12
de Desembre
de
2014
Act.
12
de Desembre
de
2014
Al tancament de l'any haurem viatjat més i consumit més que el 2013, segons les previsions dels experts de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i dades publicades per diferents organismes i institucions espanyoles. Tot i que semblarien reafirmar-se alguns canvis en el comportament dels consumidors que ja es van començar a notar el 2013, encara és d'hora per a valorar si aquest repunt en el consum té a veure amb les millores dels indicadors macroeconòmics (resultats positius del PIB i creació d'ocupació).
Pel que fa al turisme, la concentració de les dates en una setmana i les raons familiars fan que una part important de les reserves de viatges per Nadal s'avancin per a no prendre riscos. Només un grup menor de consumidors, sobretot en turisme interior i de neu, retarda al màxim la decisió de compra a l'espera d'ofertes i variables com el clima. Després d'anys d'austeritat i prudència, doncs, que ens han portat a celebrar les festes a casa fent bona la dita de "per Nadal cada ovella al seu corral", enguany les festes podrien ser una mica més mogudes que en anys anteriors.
Segons Joan Miquel Gomis, director del grau en Turisme de la UOC, "aquest mes de desembre sembla que es confirmaran les previsions fetes per Exceltur, que per al conjunt de l'Estat espanyol apunta un increment de la demanda de viatges entorn del 3,4% per a l'any 2014". Així i tot, cal ser prudents en la interpretació d'aquestes tendències. No sembla, doncs, que estiguem davant d'un ressorgiment del consum molt pronunciat. Segons Gomis, "és important remarcar que aquest creixement de la demanda està lligat sobretot a la contenció de preus, és a dir, a la consolidació d'ofertes i descomptes en els viatges".
Sigui com sigui, i a l'espera de les reserves d'última hora sempre pendents de la climatologia, el sector preveu acabar l'any amb números ascendents, per bé que hi ha discrepàncies. Per a l'associació d'agències d'àmbit estatal UNAV, la festivitat de la Constitució no ha estat més que un cap de setmana llarg i no ha significat cap increment de vendes. Per a l'associació d'àmbit català (ACAVE), però, les seves empreses associades han incrementat un 5% les reserves pel cap de setmana del 6 al 8 de desembre i espera tancar l'any amb un 7% més de facturació.
Per a Gomis, això posa de manifest la necessitat de "considerar nous models d'anàlisi davant les noves formes de contractació de viatges que ha incentivat internet, que incloguin la informació més precisa de les reserves que els consumidors fan directament sobre companyies aèries i allotjaments, o bé nous formats com els d'Airbnb".
Quines són les destinacions escollides pels viatgers espanyols per les properes setmanes? A diferència del cap de setmana de la Constitució –en què destaquen ciutats europees com Berlín, Roma, París, Viena o Londres–, les opcions escollides per a les dates nadalenques són sobretot Nova York, Lapònia i Turquia, o, en menor quantitat altres latituds més càlides com la República Dominicana, Mèxic o Tailàndia.
El comerç de proximitat també es reactiva
Les últimes dades publicades per l'Institut Nacional de Estadística (INE) fan pensar en un escenari positiu per a aquestes festes. Els resultats d'octubre reforcen la tendència ja observada en els mesos anteriors: les vendes del comerç minorista i l'ocupació del sector aquest últim mes han pujat un 2,1% i un 0,8%, respectivament, si ho comparem amb dades de l'any anterior.
Segons Josep Lladós, director de l'IN3 de la UOC, "hi ha diferents factors que ajuden que les expectatives sobre vendes millorin, com el canvi en les condicions meteorològiques, la contenció de preus i una certa recuperació de les rendes familiars provocada pel repunt en l'ocupació; en cap cas, però, podem parlar d'un final de crisi mentre persisteixin els nivells d'atur estructural i desigualtat social existents".
De fet, la Confederació Española de Comerç estima que el comerç de proximitat contractarà 30.000 persones per a reforçar les seves plantilles aquesta campanya nadalenca i que les vendes en el període de Nadal augmentaran prop d'un 4% amb relació a l'any anterior. Unes expectatives positives que, si es compleixen, podrien fer tancar l'any 2014 amb el primer augment de vendes des que va començar la crisi. La caiguda del consum, per tant, s'ha frenat i s'insinua així un molt esperat, encara que tímid, repunt. I això podria notar-se al calaix del comerç minorista després de molt de temps.
La crisi amb l'atur i el fort endeutament continuaran planant com a problemes estructurals a resoldre a llarg termini, però segons Josep Lladós "es donen signes de recuperació del consum i l'ocupació, tot i que cal ser prudents perquè el principal factor generador d'ocupació és la inversió i la confiança empresarial es recupera encara massa lentament per a promoure l'impuls inversor que necessitem. Tot i el desig de superar la crisi i la major confiança dels consumidors, la percepció d'estabilitat al lloc de treball i les seves condicions econòmiques acabaran determinant la intensitat i durada de la recuperació del consum".
