Connexions
El Prat, un 'hub' de llarg radi i ‘low cost’
L'aeroport barceloní estrena connexions intercontinentals de baix cost i augura un nou any de rècord
L’aeroport de Barcelona-El Prat fa el salt i està esdevenint un node de connexions intercontinentals i de baix cost. Després d’un 2016 de rècord amb 44,1 milions de passatgers i un primer semestre de 2017 on el nombre de passatgers ja ha crescut un 8,5%, les aerolínies han vist el potencial de l’aeroport barceloní. A més de la guerra oberta entre Norwegian i Level, aquest estiu estrenen operacions Korean Air a Seúl, Cathy Pacific a Hong Kong i Air China ha obert el vol a Xangai. Unes connexions que, en combinació amb els vols de les aerolínies low cost que operen al Prat, poden convertir l’aeroport en un hub de llarg radi i low cost.
L’aposta noruega
Norwegian s’ha estrenat amb vols de llarg radi des de l'Aeroport de Barcelona amb la inauguració del vol directe a Los Angeles, una connexió que s’opera amb tres freqüències setmanals.
Així, l'aerolínia noruega obre base de llarg radi al Prat i sumarà noves connexions durant tot l'any, afegint Nova York, amb quatre freqüències setmanals; San Francisco, amb tres freqüències a la setmana, i el 22 d'agost s'iniciarà la ruta a Miami, que comptarà amb dos vols setmanals.
Norwegian operarà aquestes rutes amb un primer Boeing 787-8 Dreamliner, que té una capacitat per 291 passatgers, i el 22 d'agost de 2017 començarà a operar el segon Dreamliner i que permetrà volar a Miami.
A més, l’aposta noruega pel Prat implica duplicar el nombre de treballadors amb què compta a l’aeroport –sumant 300 llocs de feina als 325 actuals- i la possibilitat de fer connexions amb Ryanair. Ambdues aerolínies estudien oferir coordinació des de l’aeroport Barceloní. Això convertiria el Prat en un dels pocs aeroports, a més del de Copenhaguen i Gatwick, on es podrien fer les connexions.
La companyia noruega, a més, té com a objectiu obrir una altra base de llarg radi a Madrid-Barajas per competir directament amb Iberia al mercat llatinoamericà. Norwegian ja ha demanat permís per poder volar entre Barcelona, Madrid i Buenos Aires.
La resposta d’IAG
Després d’anys de negar la viabilitat de fer vols de llarg radi des de Barcelona, el grup IAG (que integra British Airways, Iberia, Vueling i Aer Lingus) ha iniciat les operacions des de l'Aeroport de Barcelona amb una aerolínia de nova creació, Level. Aquesta filial realitza la connexió entre la capital catalana i Los Angeles i San Francisco, trepitjant-se amb l’oferta de Norwegian. Alhora també vola a Punta Cana i Buenos Aires i l’empresa ha manifestat la seva intenció d’estudiar connexions amb el mercat asiàtic.
Amb la creació d’aquestes rutes, Level ha necessitat incorporar 250 treballadors a les seves files.
Més EUA
American Airlines també ha estrenat una nova connexió entre el Prat i els Estats Units. La companyia nord-americana vola des d'aquest mes de maig entre Barcelona i Chicago. Es tracta del cinquè vol intercontinental que la companyia opera des del Prat, ja que American Airlines també connecta durant tot l'any Barcelona amb Nova York i Miami, a més de Filadèlfia i Charlotte a l'estiu.
Singapur directe
La companyia asiàtica Singapore Airlines també s’apunta a l’aposta intercontinental del Prat. La companyia opera des d’enguany el seu vol entre la capital catalana i Singapur sense escala tècnica. Fins ara, aquesta connexió es feia amb una aturada a l’aeroport de Milà, però des del mes d’abril un A350-900 connecta Barcelona amb l’antiga colònia britànica.
Hong Kong més a prop
Per la seva banda, l’aerolínia Cathay Pacific uneix des d’aquest mes de juliol l’aeroport de Barcelona amb la ciutat de Hong Kong. El viatge es repetirà quatre vegades per setmana fins al 27 d'octubre -els dilluns, dimecres, divendres i diumenges- i es converteix en el primer que uneix la capital catalana i la ciutat xinesa sense escales, encara que ja existeix la ruta Madrid-Hong Kong, la qual cosa converteix Cathay Pacific en l'aerolínia amb més vols entre Espanya i l'antiga colònia britànica.
La creixent demanda de vols directes entre les principals ciutats asiàtiques i Europa ha facilitat l'aposta de l'aerolínia per Espanya, que en un sol any ha establert connexions amb Madrid i Barcelona.
Air China a Xangai
La principal aerolínia xinesa, Air China, va estrenar el mes de maig el vol directe que connecta el Prat amb Xangai. Aquesta és la segona ruta que opera la companyia des de l’aeroport barceloní i se suma a la que uneix Beijing i Barcelona des del 2014. La capital catalana ha esdevingut, així, la cinquena ciutat europea a disposar d’una connexió directa entre Beijing i Xangai.
Obligats a fer escala
Un total de 8,4 milions de passatgers van volar des de l'Aeroport de Barcelona a destinacions intercontinentals l'any passat, principalment els Estats Units, la Xina i el Japó, encara que 3,9 milions van poder viatjar amb un vol directe a la seva destinació, mentre que els 4,5 milions de passatgers restants es van veure obligats a fer escala.
En concret, els Estats Units va registrar en 2016 una demanda de més d'un milió de passatgers, un 28,4% més respecte a 2015; la Xina i Hong Kong 308.000 viatgers (+13,2%), el Japó 256.000 (+5,3%) i països asiàtics, com Tailàndia, Filipines, Indonèsia i Malàisia, un total de 223.000 usuaris (+40%).
La frontera nipona
El Prat acumula noves connexions, però el caramel que li falta a l’aeroport barceloní és la connexió sense escala amb la capital del Japó. Aquesta podria ser la batalla entre les noves aerolínies low cost de llarg radi. Això si, sempre que el Govern espanyol renegociï el conveni que té amb Rússia i que obliga a tots els vols que sobrevolen Sibèria a sortir des de Madrid.