18
de Novembre
de
2014
Act.
02
de Desembre
de
2014
La Laia i la Laura tenen 18 anys, estudien el grau universitari de Turisme i fa dues setmanes han treballat d'hostesses al congrés anual organitzat per la consultora nord-americana Gartner al Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB), que ha reunit a la capital catalana més de 5000 directius i responsables de departaments tecnològics d'empreses de tot el món. Durant tres dies seguits, diumenge inclòs, de 7.15 del matí a 7.45 de la tarda, la seva feina ha consistit bàsicament a atendre els assistents al taulell de registres, comprovar que havien pagat l'entrada i imprimir les corresponents targetes d'identificació. El preu per hora treballada era de 6,25 euros, i uns cèntims més a partir de l'hora vuit. "Ja sabem que paguen poc i que és un rotllo haver de treballar en cap de setmana, però són diners i practiquem anglès. A més a més, ens convaliden les hores de feina amb crèdits universitaris" , expliquen, molt animades.
La Laia i la Laura formen part de l'equip d'hostesses d'Expertus, (antigament, Teasa), una de les agències d'hostesses de terra més grans de Barcelona, juntament amb Tais Azafatas. En els darrers anys, coincidint amb la consolidació de la capital catalana com a centre internacional de congressos i esdeveniments empresarials com el Mobile World Congress (MWC), el Congrés Europeu de Cardiologia (ESC) o la conferència anual sobre tecnologia i mitjans que organitza a finals d'aquesta setmana el banc Morgan Stanley, la feina d'hostessa temporal s'ha convertit en una oportunitat laboral pels universitaris que parlen idiomes i que necessiten uns diners extres o un ajut per poder finançar-se els estudis.
No obstant això, la crisi ha empès a moltes altres persones en edat adulta que no troben feina de la seva especialitat a treballar d'hostessa amb dedicació plena, encadenant contractes temporals, i a acceptar unes condicions laborals i salarials que freguen la precarietat.
Manca de professionalització
"El problema principal d'aquests sous tan baixos és la manca de professionalització del sector. A altres països, com França, es tracta d'una feina especialitzada i reconeguda, que requereix uns estudis determinats, mentre aquí qualsevol pot fer-ho. I la crisi, precisament, no ha ajudat", explica Pau Mascort, project manager de Tais Azafatas, una de les primeres agències d'hostesses de la capital catalana. Mascort, de 35 anys, va començar treballant d'hoste de congressos ara fa 15 anys, quan estudiava Periodisme, i admet que en aquella època "era una bona feina, podies guanyar uns 90 euros per treballar 4 hores. Això ara és impensable".
Actualment, una hostessa d'Expertus o Tais guanya entre 6 i 7 euros l'hora, uns 28 euros per quatre hores de feina. (El salari mínim està entorn dels 3,5 euros l'hora). Per què tan poc? "Pensa que del preu total que ens paga un client final - com Fira de Barcelona, o Gartner - per un nombre concret d'hostesses, el 60% es destina a despeses de gestió i de Seguretat Social", aclareix Mascort.
Des de l'Associació Catalana d'Empreses d'hostesses (ACEHPV), la patronal del sector, apunten a la manca de flexibilitat en el sistema de contractacions i als elevats costos de Seguretat Social com una de les principals raons que han ajudat a fer caure en picat els nivells salarials i les condicions laborals de les hostesses, "persones crucials en el fet que Barcelona sigui atractiva com a centre de congressos i conferències internacionals", opina Mascort. "Al final són els hostes i hostesses d'una fira els que aconsegueixen que el directiu d'una gran companyia o se'n vagi satisfet de la nostra ciutat", insisteix el directiu de Tais, que ha estat proveïdora d'hostesses de la Fira de Barcelona durant 28 anys.
