Tot i el seu enorme potencial, la Xina és encara un mercat poc explorat per les empreses catalanes

Economia

Empreses que volen saltar la Gran Muralla

Les missions comercials s'han convertit en una palanca de les empreses a l'exterior, com és el cas de 40 companyies catalanes que aquesta setmana fan ruta per la Xina

Quan a la Xina se li diu "gegant asiàtic" és per alguna cosa: és la segona economia del món, amb un PIB de 10,14 bilions d'euros, i acumula lustres de creixement, encara que aquest s'hagi alentit en els darrers exercicis. No obstant això, tot i aquesta rellevància a escala global, la república xinesa segueix sent una desconeguda per moltes empreses catalanes. De fet, només n'hi ha 37 d'implantades i les exportacions cap a territori xinès representen el 2% del total de vendes catalanes a l'estranger. "És un mercat amb molt potencial infraexplotat", explica Cristina Serradell, la coordinadora-gerent de l'Àrea d'Estratègia Internacional Sectorial de l'agència per la competitivitat de l'empresa de la Generalitat, Acció.

Per tal de posar remei a aquesta situació, 40 empreses catalanes dels sectors biotecnològic, turístic, alimentari i automobilístic participen aquesta setmana en una missió empresarial organitzada per Acció i l'Agència Catalana de Turisme, amb l'objectiu de buscar oportunitats de negoci i trobar socis locals. "Un 77% de les empreses participants a les missions empresarials preveu incrementar la facturació en el mercat de destí", assegura el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget.

Una de les empreses participants és la biotencològica ZeClinics, que utilitza embrions de peix zebra en comptes de rosegadors per fer estudis preclínics i que ja factura el 77% a l'estranger. El seu CEO, Davide D'Amico, assegura que amb aquest innovador model animal els experiments són fins a deu cops més ràpids i barats, i els resultats són els mateixos. Fa un temps, van definir que aquestes característiques podien ser d'especial interès per al mercat xinès, i quan van veure la missió que organitzava Acció al país asiàtic no ho van dubtar. "Per a nosaltres és fonamental la seva ajuda perquè es tracta de països que no coneixem, amb una cultura molt diferent, que també es nota a l'hora de fer negocis", destaca D'Amico.

Per a ZeClinics, l'objectiu d'aquest viatge és prendre el pols del mercat xinès i conèixer possibles clients o socis potencials, per a la qual cosa subratlla que els serà de molta ajuda l'agenda personalitzada de contactes que els han organitzat des d'Acció, així com algunes facilitats que els posen a la seva disposició, com un traductor. 

 

Visita d'empreses de biotecnologia al Shu Guang Hospital. Acció


Però no només pels novells són útils les missions comercials. Entre les empreses participants també n'hi ha de veteranes, com el grup d'enginyeria GPO, que ja treballa a la Xina, on es fabrica un de cada quatre cotxes del món. Aquesta companyia va guanyar el 2015 un contracte per dissenyar una fàbrica d'automòbils a prop de Xangai, per a l'empresa Steyr-Motors, amb una inversió de 800 milions d'euros. El responsable de desenvolupament de negocis de GPO, Joan-Anton Miquel, ressalta que tot i ja tenir un peu al mercat, participar en les missions empresarials els ajuda a arribar a nous clients als quals no podrien accedir pels seus propis mitjans. "Val molt la pena accedir a nivell d'empresa, a vegades fins i tot el negoci l'acabes fent amb altres catalans que participen a la missió", apunta.

Més enllà dels sectors productius, un altre àmbit en el qual s'ha detectat que les empreses catalanes poden tenir èxit és en el turístic i de l'alimentació. Per aquest motiu, una vintena d'empreses i entitats del sector turístic s'estan donant a conèixer aquests dies entre agències de viatge i operadors turístics de Xangai i Hong Kong. Una de les empreses d'alimentació és la bodega Alta Alella, que ja treballa amb una cadena de botigues gourmet de Hong Kong, i que ara vol fer un pas més enllà. L'encarregada de les exportacions, Laura Bret, detalla que el seu objetiu és trobar un distribuidor pel canal de l'hosteleria, la restauració i el càtering, el denominat canal Horeca.

Amb Brilliance les empreses del sector de l'automoció han exposat els seus projectes per buscar ponts de col·laboració. Acció



Resultats a mig termini
"Sempre que hem participat en una missió ha sigut una experiència positiva. Si hem guanyat diners directament? No, però ens ha servit per tenir segones visites i és molt recomanable", indica Joan-Anton Miquel, que admet que els negocis no es materialitzen de forma inmediata. Des d'Acció, Cristina Serradell estima que passen dos o tres anys des de la primera visita a un país fins que l'empresa hi signa la primera comanda. "Depèn de molts factors, no és una ciència exacta. El que sí que sabem és que les missions comercials són una bona via per fer contactes", continua.

Les missions s'han convertit per a l'empresa catalana en una palanca per explorar l'exterior i fer créixer el negoci, aprofitant el bon noment que viuen les exportacions catalanes, juntament amb les 39 oficines exteriors de la Generalitat, que donen cobertura a 110 mercats. Entre el 2014 i el 2016 des d'Acció s'ha organitzat i donat suport a 274 missions internacionals que han comptat amb la participació de 2.160 empreses. Aquest 2017, Acció organitzarà i donarà suport a 138 missions empresarials, amb la previsió que hi participin més de 1.000 empreses de tots els àmbits sectorials de l'economia catalana.

Concretament, la missió a la Xina que ha arrancat aquest cap de setmana i s'allargarà fins el proper divendres, preveu que faciliti unes 700 reunions amb associacions i empreses líders de la Xina i Hong Kong dels seus àmbits per trobar nous socis, clients o distribuïdors pels seus productes i serveis.