• Afterwork
  • L'èxit de la responsabilitat social competitiva

L'èxit de la responsabilitat social competitiva

El vicepresident del Grup Sifu, Cristian Rovira, explica al seu llibre les claus d'un model de gestió empresarial basat a fer el bé per la societat

La responsabilitat social competitiva neix d'empreses amb valor social
La responsabilitat social competitiva neix d'empreses amb valor social
Aida Corón
01 de Juliol de 2016
Act. 24 de Maig de 2017

Què és i què no és responsabilitat social competitiva? I diem competitiva, que no corporativa. Segons el vicepresident i soci del Grup Sifu, Cristian Rovira, la responsabilitat social competitiva és el que mou algunes empreses a crear el seu negoci, és a dir, són companyies que prioritzen el factor social com a element diferencial i deixen el fet de guanyar diners en segon terme.

Es tracta d'una filosofia empresarial que ha existit des de fa anys, però que ha quedat amagada per la tendència de grans companyiesde voler demostrar a la societat mitjançant la coneguda responsabilitat social corporativa o empresarial que tenen un compromís amb la ciutadania. El cert, però, és que això és només una estratègia per rentar-se la cara i amagar que el vertader objectiu és incrementar la rendibilitat.

Tot això és el que posa sobre la taula Rovira al llibre Responsabilidad social competitiva (Ediciones Urano, 2016), on repassa alguns casos d'èxit pel que fa a la inclusió d'uns valors socials reals i on dóna algunes claus pels qui volen emprendre amb aquest tret diferencial.

Ser petit i tenir RSC
Una de les anècdotes que s'expliquen just al principi del llibre tenen a veure l'experiència d'una petita fleca de barri. Tal com explica l'autor, es tracta d'un negoci que va obrir amb l'objectiu de fer el millor pa del món, el que significava tenir matèries primeres de qualitat i pensar en la clientela com a consumidor, però també com a prescriptor.

És un cas verídic –i que l'autor escull amb encert- que serveix tan d'exemple com de moral per veure que la creació d'una companyia amb un objectiu social és possible i que no cal créixer, tenir grans plantilles ni grans beneficis per fer que una política responsable sigui rendible.

RSC per tenir èxit
Algunes marques com Veritas, Som energia o Triodos Bank –que esmenta al llibre entre molts altres noms- són casos de companyies que han apostat per la RSC com a valor diferencial i que els ha permès consolidar-se al mercat.

Veritas i Triodos Bank van néixer abans de la crisi, però han pogut fer-hi front per jugar en un terreny de joc allunyat dels negocis tradicionals. Som Energia, en canvi, sorgeix precisament enmig d'una recessió que demanava a crits un canvi de paradigma. Són històries que permeten al lector replantejar-se el paper de l'esmentada RSC corporativa i veure que l'aposta de futur ha de ser una RS competitiva, una estratègia basada a crear empreses que facin bé la seva feina i el bé amb el seu treball.

 

 

Autor: Cristian Rovira
Editorial: Ediciones Urano
Any de publicació: 2016
Tema: Valors d'empresa

Més informació 
 

Ets subscriptor de VIA Empresa? Entra, participa en el sorteig que fem cada setmana i emporta't aquest llibre.