14
de Desembre
de
2015
Act.
15
de Desembre
de
2015
No és només una percepció, els consumidors estan més predisposats a les compres i aquest Nadal n'és un exemple. "S'ha perdut la por i han aparegut nous modes de comprar basats en els descomptes i les promocions. La gent està més disposada a gastar més", apunta Franc Carreras, professor de màrqueting digital d'Esade. Juntament amb el també professor de màrqueting Josep Francesc Valls, l'escola de negocis ha presentat aquest dilluns un estudi sobre el comportament i l'actitud dels consumidors espanyols aquest Nadal 2015 i la primera de les seves conclusions és que s'ha perdut la por al consum.
Segons Valls, el consumidor nadalenc s'excita amb les rebaixes, s'allibera el constrenyiment del Nadal – "ara ja no gasta només set euros pel regal a les cunyades"- planifica i desestacionalitza, cerca el valor a un preu ajustat, s'interessa per les marques valuoses i és infidel -"actitud que ve del fenomen del low cost. "El consumidor entra en la botiga amb la decisió presa, compra alguns capricis i tot i que gasta menys diners, enguany s'allibera", apunta el docent.
En aquesta millora de les compres, l'estudi xifra que el consumidor gastarà entre un 4% i un 5% més durant el Nadal i en aquestes xifres hi ha tingut molt a veure la repercussió del Black Friday i del Ciber Monday celebrats en els últims dies. "El pont dels descomptes ha suposat un increment del 10% de la facturació global, sabent que l'any passat va suposar un 10% respecte a l'any anterior", argumenta Valls.
Tal com explica el catedràtic, ambdues campanyes han suposat "una gran explosió de consum" que, segons els seus càlculs, "ha produït un creixement de la facturació publicitat inaudit en els últims vuit anys". En opinió de Valls, és aquesta inversió publicitària –no hi havia cap comerç que escapés a la bogeria dels descomptes del Black Friday- el que ha suposat que s'hagin avançat les compres nadalenques i el que suposarà un increment de tota la despesa de Nadal, incloent-hi Reis, de 2015.
Cada vegada més mòbils
Altra de les consideracions que han apuntat Valls i Carreras és la importància creixent del digital en les tendències de consum, un aspecte molt lligat a les campanyes de Black Friday i Ciber Monday, que han tingut gran resposta des de l'e-commerce. "L'smartphone cada cop participa més en el procés de compra. Però el que sí que veiem és que el mòbil forma part del procés de decisió, però en general la compra online se segueix fent des de l'ordinador", apunta Carreras.
Amb tot, segons l'expert en màrqueting, en Espanya encara ens sentim més còmodes fent la compra presencialment. "És altra tendència que ens està afectant: la multicanalitat, que permet la compra mixta entre online i offline". Com a exemple, els responsables de l'estudi han citat Inditex, companyia que combina la compra online amb el lliurament o devolució a la botiga, així com el showrooming, anglicisme que fa referència a la contemplació en botiga d'allò que finalment el consumidor comprarà online. Segons Valls, l'opinió és que hi ha complementarietat entre l'online i l'offline.
També els influencers, o influenciadors, són un element a tenir present en aquest nou mode de consumir. Bloguers i usuàries d'Instagram són a hores d'ara protagonistes del màrqueting online. "Es tracta des de fer que les marques es posin en contacte amb usuaris influents fins a comptar amb usuaris que estan fent autèntiques carreres recomanant marques", exposa Carreras. Els seus posts i fotografies amb vestits d'una marca o l'altra tenen, en molts casos, una gran influència en com es comporta el consumidor envers la marca recomanada.
En conclusió, segons Valls, en aquests moments i sense haver-ho demanat, "hi ha una part d'esforç de sortir del pou en què estàvem en tendències negatives, respecte a períodes molt dolents. I la gran tendència és que es mantindrà en els pròxims 15-20 anys. Això sí, l'evidència diu que només els descomptes són el motor de les compres.
Segons Valls, el consumidor nadalenc s'excita amb les rebaixes, s'allibera el constrenyiment del Nadal – "ara ja no gasta només set euros pel regal a les cunyades"- planifica i desestacionalitza, cerca el valor a un preu ajustat, s'interessa per les marques valuoses i és infidel -"actitud que ve del fenomen del low cost. "El consumidor entra en la botiga amb la decisió presa, compra alguns capricis i tot i que gasta menys diners, enguany s'allibera", apunta el docent.
Valls i Carreras durant la presentació de l'estudi. Esade |
En aquesta millora de les compres, l'estudi xifra que el consumidor gastarà entre un 4% i un 5% més durant el Nadal i en aquestes xifres hi ha tingut molt a veure la repercussió del Black Friday i del Ciber Monday celebrats en els últims dies. "El pont dels descomptes ha suposat un increment del 10% de la facturació global, sabent que l'any passat va suposar un 10% respecte a l'any anterior", argumenta Valls.
Tal com explica el catedràtic, ambdues campanyes han suposat "una gran explosió de consum" que, segons els seus càlculs, "ha produït un creixement de la facturació publicitat inaudit en els últims vuit anys". En opinió de Valls, és aquesta inversió publicitària –no hi havia cap comerç que escapés a la bogeria dels descomptes del Black Friday- el que ha suposat que s'hagin avançat les compres nadalenques i el que suposarà un increment de tota la despesa de Nadal, incloent-hi Reis, de 2015.
Cada vegada més mòbils
Altra de les consideracions que han apuntat Valls i Carreras és la importància creixent del digital en les tendències de consum, un aspecte molt lligat a les campanyes de Black Friday i Ciber Monday, que han tingut gran resposta des de l'e-commerce. "L'smartphone cada cop participa més en el procés de compra. Però el que sí que veiem és que el mòbil forma part del procés de decisió, però en general la compra online se segueix fent des de l'ordinador", apunta Carreras.
Amb tot, segons l'expert en màrqueting, en Espanya encara ens sentim més còmodes fent la compra presencialment. "És altra tendència que ens està afectant: la multicanalitat, que permet la compra mixta entre online i offline". Com a exemple, els responsables de l'estudi han citat Inditex, companyia que combina la compra online amb el lliurament o devolució a la botiga, així com el showrooming, anglicisme que fa referència a la contemplació en botiga d'allò que finalment el consumidor comprarà online. Segons Valls, l'opinió és que hi ha complementarietat entre l'online i l'offline.
També els influencers, o influenciadors, són un element a tenir present en aquest nou mode de consumir. Bloguers i usuàries d'Instagram són a hores d'ara protagonistes del màrqueting online. "Es tracta des de fer que les marques es posin en contacte amb usuaris influents fins a comptar amb usuaris que estan fent autèntiques carreres recomanant marques", exposa Carreras. Els seus posts i fotografies amb vestits d'una marca o l'altra tenen, en molts casos, una gran influència en com es comporta el consumidor envers la marca recomanada.
En conclusió, segons Valls, en aquests moments i sense haver-ho demanat, "hi ha una part d'esforç de sortir del pou en què estàvem en tendències negatives, respecte a períodes molt dolents. I la gran tendència és que es mantindrà en els pròxims 15-20 anys. Això sí, l'evidència diu que només els descomptes són el motor de les compres.