Justament aquesta setmana, prop de quaranta hostesses de Tais treballen als pavellons del recinte ferial de l'Hospitalet, que acull de d'aquest dimarts la fira Smart Cities i la Global Meetings and Events Expo, EIBTM, un esdeveniment que reuneix a Barcelona prop de 3.000 empreses relacionades amb l'organització de viatges de negocis, congressos i conferències internacionals.
Entre els expositors destaca per exemple B-Network, grup empresarial especialitzat en logística de viatges per congressos – reserves de vols, hotels i transfers – amb seu a Barcelona i Cannes. B-Network és l'empresa que gestiona la logística de viatges del MWC i en alguns casos, com en el congrés de Gartner al CCIB, també es responsabilitza de la subcontractació d'hostesses per l'àrea de registres, guarda-robes o en el servei de 'transfers' a l'aeroport. "És un sector amb molts intermediaris, en el que tothom competeix per cost i per volum", comenta Mascort.
"No tornis demà"
En els darrers anys, diverses agències que no han pogut controlar les despeses financeres han acabat tancant i les grans són les que controlen la major part del mercat. Tais, per exemple, disposa d'una base de dades de prop de 6000 currículums, la majoria estudiants universitaris, però també hi ha exemples com Gisela, de 39 anys, que no troba feina des que va perdre el seu lloc d'administrativa al Port de Barcelona. A Expertus hi ha l'Albert, empleat en una companyia asseguradora, de 32 anys, que fa d'hoste per millorar l'economia familiar. "Aquesta feina em servirà per pagar els regals de Nadal del meu fill" , explica l'Albert, que va treballar al taulell de registre del congrés de Gartner. Assegut al seu costat hi ha en Martí, de 19 anys, que està estudiant el mateix que l'Albert fa 15 anys: Administració d'Empreses a la Universitat Pompeu Fabra. "A mi treballar d'hoste em sembla divertit, m'ho passo bé, conec gent nova i practico l'anglès", comenta en Martí. Saltar-se classe li és igual, "perquè les assignatures són avorrides i fàcils".
"L'edat per aquesta professió no és tan important, si parlen idiomes i tenen una presència i resistènciafísica apropiada. És un treball molt dur, et passes moltes hores de peu", comenta Mascort, de Tais. A Barcelona hi ha altres agències més selectives que ofereixen remuneracions superiors, com TotéVignau, que de vegades treballa amb clients més exigents amb la imatge física de les seves hostesses, com els organitzadors de premis de Formula 1. "Volem oferir al nostre client un servei impecable i això va molt més enllà d'oferir una bona imatge, si no que es basa en la implicació del personal, una bona gestió d'equips, cuidar cada detall i, sobretot, oferir una formació", explica MarionaPeña, responsable de comunicació de Toté Vignau. L'agència està a punt d'obrir la seva pròpia escola de formació per hostesses, un projecte pioner a Catalunya, "i un pas més en la professionalització del sector", puntualitza Peña.
Tot i la imatge d'agència selectiva, Toté Vignau assegura que també té capacitat per proveir un nombre elevat d'hostesses de cop, i poder competir amb les agències grans, com Expertus o Tais. Ara bé, "per organitzar congressosmultitudinaris com el MWC, no totes les agències tenen capacitat per proveir de 500 uniformes de cop", comenta Mascort, recordant que molts dels contractes per fires i congressos s'assignen per concursos públics i cal ser competitius en preus.
En el cas d'hostesses per acreditacions de creuers, el mercat està dominat per l'agència Arpo, també de Barcelona. En una entrevista recent per la revista Ejecutivos, Carmen Centol, presidenta de la patronal espanyola d'hostesses, ADEZA, va deixar clar que dos dels objectius són promoure la formació i la qualitat, per tal de garantir la professionalització del sector, i en segon lloc, l'elaboració d'un conveni nacional col·lectiu a escala nacional per reduir la precarietat laboral. Una de les assignatures pendents era el tema de l'assignatura física del contracte per part del treballador: fins fa poc, aquesta només era necessària una vegada, i servia per a tot l'any.
