Una marea de propostes innovadores. És el que defineix ben bé l'aparador internacional de les 400 start-ups en què s'ha convertit el 4 Years From Now (4YFN). Per tercer any consecutiu, el recinte de Montjuic dóna cabuda la innovació –i també la il·lusió- dels emprenedors novells que cerquen a cada minut una reunió, un intercanvi de targeta profitós, en definitiva, una oportunitat. A diferència del Mobile World Congress, on cada expositor té un estand construït ex professo, aquí les empreses estan dividides en mòduls idèntics en els quals un taulell blanc i un Mac, en la majoria dels casos, és el seu únic atrezzo. Amb el discurs principalment és com intenten convèncer a inversors i business angels que ells són el futur del Mobile.
Propostes hi ha de tots els sectors, des de Big Data, Mobile, passant per e-commerce o education, però en aquest passeig ens fixem en les que, a més, provenen de Catalunya. Start-ups del territori amb ambició internacional que saben que aquí és on han d'estar si volen fer negoci.
Una d'elles és Auca Digital, qui edita contes digitals mitjançant apps de pagament (només per iPad) que els pares es poden descarregar per ajudar els més petits a millorar les seves capacitats lectores. Asunción Muñoz és la dissenyadora d'art d'aquests relats d'imatge cuidada i qui atén el taulell de la seva start-up quan VIA Empresa s'aproxima per saber qui són. "Quan el nen comença a llegir necessita continguts més senzills i amb aquesta aplicació adaptem els continguts a les seves necessitats", assenyala mentre mostra la interfície de l'app que ja llegeixen nens i nenes dels Estats Units.
Varietat de contingut (han creat vuit aplicacions) i també d'idiomes, des del català, castellà, anglès, alemany, italià, basc, francès i també el portuguès són els baluards d'aquesta empresa que cerca, principalment, aliances. "Busquem partners tecnològics que ens ajudin a reforçar l'equip, conèixer altres formes de negoci i, per què no, xafardejar una mica en aquest sector", apunta Muñoz sincera.
No són els únics. Gecko Barcelona està a la fira per trobar distribuïdors dels seus accessoris modulars per a smartphones desenvolupats amb escuma de succió. Carles Corcoll, part de l'equip de la firma, explica que el seu creador, Sergi Capdevila, va començar a treballar el material per poder enganxar el mòbil, col·locar-lo com a suport de taula i de GPS.
"Venim amb un projecte que pot ser interessant perquè, tot i que hi ha suports similars al mercat, tots són rígids", apunta Corcoll. Ell el porta encordat al coll, competint amb l'enorme acreditació –imprescindible per tenir llibertat de moviments en la fira- que tothom llueix aquests dies pels pavellons. "Abans sempre portàvem el telèfon penjat, no? Doncs això", pregunta retòricament.
Tot i que és conscient que el seu és un producte 'diferent' del que es mostra al 4YFN, amb gran presència d'apps i plataformes mòbils, Corcoll considera que "si has de trobar alguna cosa, ha de ser aquí" i per això aspiren a trobar entre els assistents distribuïdors que facin arribar el seu producte a altres mercats.
Seduir els periodistes
La feina que fem aquests dies els periodistes també és valorada pels emprenedors, que sempre estan encantats de contar, com en un pitch dels que acostumen a fer quasi cada dia, què fan i qui són. Un dels guanyadors de l'edició de 2015, José Luis Vilar, creador de Caravelo, ha reconegut aquests dies que la cobertura mediàtica arran el seu 4YFN Award de 2015 li va permetre créixer, i aquesta consciència de com d'important és ser visible mediàticament també la comparteix la firma MApp4All, tal com explica Jorge Lluch.
"Busquem tenir cada vegada més repercussió, ja que ara com ara sent una start-up amb limitacions, no podem accedir a persones com vosaltres, als que interessi la història, però també a socis i inversors que ens ajudin a seguir ampliant el projecte", destaca el cofundador.
MApp4All és una plataforma que recull informació amb els punts d'interès d'una ciutat sobre accessibilitat, una idea de Josep Esteba, qui fa 24 anys que viu en cadira de rodes. "Aquesta informació no està recollida en cap aplicació i el que volem és construir-la amb dades útils per a persones amb problemes de mobilitat, per a famílies, amb mascotes, etc. Tothom té un què que l'influeix per anar a un lloc o un altre", apunta Lluch.
Actualment disposen de 30.000 punts registrats de la ciutat de Barcelona i l'app compta amb 3.000 descàrregues "sense haver invertit en màrqueting", matisa.
Entrevistes i festa final
A l'altra banda del corredor central que divideix l'espai de la fira està Adrià Hernández, fundador de Physem, una xarxa social que permet crear nous contactes socials i professionals després d'haver superat un filtre sobre qualitats i aficions. És a dir, "els busquem una feina adequada a la seva forma de ser, ja que està perfectament personalitzada. En menys de 10 minuts, l'algorisme permet que tinguem aquesta informació de l'usuari", explica Hernández. També han dissenyat l'aplicació pels processos de selecció de personal d'empreses i start-ups, "per evitar contractar la persona equivocada".
La seva presència al 4YFN és, amb tot, ambiciosa: busquen un inversor que lideri la seva ronda de finançament, estimada entre dos i cinc milions d'euros. "Però especialment el que busquem són nous clients internacionals i partners, com universitats o start-ups tecnològiques".
