Garantir l'autoria per preservar el negoci
Experts en dret de la propietat industrial recomanen vigilar el mercat per frenar la competència que marques com Danone lliuren amb còpies dels seus productes
Protegir l'obra gastronòmica
Per garantir la protecció de l'obra gastronòmica, el dret n'és un instrument fonamental i al voltant d'aquesta reflexió han debatut diversos experts convocats per Ramon Morral i pel Cercle d'Economia Industrial. La protecció de l'autoria "és clau en un sector que mou milers de milions d'euros", com ha assegurat Susana Navas, catedràtica de dret civil de la Universitat Autònoma de Barcelona i moderadora de la jornada. Una tesi a tenir present, no obstant això, estem en un país on el sector gastronòmic és un dels motors econòmics de major potencial dels últims anys, caminant de la mà del turisme on Catalunya és líder nacional.
"Quina diferència hi ha entre un medicament –que és objecte de patent i que produeix una empresa- i una obra gastronòmica?" És una de les preguntes llançades per a l'auditori a les que dóna resposta Toni Massanés, director general de la Fundació Alicia, dedicada a la investigació científica en gastronomia. "La indústria gastronòmica sí que pot protegir les seves creacions per preservar el negoci", assegura. Fonts expertes, com la catedràtica de Dret Civil de la Universitat de Barcelona, Juana Marco, apunten que "allò protegible és la recepta o la recopilació de receptes". Per a la professora, la protecció legal de la recepta de cuina ha d'estar lligada al seu caràcter original.
Danone, la resposta contundent a la còpia
Per contra, a la indústria sí que hi ha tot una estructura definida. En aquest cas, l'originalitat es protegeix amb el registre de patents que empreses com Danone utilitzen per preservar els productes que comercialitza. És el que ha explicat (molt didàcticament) el responsable del departament jurídic i legal de la companyia, Francesc Casajuana, qui ha establert, punt per punt, els passos que dóna la multinacional dels làctics per preservar el seu negoci, des del punt de vista de la protecció de la seva propietat intel·lectual.
1 Detectar la còpia
"El procés de vulgarització d'una marca és subtil, no fa falta anar a l'extrem. Comença quan productes similars agafen aspectes similars del teu producte, el disseny del logotip, les lletres… A escala de negoci, que et copiïn la denominació és el de menys", explica Casajuana. Segons explica, aquests detalls sí són importants perquè "el consumidor decideix entre tres i cinc segons el producte que agafa quan està en el supermercat, per la qual cosa perdre la marca al final, en aquest cas, és el menys important". El responsable de l'àrea legal de Danone apunta que aquest procés és llarg i que la decisió "costa més quan el departament ha d'emprendre accions legals".
2 Prevenir i reaccionar
L'estratègia de Danone és clara, tal com apunta: prevenció i reacció. Casajuana considera que cal tenir clar "quan vas a actuar i tenir clares les línies legals". Recomana seguir una política consensuada, compartida i desenvolupada en l'àmbit de l'empresa, com és el cas de la companyia dels iogurts. "El departament legal ha d'estar involucrat en tots els projectes, perquè si estem al final del procés, realment tenim una política de propietat intel·lectual errònia".
3 Vigilar el mercat
Danone està a l'aguait. Casajuana explica que, enfront d'un competidor semblant a la seva marca de iogurts Densia, l'empresa va poder solucionar un conflicte perquè havia seguit una estratègia clara: anàlisi de la denominació, dels aspectes visuals, de la forma de l'envàs i registre de la fórmula mitjançant una patent. "Si això no està fet, després no es pot reclamar res", explica l'expert.
4 Activar els mecanismes de control
Danone utilitza dos mecanismes de control. Un primer per paraules clau que els avisa de qualsevol sol·licitud de registre que tingui algun dels key words que els interessa. I un segon que implica que se'ls avisi de qualsevol sol·licitud de registre de "certes empreses". "Aquest és el mètode clàssic que entenc que desenvolupa el 90% de les empreses", revela Casajuana.
4 Decidir on i com s'actua
Danone es pregunta reiteradament quan algú s'ha aproximat prou per col·lidir amb els seus drets. "Aquí no hi ha consells, és una qüestió molt casuística que entra dins de la mateixa cultura de l'empresa, si es vol arriscar o no. A mi m'agrada ser bastant agressiu, per la qual cosa li envio un requeriment a l'empresa perquè conegui els meus drets", matisa.
5 Negociar abans que denunciar
La multinacional coneix la lentitud amb la qual funciona la justícia i prefereix negociar directament amb el competidor a acudir a la justícia. És el que va fer amb un fabricant que havia copiat l'envàs de la marca Petit Suisse: idèntic envàs, amb 35 arestes en lloc de les 36 de Danone, mateix color... Finalment, van negociar que aquesta empresa deixés de produir seguint el seu disseny fins a esgotar les existències, període que es calculava en cinc mesos.
Casajuana estima que el mercat va molt ràpid però els tribunals van bastant lents. "Si inicies accions legals, pot estirar-se el procés fins a 10 anys, i es crea certa desafecció en l'àmbit intern. Veus que el competidor segueix fent ús, per la qual cosa sempre aposto per arribar a acords i autoregulació. Els tribunals són l'última opció perquè els temps no acompanyen", conclou.