Actualment, la signatura física de l'hoste o hostessa és necessària en cada un dels contractes temporals, independentment de la seva durada. No obstant això, segueix sent legal que una empresa pugui dir-li a l'hostessa que "l'endemà" no torni al seu lloc de feina en el cas que hi hagi excedent de personal. "El client, i el sector en general, encara concep les agències d'hostesses com si fóssim un proveïdor de cadires qualsevol", conclou Mascort.
La Laia i la Laura formen part de l'equip d'hostesses d'Expertus, (antigament, Teasa), una de les agències d'hostesses de terra més grans de Barcelona, juntament amb Tais Azafatas. En els darrers anys, coincidint amb la consolidació de la capital catalana com a centre internacional de congressos i esdeveniments empresarials com el Mobile World Congress (MWC), el Congrés Europeu de Cardiologia (ESC) o la conferència anual sobre tecnologia i mitjans que organitza a finals d'aquesta setmana el banc Morgan Stanley, la feina d'hostessa temporal s'ha convertit en una oportunitat laboral pels universitaris que parlen idiomes i que necessiten uns diners extres o un ajut per poder finançar-se els estudis.
No obstant això, la crisi ha empès a moltes altres persones en edat adulta que no troben feina de la seva especialitat a treballar d'hostessa amb dedicació plena, encadenant contractes temporals, i a acceptar unes condicions laborals i salarials que freguen la precarietat.
Manca de professionalització
"El problema principal d'aquests sous tan baixos és la manca de professionalització del sector. A altres països, com França, es tracta d'una feina especialitzada i reconeguda, que requereix uns estudis determinats, mentre aquí qualsevol pot fer-ho. I la crisi, precisament, no ha ajudat", explica Pau Mascort, project manager de Tais Azafatas, una de les primeres agències d'hostesses de la capital catalana. Mascort, de 35 anys, va començar treballant d'hoste de congressos ara fa 15 anys, quan estudiava Periodisme, i admet que en aquella època "era una bona feina, podies guanyar uns 90 euros per treballar 4 hores. Això ara és impensable".
Actualment, una hostessa d'Expertus o Tais guanya entre 6 i 7 euros l'hora, uns 28 euros per quatre hores de feina. (El salari mínim està entorn dels 3,5 euros l'hora). Per què tan poc? "Pensa que del preu total que ens paga un client final - com Fira de Barcelona, o Gartner - per un nombre concret d'hostesses, el 60% es destina a despeses de gestió i de Seguretat Social", aclareix Mascort.
Des de l'Associació Catalana d'Empreses d'hostesses (ACEHPV), la patronal del sector, apunten a la manca de flexibilitat en el sistema de contractacions i als elevats costos de Seguretat Social com una de les principals raons que han ajudat a fer caure en picat els nivells salarials i les condicions laborals de les hostesses, "persones crucials en el fet que Barcelona sigui atractiva com a centre de congressos i conferències internacionals", opina Mascort. "Al final són els hostes i hostesses d'una fira els que aconsegueixen que el directiu d'una gran companyia o se'n vagi satisfet de la nostra ciutat", insisteix el directiu de Tais, que ha estat proveïdora d'hostesses de la Fira de Barcelona durant 28 anys.
Justament aquesta setmana, prop de quaranta hostesses de Tais treballen als pavellons del recinte ferial de l'Hospitalet, que acull de d'aquest dimarts la fira Smart Cities i la Global Meetings and Events Expo, EIBTM, un esdeveniment que reuneix a Barcelona prop de 3.000 empreses relacionades amb l'organització de viatges de negocis, congressos i conferències internacionals.