Tres dies després d'estar al peu del canó, aquest vespre molts d'ells marxaran directes Paral·lel avall per gaudir de la Closing Party, la festa de cloenda del certamen que se celebra a la sala Apolo de Barcelona. Allí, no tenim dubtes, continuaran repartint targetes i fent el seu pitch entre copa i copa. La ressaca haurà de ser curta, dijous el Mobile World Congress els obre les portes i, allí sí, han de mostrar-se, més que mai, com el futur del Mobile.
Propostes hi ha de tots els sectors, des de Big Data, Mobile, passant per e-commerce o education, però en aquest passeig ens fixem en les que, a més, provenen de Catalunya. Start-ups del territori amb ambició internacional que saben que aquí és on han d'estar si volen fer negoci.
Una d'elles és Auca Digital, qui edita contes digitals mitjançant apps de pagament (només per iPad) que els pares es poden descarregar per ajudar els més petits a millorar les seves capacitats lectores. Asunción Muñoz és la dissenyadora d'art d'aquests relats d'imatge cuidada i qui atén el taulell de la seva start-up quan VIA Empresa s'aproxima per saber qui són. "Quan el nen comença a llegir necessita continguts més senzills i amb aquesta aplicació adaptem els continguts a les seves necessitats", assenyala mentre mostra la interfície de l'app que ja llegeixen nens i nenes dels Estats Units.
|
Una professora i una dissenyadora d'art estan darrere del projecte Auca Digital. NN |
Varietat de contingut (han creat vuit aplicacions) i també d'idiomes, des del català, castellà, anglès, alemany, italià, basc, francès i també el portuguès són els baluards d'aquesta empresa que cerca, principalment, aliances. "Busquem partners tecnològics que ens ajudin a reforçar l'equip, conèixer altres formes de negoci i, per què no, xafardejar una mica en aquest sector", apunta Muñoz sincera.
No són els únics. Gecko Barcelona està a la fira per trobar distribuïdors dels seus accessoris modulars per a smartphones desenvolupats amb escuma de succió. Carles Corcoll, part de l'equip de la firma, explica que el seu creador, Sergi Capdevila, va començar a treballar el material per poder enganxar el mòbil, col·locar-lo com a suport de taula i de GPS.
"Venim amb un projecte que pot ser interessant perquè, tot i que hi ha suports similars al mercat, tots són rígids", apunta Corcoll. Ell el porta encordat al coll, competint amb l'enorme acreditació –imprescindible per tenir llibertat de moviments en la fira- que tothom llueix aquests dies pels pavellons. "Abans sempre portàvem el telèfon penjat, no? Doncs això", pregunta retòricament.
Carles Corcoll, a l'estand de Gecko Barcelona. NN |
Tot i que és conscient que el seu és un producte 'diferent' del que es mostra al 4YFN, amb gran presència d'apps i plataformes mòbils, Corcoll considera que "si has de trobar alguna cosa, ha de ser aquí" i per això aspiren a trobar entre els assistents distribuïdors que facin arribar el seu producte a altres mercats.
Seduir els periodistes
La feina que fem aquests dies els periodistes també és valorada pels emprenedors, que sempre estan encantats de contar, com en un pitch dels que acostumen a fer quasi cada dia, què fan i qui són. Un dels guanyadors de l'edició de 2015, José Luis Vilar, creador de Caravelo, ha reconegut aquests dies que la cobertura mediàtica arran el seu 4YFN Award de 2015 li va permetre créixer, i aquesta consciència de com d'important és ser visible mediàticament també la comparteix la firma MApp4All, tal com explica Jorge Lluch.
"Busquem tenir cada vegada més repercussió, ja que ara com ara sent una start-up amb limitacions, no podem accedir a persones com vosaltres, als que interessi la història, però també a socis i inversors que ens ajudin a seguir ampliant el projecte", destaca el cofundador.
Mapp4All aposta per la mobilitat. NN |
MApp4All és una plataforma que recull informació amb els punts d'interès d'una ciutat sobre accessibilitat, una idea de Josep Esteba, qui fa 24 anys que viu en cadira de rodes. "Aquesta informació no està recollida en cap aplicació i el que volem és construir-la amb dades útils per a persones amb problemes de mobilitat, per a famílies, amb mascotes, etc. Tothom té un què que l'influeix per anar a un lloc o un altre", apunta Lluch.
Actualment disposen de 30.000 punts registrats de la ciutat de Barcelona i l'app compta amb 3.000 descàrregues "sense haver invertit en màrqueting", matisa.
Entrevistes i festa final
A l'altra banda del corredor central que divideix l'espai de la fira està Adrià Hernández, fundador de Physem, una xarxa social que permet crear nous contactes socials i professionals després d'haver superat un filtre sobre qualitats i aficions. És a dir, "els busquem una feina adequada a la seva forma de ser, ja que està perfectament personalitzada. En menys de 10 minuts, l'algorisme permet que tinguem aquesta informació de l'usuari", explica Hernández. També han dissenyat l'aplicació pels processos de selecció de personal d'empreses i start-ups, "per evitar contractar la persona equivocada".
La seva presència al 4YFN és, amb tot, ambiciosa: busquen un inversor que lideri la seva ronda de finançament, estimada entre dos i cinc milions d'euros. "Però especialment el que busquem són nous clients internacionals i partners, com universitats o start-ups tecnològiques".
Tres dies després d'estar al peu del canó, aquest vespre molts d'ells marxaran directes Paral·lel avall per gaudir de la Closing Party, la festa de cloenda del certamen que se celebra a la sala Apolo de Barcelona. Allí, no tenim dubtes, continuaran repartint targetes i fent el seu pitch entre copa i copa. La ressaca haurà de ser curta, dijous el Mobile World Congress els obre les portes i, allí sí, han de mostrar-se, més que mai, com el futur del Mobile.