ICAR, la porta d'entrada al MWC

La companyia catalana comercialitza una app que permet reduir la cua d'accés al congrés de telefonia i que verifica la identitat de les persones en dos segons per evitar fraus

L'aplicació d'ICAR redueix el frau a la banca i l'e-commerce
L'aplicació d'ICAR redueix el frau a la banca i l'e-commerce
Aida Corón
22 de Febrer de 2016
Act. 23 de Febrer de 2016

El Mobile World Congress 2016 vol evitar les cues i tria una companyia catalana per agilitzar i fer més eficient l'accés dels assistents. L'escollida és ICAR, una spin-off de la Universitat Autònoma de Barcelona que ha creat un sistema que registra i verifica la identitat de les persones a través de l'aplicació ID Mobile i un sistema d'emmagatzematge d'informació al núvol. L'eina es troba integrada dins de l'app del congrés de telefonia i servirà perquè els assistents s'estalviïn les cues del registre i puguin anar directament a un control d'accés específics per a ells on només caldrà llegir un codi QR que ID Mobile els haurà generat després d'escanejar la informació del document d'edentitat.

L'objectiu principal és "evitar el frau i ajudar en la gestió documental", concreta el CEO, Xavier Codó. Per fer-ho, el sistema escaneja o fotografia la documentació, envia la imatge al servei cloud i extreu les dades per després posar-les a l'abast dels clients que necessitin complimentar contractes o verificar documents, entre altres.

Una aplicació pensada pel casino
L'origen del projecte es troba a l'antic casino de Sant Pere de Ribes (Garraf) quan, el 1998, va plantejar el seu trasllat a l'actual local que allotja el Gran Casino de Barcelona a la Vila Olímpica. "Preveien que amb aquest canvi d'ubicació rebrien entre 2.000 i 3.000 persones diàries, el que suposava una feina important de verificació de la identitatamb el DNI de cadascun dels clients", explica Codó, "incloure totes aquestes dades a mà era inviable i van adreçar-se al Centre de Visió per Computador de la UAB".

Allà es va començar a treballar en un producte que va derivar en la creació d'ICAR com a empresa el 2002. A través d'ella es va portar al casino aquesta eina que fa la lectura i verificació automàtica, alhora que es va treballar per adaptar-la a altres sectors.

Tot i que la base del producte segueix sent la mateixa, al principi la spin-off utilitzava un escàner per fer la lectura visual dels DNI i passaports, mentre que ara ho fa mitjançant una aplicació al smartphone. Un pas més que lògic davant la flexibilitat que ofereixen les tecnologies mòbils i que van saber fer aviat, l'any 2009.

La banca i l'e-commerce també volen estar segurs
"Després del casino, el primer sector natural va ser l'hoteleria i els controls d'accessos, i després ja vam anar evolucionant per portar l'aplicació al món financer", relata el CEO d'ICAR. Tenen a la seva cartera de clients cadenes d'hotels importants comMelià, NH o Iberostar; pel que fa a la banca, Codó esmenta La Caixa, BBVA o Iberbanc, entre alguns de la llista.

Actualment es troben en procés de diversificar i consolidar el segment de les asseguradores i l'e-commerce. Respecte a les primeres, Codó assegura que porten ja dos anys treballant amb algunes companyies, entre elles Nederlanden, mentre que amb el comerç electrònic fa poc que han acabat amb les proves.

En el món de la banca, ICAR permet que un usuari obri un compte bancari des de casa amb total seguretat, que demani un préstec o que faci qualsevol altre tràmit. Si l'entitat financera ja té fitxa del client, aquest només ha de donar les seves dades i fer-se una fotografia. "Es pren a l'instant una imatge amb la càmera del telèfon o de l'ordinador i es fa un vídeo curt, per així assegurar-nos que la persona es mou i que és real, i no una foto antiga", puntualitza Codó per esvair qualsevol dubte de l'eficàcia del sistema. Tot seguit, el sistema compara la informació que ja té al núvol amb la que li està donant en aquell moment al client; si concorda, el procediment tira endavant.


La seva aplicació en la compra online difereix en alguns detalls. D'entrada, la idea és que la tecnologia només s'usi en compres de gran valor, tant en el moment de fer la transacció com en l'entrega a casa. A les proves que ja han fet amb MRW, Seur i Correos, segons Codó, "els transportistes porten a la seva PDA l'app de la companyia per fer una fotografia del DNI del receptor, pujar-la al núvol i comprovar que és la persona a qui s'ha de fer l'entrega".

Facilitat o seguretat?
Els càlculs d'ICAR els porten a afirmar que la banca pateix unes pèrdues d'entre l'1% i el 4% de la facturació. Una xifra que poden arribar a reduir des d'un 80% fins a un 99%. "També a l'e-commerce, on el frau ronda uns percentatges similars", assenyala el CEO.

Codó creu que en un període de dos anys aquest tipus de solucions de verificació d'identitat ja estaran totalment consolidades. "A la banca ja està implementat, ara toca fer-ho al comerç i l'entrega de producte; ho necessita aviat, així que servirà per impulsar-ho", insisteix. Però primer caldrà superar el que considera una trava important: "El dilema entre experiència d'usuari i seguretat".

Normalment s'associa seguretat a un nombre infinit de formularis, detectors de robots o contrasenyes, i això fa que es tendeixi a simplificar la navegació. Una situació que no fa més que generar queixes i que, fins i tot, "afecta el negoci". "Però si ho poses tot molt fàcil, obres massa les portes i pots minvar la seguretat. Aleshores, com s'ha de fer? Intentarem unir les dues coses", detalla sobre els eixos de treball.

El MWC, l'aparador internacional
La spin-off no necessita una empenta per fer el salt, perquè aquest pas ja està fet, però sí que busca un cop de mà per ampliar el nombre de clients i augmentar el pes del mercat internacional en la facturació, el qual representa un 35%, mentre que la resta prové de l'Estat espanyol. ICAR és a 30 països d'Europa i Amèrica Llatina, mentre que els dos únics competidors que tenen –tots dos nord-americans- centren la quota de negoci als Estats Units i els països anglosaxons.

A més d'oferir els serveis de verificació d'identitat, estaran al MWC amb un estand i també impartiran una conferència sobre seguretat a la xarxa. Tot això els ha de servir per "internacionalitzar encara més la solució i fer que sigui coneguda arreu del món".

La seva seu es troba al Parc Tecnològic del Vallès i estan en contacte cada dia amb el Centre de Visió per Computador de la UAB, el qual comparen amb la Masia del Barça: "Vam néixer allà i és d'on ha sortit part de l'equip. També tenim persones dins del consell d'administració que són del centre i encara fem projectes de recerca amb ell".

Pel pròxim 2016 i 2017, volen seguir creixent. Tant en nombre de treballadors com en la facturació, que va assolir els 2,8 milions d'euros el 2015 i preveuen que ascendirà fins als 5 milions en aquest termini de dos anys.