• Economia
  • Els Emirats Àrabs, un mercat emergent lliure d'impostos

Els Emirats Àrabs, un mercat emergent lliure d'impostos

Les zones de lliure comerç dels set emirats es presenten com un mapa d'oportunitats i avantatges per a les empreses catalanes que s'internacionalitzen

Imatge del 'skyline' de Dubai
Imatge del 'skyline' de Dubai
Neus Navarro
03 de Juliol de 2014
"No hi ha impostos. Ni de societats, ni per a les persones físiques. I sigui el que sigui el que guanyi la seva empresa o els seus empleats, s'ho queden vostès". Amb aquest resum, concís i contundent, Peter J. Fort, CEO de l'Autoritat de la Zona de Lliure Comerç de Ras Al Khaimah (RAK) busca la complicitat dels empresaris catalans.

Durant una jornada celebrada recentment a Pimec Barcelona, els responsables d'aquesta regió, una de les set dels Emirats Àrabs Units (EAU), han donat a conèixer les bondats i avantatges empresarials d'invertir al seu país.

Importació creixent, exportació consolidada
No són uns desconeguts. Els Emirats Àrabs Units són un dels principals socis comercials de l'Estat espanyol a la regió del Golf. El 2013, les exportacions espanyoles als EAU s'han incrementat en un 33% fins a arribar als 2.000 milions d'euros però, no obstant això, és solament el cinquè proveïdor espanyol a Orient Mitjà (3,8% del total de les compres), per darrere d'Aràbia Saudita (60%), Qatar (12%), Iran (11%) i Israel (8%).

Tanmateix, segons xifres de desembre de 2013 de la Direcció Territorial de Comerç de Catalunya, aquí hi van haver exportacions per valor de 42,1 milions d'euros, el que implica un augment del 35,4% respecte a l'any anterior (2012). I és que l'increment de les exportacions és destacable, però també el creixement de les importacions. "Importem per valor de 373 milions d'euros, dels quals 234 milions d'euros són procedents de Catalunya", destaca HE Sultan Ali al Harbi, cònsol general dels Emirats Àrabs Units a Barcelona.

En aquest sentit el turisme és un important actiu per augmentar les relacions econòmiques. De fet, segons el diplomàtic àrab, al 2013 "hi van haver un total de 18.000 turistes", els quals visitaren Catalunya des del seu país, a bord d'alguns dels avions de les seves reconegudes companyies de vols. A més, apunta també que la freqüència de trànsit aeri entre Barcelona i Dubai ha augmentat un 53,8%.

Què exporten de les empreses espanyoles? En la seva majoria, automòbils, per un valor de més de 44 milions d'euros. I també modafemenina, que abasta 33,66 milions d'euros.

Avantatges i facilitats en la comunicació
"Tenim una posició geo-estratègica clau, amb amplis avantatges d'inversió en un escenari de seguretat i estabilitat; un entorn eficient, on oferim el 100% de la recuperació del capital, amb exempció impositiva i bones infraestructures", resumeix HE Sultan Ali al Harbi. Són només algunes dels atractius de la zona franca, bondats que lloen també el empresaris catalans.

"Els Emirats Àrabs tenen una economia de diversificació i una claríssima aposta per la logística, amb companyies aèries situades entre les millors i més reconegudes del món", explica Joaquim Llimona, president de la Comissió Internacional de Pimec. Segons aquest, als EAU hi ha una "gran aposta" pel sector financer i la indústria.

Plataforma per arribar a altres territoris
Implantar-se a la RAK és, per a moltes empreses, una plataforma per atacar altres mercats, tal com explica Fort. "Els nostres clients usen els Emirats per aconseguir arribar a altres territoris, hi ha només quatre hores de vol i és molt accessible", explica.

A més, segons indica Fort, RAK està a només una hora amb cotxe de Dubai, i a tres hores d'Abu Dhabi (la capital). És una zona molt petita i és molt fàcil moure's per allà", apunta. Segons enumera, més de 800 empreses estrangeres, provinents de 100 països diferents i dedicades a 50 activitats econòmiques distintes, ja estan assentades a la zona.

Dissenyar bé l'estratègia
Amb tot, la implantació ha de ser conseqüència d'una decisió ben dissenyada. És el que afirma l'expert en mercats emergents i professor d'Eada, Joaquim Amat. De qualsevol manera, una aproximació de les empreses als EAU no es pot realitzar com una acció decidida, sense comptar amb una anàlisi molt ben feta", afirma Amat. El professor considera aquest un mercat "molt interessant" al qual s'ha d'entrar amb un pla "ben traçat". Segons reflexiona, "l'empresari català ha de considerar que conta només amb els seus coneixements sectorials tècnics, de gestió, però que s'haurà d'enfrontar amb els desafiaments típics dels mercats emergents", matisa.

I si les empreses s'arrisquen, el luxe és un sector on és fàcil –en la seva opinió- aconseguir clients. "No cal dir que els productes i serveis diferencials de gran luxe i qualitat tenen un important nínxol, però també l'alimentació és un sector i focus a desenvolupar", afirma el professor. Energies alternatives, tecnologies de la informació, etc. ... són alguns altres dels sectors creixents.

En opinió d'Amat, els Emirats Àrabs Units "ofereixen aspectes favorables per a l'inversor, ja que la legislació del país facilita l'accés comercial directe al ràpid creixement de l'Orient Mitjà i els mercats africans, a més d'haver-se convertit en un centre per a les inversions estrangeres". Aquestes ja sumen el 40% del total de la inversió estrangera als països del Golf Pèrsic, on mana el petroli, 'El Dorado' del nostre segle XXI.