Jotavirtual, en una de les seves recreacions virtuals | Cedida

Indústria 4.0

Jotavirtual, la realitat virtual ‘útil’

La startup, ubicada al Logistics 4.0 Incubator, implementa la tecnologia amb 3D en entorns reals i interactius per optimitzar els processos logístics

Algunes idees empresarials neixen de la necessitat de reorientar el negoci a conseqüència de les barreres físiques que imposa una determinada realitat. Durant el confinament per la pandèmia, la impossibilitat de dur a terme les jornades de portes obertes a les escoles, va impulsar la creació de tours virtuals perquè els pares i mares dels alumnes poguessin conèixer de primera mà els col·legis. D’aquesta llavor va sorgir la startup Jotavirtual, que centra el seu focus en la implementació de la tecnologia 3D a través de la realitat virtual i augmentada. “Aconseguim optimitzar processos en un sector que aixeca passions”. Així explica la cofundadora i CEO de la companyia, Emma Urbina, la constitució de Jotavirtual. Un fet diferencial d’aquell moment va ser el propòsit amb el qual s’enfrontava l’empresa: la realitat visual entra pels ulls, però és necessari que “a més de ser visualment impactant sigui útil”. En aquest sentit, Urbina recorda que els futurs clients els hi interrogaven sobre la utilitat d’aquest tipus de tecnologia, a més de ser atractiva físicament.

Sota aquesta premissa, Jotavirtual, ubicada al Logistics 4.0 Incubator del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), sempre ha cregut que un dels seus objectius bàsics havia de ser generar valor per a les empreses, alhora que s’intenta millorar l’experiència del client. Urbina afegeix que “més enllà de l’estereotip de la realitat virtual associada a les ulleres, impartim formació i facilitem la utilització d’altres dispositius com els ordinadors o les tauletes”. A diferència d’altres companyies que treballen en aquest àmbit, Jotavirtual assaja o replica en entorns reals, ja que el famós metavers només recrea virtualment un espai.

Un exemple de com es pot aplicar la seva tecnologia és la virtualització del pantà de Sau fa poc més d’un any, moment en què gairebé es trobava buit per la sequera. Amb una col·laboració amb la Creu Roja, Jotavirtual va fer una rèplica del pantà en un projecte adreçat als infants per conscienciar-los i sensibilitzar-los contra els perills del canvi climàtic. “A través de preguntes, vídeos i altres eines de gamificació buscàvem aquesta interacció”, explica Urbina.

Recreació logística

En l’àmbit logístic, les solucions de la firma permeten mostrar a un client interessat per ocupar un magatzem els processos i els protocols de funcionament de les instal·lacions. “Podem virtualitzar la feina que es fa a cadascuna de les seccions mitjançant càpsules en què els mateixos treballadors expliquen com carreguen i descarreguen la mercaderia i com la gestionen”. D’aquesta forma, no només es veu un espai figurat, sinó que l’empresa té facilitats per interactuar, portant a terme accions com mesurar el magatzem.

En l’àmbit logístic, les solucions de la firma permeten mostrar a un client interessat per ocupar un magatzem els processos i els protocols de funcionament de les instal·lacions

Aquesta tecnologia, segons detalla Urbina, ajuda a “optimitzar processos i millorar l’experiència del client gràcies a una immersió interactiva, generada pels beneficis dels espais virtuals, que deriva en un estalvi en processos de formació de personal i reciclatge professional”.

Jotavirtual defensa la seva presència al Logistics 4.0 Incubator per la importància d’establir ‘networking’ i capacitar-se tècnicament en el món empresarial. “Tenim formació en enginyeria i tecnologia, però l’estratègia de negoci i les tècniques de venda no són el nostre punt fort”. Per aquesta raó, Urbina valora el suport en la formació d’estructures empresarials, en com ha de ser el seu client estàndard o en l’obertura de portes a proves pilots o assajos. Aquests són els actius que els hi aporta la incubadora.

Aposta pel ‘virtual staging’

A més dels seus projectes amb el sector educatiu i del logístic, un dels segments de negoci que més aporta a la facturació de la companyia és el ‘virtual staging’, la posada en escena virtual d’un habitatge. "En el marc del real estate, ens hem centrat en els apartaments turístics, ja que aconseguim resoldre problemes d’accessibilitat geogràfica”. Precisament de la necessitat d’evitar les dificultats d’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda, va sorgir la idea de virtualitzar el castell i el museu d’Almansa (Albacete), un dels seus darrers projectes.

La seva tecnologia ajuda a “optimitzar processos i millorar l’experiència del client gràcies a una immersió interactiva, generada pels beneficis dels espais virtuals"

En relació amb els ingressos de la companyia, Urbina aclareix que la majoria procedeixen del segment dels apartaments turístics, que donen beneficis baixos, però una quantitat recurrent. En el cas de la branca logística, el retorn es produeix en un termini més gran. Actualment, Jotavirtual compta amb una plantilla de quatre treballadors i la seva facturació se situa entre els 50.000 i els 60.000 euros anuals. 

Un dels darrers passos de la startup ha sigut formar part del projecte ‘Go Tourist’, impulsat pel Gremi d’Hotels de Barcelona, per facilitar les visites virtuals dels futurs visitants del sector MICE, centrat en els congressos i fires. Jotavirtual també facilita l’exploració dels espais virtuals amb avatars, creant reunions immersives.

La companyia, mirant enrere, creu que el seu aterratge al mercat ha estat a través de la inversió en producte, no tant pel component financer. Per això, ara vol créixer, guanyant múscul amb nous clients per assolir el punt d’equilibri financer. De fet, s’obre a la possibilitat de permetre l’entrada d’un ‘business angel’. Tot plegat, resseguint el camí que mou a Jotavirtual: Visibilitzar i arribar a llocs on fins ara no s’ha pogut arribar.