Entre els expositors destaca per exemple B-Network, grup empresarial especialitzat en logística de viatges per congressos – reserves de vols, hotels i transfers – amb seu a Barcelona i Cannes. B-Network és l'empresa que gestiona la logística de viatges del MWC i en alguns casos, com en el congrés de Gartner al CCIB, també es responsabilitza de la subcontractació d'hostesses per l'àrea de registres, guarda-robes o en el servei de 'transfers' a l'aeroport. "És un sector amb molts intermediaris, en el que tothom competeix per cost i per volum", comenta Mascort.
"No tornis demà"
En els darrers anys, diverses agències que no han pogut controlar les despeses financeres han acabat tancant i les grans són les que controlen la major part del mercat. Tais, per exemple, disposa d'una base de dades de prop de 6000 currículums, la majoria estudiants universitaris, però també hi ha exemples com Gisela, de 39 anys, que no troba feina des que va perdre el seu lloc d'administrativa al Port de Barcelona. A Expertus hi ha l'Albert, empleat en una companyia asseguradora, de 32 anys, que fa d'hoste per millorar l'economia familiar. "Aquesta feina em servirà per pagar els regals de Nadal del meu fill" , explica l'Albert, que va treballar al taulell de registre del congrés de Gartner. Assegut al seu costat hi ha en Martí, de 19 anys, que està estudiant el mateix que l'Albert fa 15 anys: Administració d'Empreses a la Universitat Pompeu Fabra. "A mi treballar d'hoste em sembla divertit, m'ho passo bé, conec gent nova i practico l'anglès", comenta en Martí. Saltar-se classe li és igual, "perquè les assignatures són avorrides i fàcils".
"L'edat per aquesta professió no és tan important, si parlen idiomes i tenen una presència i resistènciafísica apropiada. És un treball molt dur, et passes moltes hores de peu", comenta Mascort, de Tais. A Barcelona hi ha altres agències més selectives que ofereixen remuneracions superiors, com TotéVignau, que de vegades treballa amb clients més exigents amb la imatge física de les seves hostesses, com els organitzadors de premis de Formula 1. "Volem oferir al nostre client un servei impecable i això va molt més enllà d'oferir una bona imatge, si no que es basa en la implicació del personal, una bona gestió d'equips, cuidar cada detall i, sobretot, oferir una formació", explica MarionaPeña, responsable de comunicació de Toté Vignau. L'agència està a punt d'obrir la seva pròpia escola de formació per hostesses, un projecte pioner a Catalunya, "i un pas més en la professionalització del sector", puntualitza Peña.
Tot i la imatge d'agència selectiva, Toté Vignau assegura que també té capacitat per proveir un nombre elevat d'hostesses de cop, i poder competir amb les agències grans, com Expertus o Tais. Ara bé, "per organitzar congressosmultitudinaris com el MWC, no totes les agències tenen capacitat per proveir de 500 uniformes de cop", comenta Mascort, recordant que molts dels contractes per fires i congressos s'assignen per concursos públics i cal ser competitius en preus.
En el cas d'hostesses per acreditacions de creuers, el mercat està dominat per l'agència Arpo, també de Barcelona. En una entrevista recent per la revista Ejecutivos, Carmen Centol, presidenta de la patronal espanyola d'hostesses, ADEZA, va deixar clar que dos dels objectius són promoure la formació i la qualitat, per tal de garantir la professionalització del sector, i en segon lloc, l'elaboració d'un conveni nacional col·lectiu a escala nacional per reduir la precarietat laboral. Una de les assignatures pendents era el tema de l'assignatura física del contracte per part del treballador: fins fa poc, aquesta només era necessària una vegada, i servia per a tot l'any.
Actualment, la signatura física de l'hoste o hostessa és necessària en cada un dels contractes temporals, independentment de la seva durada. No obstant això, segueix sent legal que una empresa pugui dir-li a l'hostessa que "l'endemà" no torni al seu lloc de feina en el cas que hi hagi excedent de personal. "El client, i el sector en general, encara concep les agències d'hostesses com si fóssim un proveïdor de cadires qualsevol", conclou Mascort.