"Parlar de recuperació quan hi ha vora 5 milions d'aturats és una aberració", deixa anar per endavant Víctor Tatay, director regional del Grup Adecco. Ara bé, reconeix que sí que hi ha "un cert aire positiu a l'ambient i entre els nostres clients. Molts dels que havien paralitzat projectes, ara els tornen a posar en marxa". Les xifres de l'atur d'aquest últim mes de setembre, publicades aquest dijous, mostren que la desocupació segueix sent un problema de la nostra economia.
Tot i això, el Grup Adecco és un dels actors privilegiats que viuen el dia a dia del progrés de la contractació. "El 2013 vam fer més de 312.000 contractes", remarca. I destaca que tot i la crisi, "més del 20% dels treballadors que tenim aconsegueixen un contracte indefinit". Tatay, però, adverteix que "seguirem patint un temps, tot i les dades optimistes".
Víctor Tatay no dubta a assegurar que "ja no existeix una feina per a tota la vida". Assenyala que "el paradigma de la feina actual, tal com el coneixien els nostres pares ha canviat". Això, però, no té per què ser una mala notícia. "És més enriquidor anar canviant. Les noves generacions tenen nous paradigmes i les companyies s'hi han d'adaptar per aportar valor a aquesta generació", reivindica.
"L'outsourcing és una alternativa perfecta"
Les dificultats econòmiques provoquen que s'aguditzi encara més un dels pilars de les empreses: la recerca de la màxima eficiència i productivitat. "Hem de buscar alternatives, i l'externalització de serveis permet millorar el rendiment del negoci, transforma costos fixos en variables, i a vegades facilita accedir a tecnologies avançades".
Aquesta tendència ha viscut un auge els darrers anys. Tatay explica que "ajudem les companyies a externalitzar processos secundaris perquè tinguin més dedicació a la seva activitat principal".
I les xifres corroboren la satisfacció amb el procés. "Un 66% de les empreses que utilitza aquests serveis externs decideix mantenir-los o augmentar-los", destaca; mentre una tercera part ha pogut accedir a nous coneixements a través de l'outsourcing. "És una alternativa perfecta", resumeix.
"La previsió és tornar a nivells de contractació previs a la crisi"
Tatay té clar que "la previsió és tornar a nivells de contractació previs a la crisi". I destaca el fet que "la indústria per primer cop preveu demanar personal per cobrir les vacances de les plantilles i un increment de la producció".
El repunt de la indústria se suma al fort impuls del sector turístic, el que genera més contractes a l'època estival. "L'exportació també està funcionant, i el sector logístic o l'agroalimentari ajuden a un canvi de tendència", diu Tatay. Això sí, remarca que "l'esforç ha estat tan gran aquests anys que estem sota mínims i qualsevol cosa generarà feina".
"La majoria d'ofertes ja demanen un idioma estranger"
Pel que fa als perfils més buscats, Tatay assenyala sense dubtar tots els que fan referència a l'hostaleria, la restauració, el turisme i el comerç "en totes les seves possibilitats".
Caixers, reposadors o venedors. Personal de vol i agents de handlinga l'Aeroport del Prat, així com comercials i teleoperadors, són alguns d'aquests perfils més buscats. I tots ells amb uns denominadors comuns: "es demana experiència i idiomes".
I és que segons el dirigent d'Adecco, "l'idioma és crític, la majoria de les ofertes ja demanen un idioma estranger". A l'hora de definir el candidat tipus ideal, Tatay reuneix diverses característiques.
"El millor per buscar feina és tenir auto coneixement, només coneixent-te a tu mateix podràs convèncer els demés. T'has de diferenciar", explica. Hi afegeix l'element de la gestió de la comunicació. "Cal utilitzar els canals adequats per vendre't i transmetre la teva qualitat", remarca Tatay.
Persistència i disciplina, actitud positiva i tenir la ment oberta per adaptar-se al canvi i aprendre constantment són la resta d'elements indispensables que destaca Víctor Tatay.
"Les condicions de conciliació ja són tan importants com les econòmiques"
El dirigent d'Adecco, empresa que ocupa el sisè lloc a Espanya en el rànquing Great place to work, explica que "nosaltres som 1.500 empleats interns i practiquem a consciència mesures de conciliació".
Els motius són tan evidents com que "un treballador que gaudeix de la família i els amics és més feliç i més productiu". Quelcom especialment important en una empresa de serveis, on un treballador feliç "prestarà millor servei als clients". Víctor Tatay, a més, assegura que "avui dia les condicions econòmiques ja no només són la principal condició, les de conciliació ja són tan importants com aquestes".
"Ja no existeix una feina per a tota la vida"
Victor Tatay (Adecco) constata una recuperació de la contractació. Idiomes, adaptabilitat i actitud positiva, els perfils més buscats en una economia que frega els cinc milions d'aturats
02
d'Octubre
de
2014