Pel que fa al turisme, la concentració de les dates en una setmana i les raons familiars fan que una part important de les reserves de viatges per Nadal s'avancin per a no prendre riscos. Només un grup menor de consumidors, sobretot en turisme interior i de neu, retarda al màxim la decisió de compra a l'espera d'ofertes i variables com el clima. Després d'anys d'austeritat i prudència, doncs, que ens han portat a celebrar les festes a casa fent bona la dita de "per Nadal cada ovella al seu corral", enguany les festes podrien ser una mica més mogudes que en anys anteriors.
Segons Joan Miquel Gomis, director del grau en Turisme de la UOC, "aquest mes de desembre sembla que es confirmaran les previsions fetes per Exceltur, que per al conjunt de l'Estat espanyol apunta un increment de la demanda de viatges entorn del 3,4% per a l'any 2014". Així i tot, cal ser prudents en la interpretació d'aquestes tendències. No sembla, doncs, que estiguem davant d'un ressorgiment del consum molt pronunciat. Segons Gomis, "és important remarcar que aquest creixement de la demanda està lligat sobretot a la contenció de preus, és a dir, a la consolidació d'ofertes i descomptes en els viatges".
Sigui com sigui, i a l'espera de les reserves d'última hora sempre pendents de la climatologia, el sector preveu acabar l'any amb números ascendents, per bé que hi ha discrepàncies. Per a l'associació d'agències d'àmbit estatal UNAV, la festivitat de la Constitució no ha estat més que un cap de setmana llarg i no ha significat cap increment de vendes. Per a l'associació d'àmbit català (ACAVE), però, les seves empreses associades han incrementat un 5% les reserves pel cap de setmana del 6 al 8 de desembre i espera tancar l'any amb un 7% més de facturació.
Per a Gomis, això posa de manifest la necessitat de "considerar nous models d'anàlisi davant les noves formes de contractació de viatges que ha incentivat internet, que incloguin la informació més precisa de les reserves que els consumidors fan directament sobre companyies aèries i allotjaments, o bé nous formats com els d'Airbnb".
Quines són les destinacions escollides pels viatgers espanyols per les properes setmanes? A diferència del cap de setmana de la Constitució –en què destaquen ciutats europees com Berlín, Roma, París, Viena o Londres–, les opcions escollides per a les dates nadalenques són sobretot Nova York, Lapònia i Turquia, o, en menor quantitat altres latituds més càlides com la República Dominicana, Mèxic o Tailàndia.
El comerç de proximitat també es reactiva
Les últimes dades publicades per l'Institut Nacional de Estadística (INE) fan pensar en un escenari positiu per a aquestes festes. Els resultats d'octubre reforcen la tendència ja observada en els mesos anteriors: les vendes del comerç minorista i l'ocupació del sector aquest últim mes han pujat un 2,1% i un 0,8%, respectivament, si ho comparem amb dades de l'any anterior.
Segons Josep Lladós, director de l'IN3 de la UOC, "hi ha diferents factors que ajuden que les expectatives sobre vendes millorin, com el canvi en les condicions meteorològiques, la contenció de preus i una certa recuperació de les rendes familiars provocada pel repunt en l'ocupació; en cap cas, però, podem parlar d'un final de crisi mentre persisteixin els nivells d'atur estructural i desigualtat social existents".
De fet, la Confederació Española de Comerç estima que el comerç de proximitat contractarà 30.000 persones per a reforçar les seves plantilles aquesta campanya nadalenca i que les vendes en el període de Nadal augmentaran prop d'un 4% amb relació a l'any anterior. Unes expectatives positives que, si es compleixen, podrien fer tancar l'any 2014 amb el primer augment de vendes des que va començar la crisi. La caiguda del consum, per tant, s'ha frenat i s'insinua així un molt esperat, encara que tímid, repunt. I això podria notar-se al calaix del comerç minorista després de molt de temps.
La crisi amb l'atur i el fort endeutament continuaran planant com a problemes estructurals a resoldre a llarg termini, però segons Josep Lladós "es donen signes de recuperació del consum i l'ocupació, tot i que cal ser prudents perquè el principal factor generador d'ocupació és la inversió i la confiança empresarial es recupera encara massa lentament per a promoure l'impuls inversor que necessitem. Tot i el desig de superar la crisi i la major confiança dels consumidors, la percepció d'estabilitat al lloc de treball i les seves condicions econòmiques acabaran determinant la intensitat i durada de la recuperació del consum".