• Economia
  • El Port de Barcelona vol arribar a 70 milions de tones

El Port de Barcelona vol arribar a 70 milions de tones

La infraestructura portuària aspira a tenir els nous accessos viaris i ferroviaris abans del 2018 per créixer a França

Imatge en miniatura del port de Barcelona
Imatge en miniatura del port de Barcelona
Europa Press
12 de Febrer de 2015
Act. 16 de Febrer de 2015

El port de Barcelona s'ha marcat com a objectiu arribar als 70 milions de tones de càrrega i tres milions de TEU -unitat de mesura per als contenidors- durant l'horitzó 2015-2020 per convertir-se en "el principal centre de distribució eurorregional de la Mediterrània en competència amb els ports del nord d'Europa".

 

A la presentació del III Pla Estratègic (PE) 2015-20, el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha destacat que, per poder complir amb aquests objectius, cal que el 50% de la càrrega conteneritzada manipulada tingui origen o destí fora de Catalunya i la seva zona d'influència pròxima, de manera que el radi del port s'ampliï fins a 1.200 quilòmetres en alguns casos.

El pla, a diferència de l'anterior, preveu totes les àrees de negoci i té un horitzó a mitjà termini, i, a més, manté "inalterable la missió de contribuir en la competitivitat dels clients del port mitjançant la prestació de serveis eficients".

El PE està estructurat en tres parts: anàlisi estratègic de la situació de partida -amb especial atenció a la crisi i a les tendències mundials de l'economia i la logística-, la proposta estratègica, en què s'especifiquen els objectius i, la tercera, dedicada a l'Autoritat Portuària de Barcelona com a ens públic.

Tres milions de creueristes
Els objectius es vehicularan a través de tres eixos estratègics: el creixement, incrementant la càrrega manipulada; la competitivitat, per captar nous trànsits en àrees on el port no és la primera opció, i la sostenibilitat en l'àmbit econòmic, social i mediambiental.

Al voltant d'aquests eixos es plantegen 13 objectius estratègics com arribar a un trànsit d'1,2 milions de vehicles, 14 milions de tones d'hidrocarburs i tres milions de creueristes.

També destaca l'objectiu d'arribar al 15% de quota de mercat al sud de França, reduir un 50% els costos de manipulació, disposar dels nous accessos viaris i ferroviaris abans del 2018, i estalviar 150 milions d'euros en externalitats ambientals.

"Marc de competència"
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha assenyalat que l'administració pública s'ha d'alinear amb la iniciativa privada en casos com en els del Port de Barcelona en lloc de controlar-la, i s'ha mostrat partidari de construir un "marc de competència" per incentivar l'èxit de les bones iniciatives privades.

Vila ha advertit l'Estat que "no s'entendria que no s'acabessin els accessos viaris al port" si realment està compromès amb la competitivitat de la infraestructura catalana.

El president de Ports de l'Estat, José Llorca, s'ha mostrat partidari d'un model de gestió portuari global, liderat per les administracions públiques, en benefici de la competitivitat, segons ell, el repte més rellevant dels ports espanyols.