• Economia
  • L'Estat recepta paciència al Prat

L'Estat recepta paciència al Prat

La crisi de les cues a l'aeroport destapa la improvisació i la manca d'efectius policials a Catalunya

Cues a l'Aeroport del Prat
Cues a l'Aeroport del Prat
Aiats Agustí / Marta Vergoñós
18 de Maig de 2017
Act. 22 de Maig de 2017

El delegat del Govern de Madrid a Catalunya, Enric Millo, demanava aquest dilluns "paciència" als usuaris davant les cues a l'Aeroport del Prat. Ara ha anunciat un pla de xoc per resoldre aquesta crisi. Millo ha assegurat que el control de passaports de l'Aeroport de Barcelona rebrà 20 nous verificadors de documentació la setmana vinent per reforçar el servei i evitar les cues als controls de passaports quan hi ha puntes de passatgers. A més, per curar-se en salut de cara a la temporada d'estiu, se n'incorporaran 30 més "progressivament a mesura que es vagin fabricant".

L'arribada de l'equipament s'acompanyarà d'un increment d'efectius de la policia espanyola a l'aeroport i també s'està estudiant amb Telefònica com augmentar l'ample de banda que dóna servei a la transmissió de dades des dels verificadors. Tanmateix, més endavant, s'invertirà en terminals automàtics ABC, on els passatgers poden verificar la documentació sense l'ajuda d'un agent. Aquest és un anunci que ja va fer aquest dimecres el secretari d'Estat de Seguretat, José Antonio Nieto, després d'una reunió amb Millo i altres dirigents de la Policia Nacional, Aena i la directora de l'Aeroport. Nieto va ressaltar la compra de 450 verificadors de passaports pels principals aeroports espanyols.

Nieto va detallar que l'augment del nombre de verificadors, alguns dels quals només caldran en moments excepcionals, anirà acompanyat d'un increment del nombre d'agents de la Policia al Prat. Concretament, es reforçarà la plantilla en 40 o 50 agents, que se sumaran als 40 que ja van arribar la setmana passada, 30 dels quals procedien de la comissaria de Cornellà de Llobregat i deu, de Madrid.

 

Rull: "Com és que les cues no s'han produït a Madrid?"

L'objectiu és que les cues, atribuïdes a puntes excepcionals de trànsit d'aquests dies, quedin en una "anècdota". Tot i això, el conseller Rull, en una entrevista a Catalunya Ràdio ha denunciat que "Aena sap perfectament què passarà el 17 d'agost, sabien que la normativa europea entraria en funcionament a inicis d'abril i l'Estat espanyol volia aplicar-la amb rotunditat. I tot i això no va posar més recursos, policia, treballadors ni verificadors".

Per aquest motiu, el Conseller de Territori s'ha demanat "com és que les cues no s'han produït a Madrid?". Des del Govern espanyol responen amb dos arguments. D'una banda, diuen que Barajas fa molt temps que mou un volum de passatgers estable, motiu pel quan la infraestructura ja està adequada, mentre que El Prat ha crescut exponencialment en molt poc temps. D'altra banda, com que a Madrid només hi ha una sola policia amb totes les competències, en moments de necessitat és fàcil derivar agents a l'aeroport per ocupar-se de la seguretat. A Catalunya, en canvi, el Mossos d'Esquadra no poden assumir aquest paper perquè no han rebut la formació adequada i costa molt més trobar reforços.

Manca històrica d'efectius

La veritat és que la crisi de les cues al Prat ha destapat un conflicte històric i una falta d'efectius policials a Catalunya. El Cos Nacional de Policia (CNP) té una manca d'uns 1.000 efectius al Principat. La crisi econòmica ha agreujat aquest problema i s'ha fet notar últimament. A més, els agents més joves prefereixen integrar-se a altres cossos, com els Mossos, on es cobra més i es pot prosperar professionalment.

 

El Cos Nacional de Policia té una manca d'uns 1.000 efectius al Principat

El salari és una de les reivindicacions històriques de tots els sindicats policials a Catalunya, on un Mosso cobra de mitjana uns 500 euros més que un agent del CNP. Així mateix, els policies espanyols cobren un complement territorial que a Madrid és de 180 euros, al País Basc de 648 i a Catalunya només de 54 euros. Això fa que, per exemple, Barcelona no sigui una destinació molt atractiva per l'elevat cost de vida de la capital catalana.

Per això, el ministre d'interior, Juan Ignacio Zoido, ha decidit aprovar "com més aviat millor" un plus econòmic pels policies que treballin a Catalunya.

Hores punta

Les cues d'espera a la zona del control de l'aeroport s'han allargat pels pocs efectius policials destinats a aquesta tasca. Amb l'alerta terrorista, la nova normativa de control de fronteres de la Unió Europea va entrar en vigor i es va endurir els processos d'identificació de passaports. No obstant això, l'Estat espanyol no va destinar més policia a l'Aeroport del Prat, cosa que ha desembocat en llargues esperes per part dels turistes.

De fet, els episodis de cues van començar pel pont de maig, quan hi havia programats molts vols, i es van repetir el cap de setmana passat, concretament el diumenge, quan van coincidir de cop 17 avions amb un nombre elevat de vols privats de persones que havien vingut a Barcelona amb motiu del Gran Premi de Fórmula 1 i el Saló de l'Automòbil. Des de llavors, ha imperat la normalitat al Prat, però tot apunta que les cues podrien repetir-se el proper diumenge perquè hi ha una franja de quatre hores en les quals coincideixen un volum inusual de vols programats.

En el cas de l'aeroport del Prat, es tracta sobretot de fer front a l'elevat flux de passatgers els diumenges, quan en quatre hores poden arribar a concentrar-se més de 10.000 persones procedents de diferents vols, va explicar el secretari d'Estat de Seguretat.

Treballar plegats

La Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i del Prat i la Cambra de Comerç han anunciat que constituiran una comissió de seguiment de la situació de l'aeroport i han emplaçat l'Administració General de l'Estat i Aena a formar-ne part.

La nova comissió servirà per fer un seguiment de la crisi i "monitorar les decisions que es prenguin". Rull ha qualificat de "greu" i fruit de la "mala planificació" els col·lapses, que afecten molts passatgers, a la reputació de l'Aeroport de Barcelona i del sector turístic i posen en risc el treball fet pel Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries, que ja va advertir el passat 26 d'abril a l'Estat que això podia passar.

El conseller ha indicat que no contemplen que Aena i l'administració de l'Estat no formin part d'aquesta comissió perquè "seria un exercici d'irresponsabilitat impensable".

No obstant això, el delegat del Govern no va convidar les institucions catalanes a la reunió celebrada aquest dimecres per afrontar la crisi perquè "no tenen cap competència" en la matèria perquè l'Aeroport és una infraestructura de l'Estat espanyol.