no procedeix només de sectors tecnològics, per més tradicional que sigui el sector, pots innovar"
Starbucks, Cirque du Soleil, Ikea, Zara o Facebook són alguns dels exemples que demostren que les idees empresarials no han d'estar associades indefugiblement a l'I D. "Amancio Ortega venia camises i el fundador de Cirque du Soleil era malabarista. Cap d'ells no té ni una sola patent, però són grans innovadors", sosté.

"Hem d'entrenar els nostres nens per fer l'única cosa que els ordinadors no poden fer: ser creatius"
Sala-i-Martin ha desgranat durant la seva conferència els set punts que cal abordar per tal de formar al capital humà que ha de nodrir les empreses i crear els entorns perquè les idees sorgeixin.

Aquests set punts són: una educació d'elit per tothom, adaptar l'escola als reptes del món actual on la tecnologia ocupa un lloc predominant i potenciar la curiositat, l'observació, l'experimentació, l'associació i la interacció en tots els àmbits. "El més important que podem ensenyar a l'escola és la curiositat. Si els nens no es pregunten coses, deixaran d'aprendre".

Per l'economista, grans empreses com Zara han crescut per aquesta capacitat d'observació i qüestionar-se sobre les coses. En la línia d'aquest èmfasi en l'educació, com a centre neuràlgic, Sala-i-Martin conclou: "No cal preguntar-se quin planeta deixarem als nostres fills, si no quins fills deixarem al nostre planeta".

"L'enemic més important de la innovació és l'empresari"
A la conferència Sala-i-Martin ha advertit que no només cal tenir idees, sinó que cal posar-les en pràctica. Un fet que no va saber fer Kodak amb la fotografia digital i que el va portar a la fallida. "Quan sentiu un empresari parlant de core business, sortiu corrents", alerta amb ironia.