Els gremis catalans de llibreters, floristes, forners i comerciants esperen que aquesta diada de Sant Jordi sigui l'inici de la recuperació dels respectius sectors. Pel que fa a les roses, s'espera que hi hagi un bon nombre de vendes gràcies a la baixada de l'IVA i els llibreters esperen augmentar vendes respecte de l'any passat.
Tot i les bones perspectives els gremis han alertat de l'"intrusisme" que els amenaça durant la diada de Sant Jordi, i han apel·lat a la responsabilitat dels compradors el dia del llibre i de la rosa.
El president del Gremi de Forners de Barcelona, Jaume Bertrán, explica que 1.200 forns vendran el pa de Sant Jordi fet amb formatge, sobrassada i nous, i demana a la ciutadania "no desmerèixer aquesta festa multitudinària amb coses d'imitació" i comprar el pa a llocs de qualitat.
El secretari del Gremi de Floristes de Catalunya, Joan M. Guillem, és el més contundent i acusa d'intrusisme sectors no professionals, amb el consegüent "maltractament" a les roses i a les floristeries, que esperen vendre set milions de roses -el 90%, vermelles-.
"També és un dia especial per als floristes, i aquest mal ens preocupa", segons Guillem. El gremi ha posat en marxa la campanya Qualitat i professionalitat per aportar una garantia de qualitat de les roses, el 60-70% de les quals arriben de Colòmbia i Equador, tot i que també procedeixen d'Holanda, Kènia i Catalunya.
Adverteix una "sobresaturació" de flors durant Sant Jordi, que amenacen amb convertir la jornada en un element purament comercial i amb una viabilitat complicada per als pròxims anys, i celebra que la Guàrdia Urbana de Barcelona hagi suspès 3.000 llicències a estudiants que volien posar en circulació 900.000 roses.
Sis milions de roses
Mercabarna-Flor preveu que durant el dia de Sant Jordi es vendran a Catalunya sis milions de roses, amb un preu estable respecte a l'any passat i la rosa de color vermell serà la protagonista principal, que representarà el 80% del total.
Els responsables de Mercabarna-Flor, que comercialitzarà un terç de les roses que es vendran a tot Catalunya, han presentat aquest dilluns les previsions per al dia de Sant Jordi d'aquest any.
Segons Mercabarna-Flor, la millora del consum, el descens de l'IVA per a les roses europees i el fet que Sant Jordi sigui dia laborable afavoriran un bon nivell de vendes en una jornada durant la qual es ven el 30% del total de les roses que es comercialitzen a Catalunya durant tot l'any.
La presidenta de Mercabarna, Sònia Recasens, ha explicat que "els preus es mantindran gràcies a l'esforç del sector, al descens de l'IVA i al fet que hi hagi més rosa d'Holanda, que es veu beneficiada per la baixada impositiva".
El 90% de les roses que es vendran a Mercabarna-Flor seran d'importació, sobretot de Colòmbia (35%), Holanda (30%) i Equador (25%).
1,5 milions de llibres
El Gremi de Llibreters de Catalunya espera que la festivitat de Sant Jordi permeti incrementar un 5% les vendes respecte de l'any passat, cosa que faria que es venguin més d'1,54 milions d'exemplars, amb un preu mitjà de 15 euros per llibre, ha explicat aquesta setmana el president del gremi, Antoni Daura.
L'any passat es van vendre 1,47 milions de llibres i es van facturar 1,92 milions d'euros, després de diverses caigudes registrades des del 2010: "Des del gener passat hem remuntat a poc a poc, i creiem que Sant Jordi pot ser una bona empenta perquè la tendència es vagi consolidant".
Les vendes d'aquesta jornada suposen entre un 5% i un 10% de la facturació de les llibreries en tot l'any, i que el gremi es donaria per satisfet si es produeix aquest creixement del 5%: "Abans de la crisi, Sant Jordi era un dia que funcionava bé".
El president de la Cambra del Llibre de Catalunya, Patrici Tixis, ha explicat també aquesta setmana que la tendència no havia deixat de caure des del 2009, de manera que aquestes dades posen al descobert que la tendència s'inverteix, davant de la qual cosa Sant Jordi pot ser una consolidació: "Per primera vegada en molts anys deixa de caure".
Segons ell, hi ha moltes notes d'optimisme i el consum s'està recuperant, no només com a dada macroeconòmica, sinó que hi ha un canvi de tendència: "Estem en una línia ascendent", procedent d'una campanya de Nadal molt positiva.