• Economia
  • El 'retail' també vol ser 'smart'

El 'retail' també vol ser 'smart'

Càpsules que sobrevolen la botiga o etiquetes amb radiofreqüència; els comerços busquen en les noves tecnologies solucions innovadores per millorar l'experiència dels clients

La màquina per entregar els productes amb càpsules d'Undiz causa furor a França
La màquina per entregar els productes amb càpsules d'Undiz causa furor a França
Pau Garcia Fuster
18 de Novembre de 2015
En la setmana on les solucions smart són protagonistes, els comerços tradicionals no es volen quedar enrere. Per aquest motiu, la Jornada anual que organitza Comertia, l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar del Retail, s'ha celebrat aquest dimecres posant el focus en el concepte d'smart retail. Durant la sessió s'han presentat diversos exemples de com es pot innovar tecnològicament també en la botiga física, aprofitant al màxim totes les possibilitats per millorar l'experiència de compra del client i, de retruc, les vendes.

Munich, els fabricants 'retailers' per un dia
La història de la marca Munich, tradicionals fabricants de calçat de futbol que han evolucionat cap a la moda amb vambes de disseny original, és prou coneguda. Màrius Cirera, responsable del canal online de la companyia, reconeix que "avui ja facturem més en el món de la moda que en el de l'esport". Amb una gran i constant renovació de col·leccions, l'empresa acumulava un gran volum de mostres i provatures. Per donar-hi sortida, Cirera recorda que a finals del 2008 "vam pensar fer un mercadillo a la mateixa fàbrica i vam convocar els clients per Facebook". El responsable de Munich admet que passar "de fabricant a retailer d'un dia per l'altre va ser caòtic. Va venir un tsunami de gent que no ens imàginavem, es va bloquejar la carretera, van venir els Mossos..."

Arran d'aquesta experiència va néixer el Munich Mer.cat, que actualment celebren dos cops a l'any. Aquest esdeveniment, més enllà de permetre a l'empresa vendre estoc acumulat, també és el moment per posar en pràctica noves tècniques relacionades amb l'smart retail.



"Uns dies abans obrim un formulari on la gent s'apunta, ens dóna totes les seves dades i els convoquem durant tres dies. Els donem un codi QR perquè puguin entrar en un dia i hora concreta", explica Cirera sobre un sistema que els permet evitar les cues i aglomeracions, millorant l'experiència de compra dels assistents. "Quan entren els posem un adhesiu que diu l'hora que han entrat, i si veiem que algú ja porta massa estona, el convidem amablement a marxar", explica divertit Màrius Cirera.

En la darrera edició del Munich Mer.cat, celebrada el juny passat, van introduir un nou element innovador: la identificació de productes amb radiofreqüència. "Vam posar una etiqueta amb radiofreqüència a tots els producte", explica el dirigent de Munich. Aquesta etiqueta permet als clients veure totes les característiques del producte només acostant-lo a una pantalla; i alhora facilita a l'empresa el seu seguiment. "Podíem canviar el preu del producte cada dia o al final de la jornada tenir les dades de vendes" conclou.

L'emprovador intel·ligent de Le Coq Sportif
Tot i que el 85% del que ven Le Coq Sportif és a través de botigues multimarca i, de fet, a Espanya només tenen una botiga pròpia, la de Barcelona; això no ha estat impediment perquè la marca francesa busqui la innovació en el retail.

Luis Pruñonosa, country manager a Ibèria de l'empresa, destaca que "al nostre retail el més important és el producte. Requereix un entorn que li aporti valor afegit, i dins de la botiga s'han de poder transmetre els valors de la marca".

Més enllà de la multitud d'opcions de màrqueting tradicional en botigues físiques, a Le Coq Sportif van buscar alguna cosa que ho complementés. Igual que fa Munich, també han apostat per l'etiqueta amb radiofreqüència, que en aquest cas es completa amb l'emprovador AdvanFitting. "Amb una antena de wifi a la botiga permet que només acostar-se a l'emprovador vegis a la pantalla totes les dades del producte: talles, colors, preu, descomptes, etc", explica Pruñonosa.



D'aquesta manera, mentre el client s'emprova la peça, a la pantalla té tota la informació necessària, a més de suggeriments d'altres peces que hi poden combinar. "El client amb un clic pot avisar el dependent perquè li porti una altra talla o el producte que pot combinar suggerit per l'aplicació", explica el dirigent de Le Coq Sportif.

Per Pruñonosa els avantatges són evidents pel consumidor, que té "una experiència de compra nova i amb estalvi de temps". A més, pel retailer, indica, "també millora les vendes i augmenta la taxa de conversió a l'emprovador, que és del que es tracta".

Les càpsules d'Undiz
A França la marca de llenceria Undiz, del grup Etam, ha revolucionat el retail amb un innovador sistema d'entrega del producte per càpsules. Jean-Bernard Della Chiesa, Cap de Digital i Innovació d'Undiz, parla de "l'experiència phygital. T'interesses per un producte i en menys de dos minuts t'arriba una càpsula que te'l deixa a les mans per veure si t'agrada".



Així doncs, el client selecciona el producte desitjat a les pantalles de la botiga, i en pocs segons li arriba una càpsula amb el que ha escollit. Aquest innovador sistema, que evita als clients haver de remenar entre tot el gènere disponible, és un exemple més de com utilitzar les noves tecnologies amb imaginació per sorprendre els clients, fidelitzar-los a la botiga i, com no podia ser d'altra manera, seguir mirant d'augmentar les vendes.

Barrabés, la botiga d'esports de muntanya experta en e-commerce
Fa vint anys va obrir a Benasque la botiga d'esports de muntanya Barrabés. La seva aposta exitosa pel canal digital, de tal manera que ven més a la xarxa que a les mateixes botigues físiques, va provocar que "molta gent vingués a preguntar com s'havia fet. Així es va crear un grup de serveis on hi ha 200 professionals i 12 milions d'euros de facturació, ajudant clients en la transformació digital". Ho explica Carles Grau, conseller delegat de StepOne, una de les societats del grup.

Grau remarca que l'smart retail consisteix a "dotar de més interacció la botiga. La nostra visió ha estat integrar l'experiència digital amb la física". Al capdavall, doncs, s'intenta donar una experiència enriquidora a l'usuari independentment del canal. "Cal una visió global i integrada, on cada contacte amb el client sigui una oportunitat per a la seva fidelització", diu Carles Grau.

Algun exemple del que porten a terme es pot trobar a la botiga de Barrabés al centre de Barcelona. "Tenim un catàleg online en pantalles grans al punt de venda". Grau reconeix que "s'utilitzen per coses diferents a les que ens imaginàvem. La gent ha perdut la paciència, no vol esperar, i ho utilitza per comparar productes mentre no els poden atendre els dependents".