Foment estudia tornar a unir a Adif i Renfe
El ministre Íñigo de la Serna afirma que el Govern vol que Espanya sigui competitiva en matèria ferroviària
"Una de les possibilitats que s'estaven estudiant al seu moment, i que sí que és cert que jo he donat instruccions perquè se segueixi estudiant i treballant (…), és la de veure si unificant Adif i Renfe nosaltres podem ser més competitius", ha dit De la Serna en una entrevista a RTVE.
El ministre ha assenyalat que, de cara a la liberalització del transport ferroviari de viatgers pel 2020 en la Unió Europea, "Espanya ha d'estar forta i amb un projecte sòlid". "Tenim grans competidors perquè els alemanys i els francesos tenen ja holdings ferroviaris en els quals tractaran de concentrar tots els seus esforços per ser més competitius", ha destacat.
La decisió de tornar a unificar Renfe i Adif "correspondrà, en qualsevol, cas al Govern" i "no està presa en absolut", ha precisat De la Serna, que ha insistit que, de moment, s'estudia aquesta possibilitat i "ja veurem si finalment resulta si podem fer alguna cosa".
Renfe i Adif es van separar al gener en 2005, amb l'entrada en vigor de la Llei del Sector Ferroviari que va suposar la creació de dues societats diferents per diferenciar la construcció i gestió de les vies del servei de transport.
Autopistes en fallida, propietat de l'Estat
El ministre de la Serna també ha assenyalat que l'Estat es quedarà finalment amb les vuit autopistes en fallida i risc de liquidació, s'arribi o no acord amb els bancs creditors de les vies, que suporten un deute d'uns 3.400 milions d'euros. "Les autopistes revertiran a l'Estat i l'Estat decidirà com gestionar-les", ha indicat, i ha garantit que el principal objectiu és que les infraestructures "segueixin operatives i els ciutadans puguin seguir utilitzant-les".
Tot i això, De la Serna ha assegurat que està ja en contacte amb els bancs creditors de les vuit vies amb la finalitat de buscar un acord "que faciliti" el seu rescat. "Estem intentant negociar amb els bancs per veure si és possible un acord que faciliti les coses, però és complicat, és molt difícil, perquè moltes entitats han venut el seu deute", ha detallat.
Segons ha declarat en diferents ocasions, el ministre pretén reprendre el pla de rescat que l'anterior equip de Foment va plantejar el mes de març del 2014 i llavors no va fructificar. La proposta passa perquè l'Estat, a través del Ministeri, assumeixi les autopistes, després d'aplicar una quitança del 50% al seu deute i titulitzar la resta del passiu en un bo a trenta anys.
Així, el nou titular de Foment reconeix que el seu departament haurà de quedar-se amb les autopistes. De fet, en el cas de dos de les vies radials de Madrid, la R-3 i la R-5, el Ministeri haurà d'assumir-les abans de juliol del 2017, segons l'acord que va arribar a amb el jutge que el mes de maig passat va dictar liquidació "sense efectes suspensius" de les autopistes.