Exportadores, les primeres de la classe
Les empreses que amplien fronteres són les més rendibles i les que més venen en un context de millora generalitzada en el teixit empresarial espanyol
Consolidació de les vendes
L'estudi, realitzat amb una àmplia base de gairebé 700 empreses espanyoles, mostra una consolidació de la tendència positiva en les vendes. "L'evolució és molt similar a la de l'any passat (3,7%), després del canvi de tendència del 2014", recorda Sambola. Si al 2012 més de la meitat de les empreses disminuïa la facturació, ara el panorama ha canviat. "Les empreses que creixen ho fan en més quantitat i les que disminueixen en menor mesura", celebra el professor.
Això sí, el creixement no és el mateix en tots els casos. Si bé la mitjana és d'un 3,7%, la xifra s'enfila un punt fins al 4,7% entre les empreses exportadores. Per contra, entre les que es conformen amb el mercat local l'augment de vendes es queda en el 3,1%.
Una altra dada rellevant de l'informe és que el 77% de les empreses han tancat el 2016 amb beneficis, tot i tractar-se de dades provisionals pendents del tancament d'impostos. "El canvi de tendència es produeix per l'increment de facturació", apunta Sambola. També hi ajuda la reducció de costos d'estructura, que ha estat la principal mesura presa per les companyies durant la crisi, o les millores comercials i de reducció del deute. A més, "els tipus d'interès baixos també hi contribueixen", destaca el professor d'Eada.
Un cop més, les companyies exportadores són les primeres de la classe en beneficis i el 87% d'elles han tancat aquest 2016 amb números en negre. Per contra, entre les no exportadores les que han gaudit de beneficis s'han quedat en el 72%.
També millora la rendibilitat
"Si hi ha un indicador important a l'empresa és el de la rendibilitat de la companyia", alerta Rafael Sambola. "Aquí anem millorant, tot i ser encara lluny de rendibilitats financeres històriques, que havien arribat a l'11 o 12%", destaca. La mitjana del 2016 s'ha situat en el 7% (7,8% entre les exportadores i 6,4% entre les que no venen a l'exterior).
Canvien les prioritats
"Els empresaris ho estan fent bé, estan abandonant les mesures a curt termini per passar a d'altres amb objectius a mig terme", celebra el professor. Així doncs, les accions més habituals durant el darrer any han estat un major esforç en la comercialització (63%), el llançament de nous productes o línies de negoci (50%), les millores en els preus de compra de les existències (34%) o més inversió en màrqueting online (28%).
Una actitud que contrasta amb la del 2012, quan les prioritats de la majoria d'empreses espanyoles eren reduir les estructures i el personal, rebaixar preus a la desesperada o disminuir estocs.
Les inversions i la contractació, els reptes
"Les inversions són dèbils en els últims anys, aquest és un repte pendent. No hi ha suficients inversions que cobreixin les amortitzacions", adverteix Rafael Sambola. El professor lamenta que el 62% de les empreses no farà inversions o les farà per sota de les amortitzacions. "Això és una debilitat, invertir és la base del creixement empresarial. Si seleccionem projectes d'inversió que generin valor els resultats augmentaran", insisteix.
Així mateix, una altra debilitat que apunta l'informe és que les contractacions no creixen. De fet, es manté el 37% d'empreses que preveuen contractar durant el 2017, la mateixa xifra que en l'any anterior. "Ens trobem en una disjuntiva entre l'àmbit social i l'econòmic", reconeix el professor davant la por de moltes empreses a tornar a augmentar la seva estructura.
L'any per assentar els fonaments
"El 2017 ha de ser el de la consolidació, hem d'agafar múscul perquè no sabem el que passarà els propers anys", indica Sambola. Tot i celebrar el gran volum d'empreses que afronten l'any amb confiança, insisteix que "cal fer un esforç exportador, està demostrat que genera més vendes i rendibilitat".