La Comissió Europea (CE) ja té un pla de ruta definit en matèria digital: millorar l'accés als serveis digitals, crear un entorn legal favorable perquè prosperin i impulsar el creixement a llarg termini en una economia i societat digitals. I tot per consolidar un veritable mercat únic digital a la UE, el que s'ha convertit en una prioritat, segons el el vicepresident comunitari resposnable del Mercat Únic Digital, Andrus Ansip.
En roda de premsa , Ansip ha criticat la situació que viuen els consumidors i empreses europees, qui diu que "han crescut digitalment, però que no poden triar o moure's lliurement al mercat. Al segle XXI, això és absurd". L'única solució que l'organisme europeu veu és lluitar per establir un mercat únic digital que elimini les barreres existents.
El col·legi de comissaris s'ha reunit per debatre en profunditat sobre l'estratègia amb la qual vol donar un impuls a la creació del mercat únic i que espera presentar al maig.
Impulsar l'ecommerce dins d'Europa
Una de les primeres actuacions de la CE al·ludeix a la necessitat de facilitar el comerç electrònic transfronterer -especialment per a les pimes- mitjançant normes harmonitzades sobre els contractes i uns serveis de paqueteria "més eficients i assequibles" el preu de les quals no dissuadeixi als compradors per acabar sent, en ocasions, majors que el preu real del producte.
Per impulsar l'accés als serveis digitals, la CE advoca també per combatre el "bloqueig geogràfic" que impedeix que els productes no estiguin disponibles en tots els països, "sovint sense cap justificació", o que tinguin preus diferents. En aquest sentit, Ansip també s'ha mostrat confiat en la possibilitat d'abolir els càrrecs per roaming.
Eliminar les traves legals i burocràtiques
La CE també veu clau modernitzar la legislació sobre drets d'autor que garanteixi un "equilibri adequat entre els interessos dels creadors i els de els usuaris o consumidors", i que millori l'accés a la cultura mentre crea noves oportunitats de negoci per als artistes i els creadors de continguts.
Un altre punt que considerarà és la simplificació del règim de l'IVA, ja que les empreses encara s'enfronten a la "complexitat d'haver d'enfrontar-se a normes tributàries estrangeres" o a uns costos associats que calcula en 80.000 milions d'euros.
D'altra banda, la Comissió defensa generar l'entorn adequat per al desenvolupament de serveis digitals, pel que veu "vital" un internet d'alta velocitat i unes xarxes segures per mitjà de la inversió en infraestructures.
Aquí advoca, així mateix, per que els països coordinin millor l'ús de l'espectre radioelèctric, o reforçar la confiança en els serveis en línia mitjançant més transparència i l'efectiva de les dades personals.
Innovació tecnològica per ser competitius
Finalment, Brussel·les subratlla que la indústria és un "pilar fonamental de l'economia europea" i vol que a tots els sectors industrials incorporin noves tecnologies.
També proposa garantir la interoperabilitat de les noves tecnologies com un pas "essencial" per a la competitivitat europea, o crear un marc legal adequat per impulsar més l'ús de la computació en núvol.