Buscar feina és com buscar parella. Bé, si es fa des del mòbil, és clar, perquè la lògica que permet que es desenvolupin aquestes activitats a través d'aplicacions i plataformes específiques s'anomena matchmaking, el que no és més que utilitzar el telèfon com a dispositiu per posar en contactes dues parts que tenen un objectiu comú o similar. Per tant, si la cerca de la mitja taronja ha pogut passar-se al digital amb èxit, per què no ho ha de poder fer el món laboral?
El cert és que pot i, de fet, ho està aconseguint. Segons Adecco, més del 60% dels usuaris que tenen smartphone ja l'usen per buscar feina, ja sigui perquè han traslladat la navegació web de l'ordinador a la pantalla del telèfon o perquè han optat per les aplicacions específiques. Aquesta última és una tendència en auge i que ja ofereix avantatges respecte de la duplicació de les interfícies de plataformes com Infojobs o de les borses de treball dels col·legis professionals, com posa a tall d'exemple l'experta en recerca de feina 2.0 Rosaura Alastruey en una conferència a Barcelona Activa. "Però es dediquen, únicament, a traslladar el seu web al mòbil", detalla, mentre que les apps arriben al mercat amb diversos trets diferencials que les converteixen en bones eines de cerca de feina.
Treballar a prop de casa
La geolocalització és el valor afegit que encapçala la llista de beneficis i la que, per al fundador i CEO de Trabajo próximo, Miquel Espinet, ajuda tan a l'empresa com al candidat: "Hi ha tantes persones que busquen feina i tants anuncis, que totes dues parts poden fer un primer filtratge per distància o veure en primer lloc les vacants i desocupats més propers al punt on es troben". D'aquesta manera, es poden arribar a estalviar fins a vuit hores a la setmana en desplaçaments entre la llar i l'oficina, el temps que Espinet calcula que arriba a acumular un treballador.
A més a més, el creador de l'app catalana considera que és un incentiu pels qui busquen una feina a jornada parcial o petits treballs que els aportin un extra. "Aquestes persones són encara més selectives i si tu com a empresa no dius on estàs situada, és possible que el candidat ja no s'interessi", justifica a VIA Empresa.
Immediatesa i brevetat
Igual que a Wallapop, les noves aplicacions mòbils per trobar feina incorporen l'opció de xatejar, el que vindria a ser una mena de primera entrevista. "Substitueix la trucada que abans feia un recruiter per comprovar que hi ha interès real en l'oferta i descartar o escollir el candidat", explica el responsable de vendes de Job Today, Joaquim Gómez, per aclarir el concepte. D'aquesta manera, es resolen els dubtes essencials i pot estalviar a les dues parts una trobada innecessària. I tot això en només 24 hores, el període màxim que donen als interessats abans que expiri la comunicació.
En paral·lel, l'objectiu d'aquests nou productes és escurçar el procés de publicació d'anuncis de vacants i de candidats. Gómez critica que els portals d'Internet requereixen omplir "formularis llarguíssim", els quals es contraposen a les preguntes bàsiques que ells demanen. "Simplifiquem la tasca i convertim l'oferta en un tuit per fer-ho més fàcil", exemplifica. Un sistema molt semblant al que utilitzen a Work Today, qui té l'objeciu de trobar-li feina a un usuari en tant sols cinc minuts.
La seva operativa és senzilla: llegeix les habilitats i experiència que requereix un anunci i busca els candidats que millor encaixen perquè surtin amunt a llista de recomanacions. I el mateix amb els candidats, que veuen en primer lloc les empreses que busquen perfils com els seus.
Aquesta empresa va néixer a Madrid fa poc menys d'un any, però ja opera a tot l'Estat espanyol, com les dues anteriors aplicacions. Més enllà de fer més fàcil el procés, volen reduir el temps d'espera que es dóna un cop una de les parts es posa en contacte per primera vegada amb l'altra. "A vegades són dies, però també poden ser setmanes", critica durament la seva co-fundadora i CEO, Marta Romero, "i això genera una frustració i agonia que volem evitar, perquè nosaltres mateixos ho hem patit, donant resposta amb rapidesa com fa Job Today".
Captar les vacants de serveis
Hostaleria, restauració, retail, bellesa, comerç, transport, construcció... Bàsicament, aquestes aplicacions mòbils se centren a captar tots els anuncis de feina del sector serveis, un segment que sovint queda oblidat per portals com LinkedIn, on sembla que es prioritzen els professionals amb formació superior. "Volem enaltir la Formació Professional", expressa amb contundència el creador de Job Today, i assegura que a vegades aquestes feines demanen empleats amb una formació tan específica que és difícil de trobar.
Els creadors de les apps convidades expliquen els beneficis de les seves eines. A.C. |
Per això, Romero de Work Today desmenteix que els seus usuaris es trobin en la franja d'edat considerada jove pel fet de ser una eina digital. "Tenim usuaris majors de 50 anys i que tenen moltíssims anys d'experiència, que és el que busquen aquestes empreses més tradicionals", concreta.
En aquest sentit, Espinet va més enllà i defensa que el fet de treballar en aquest àmbit pot ajudar a desmitificar certes feines: "A vegades, essent cambrer, amb un petit curs de cuina tens el triple d'oportunitats laborals i millor sou que tenint una carrera universitària. I això ho veiem molt ara amb l'allau de nous restaurants de menjar japonès o de locals d'estètica".
Frau també al mòbil
Els anuncis enganyosos no són cap novetat i el mòbil no se'n salva. Tant Trabajo próximo com Job Today verifiquen diàriament les vacants que es publiquen i eliminen els que consideren que no són veraços. Sovint es corre el risc de "treure a una persona l'oportunitat de tenir treball digne", reconeix Espinet, pel que quan no hi ha indicis clars opta per no emetre judicis i actuar com el marketplace que és la seva app.
En el cas de Work Today, Romero detalla que el seu sistema es basa en la verificació de la identitat de cada part. "Quan alguna cosa no quadra, li demanem que es posi en contacte amb nosaltres i que ens doni explicacions sobre els errors que hem trobat", relata amb més detall a VIA Empresa. I en el cas que s'hagi d'esborrar, Romero té molt clar que el fet que no puguin ser-hi a l'app que gestiona no vol dir que no pugui estar a altres portals: "Els que no treballen amb nosaltres poden estar a altres llocs, hi ha moltes opcions. El que tenim clar és que no enviarem cap candidat a un lloc de feina que nosaltres no considerem adequat".
Treballar amb el que se't dóna millor
Una altra start-up que ha entrat de ple al sector feina és HeyGo. A diferència de les altres, dóna l'opció als ciutadans de vendre les seves habilitats. O, dit en paraules del seu co-fundador, Nicolás Espinosa, "l'app facilita que siguis emprenedor". "La nostra visió és que aquella gent que sap fer bé una cosa i tingui una passió, la pugui aprofitar i pugui iniciar el seu negoci", explica de manera més acurada.
Això el porta a afirmar que segueixen la lògica de l'economia on demand, la tendència que, des del seu punt de vista, està seguint l'economia: "Treballes quan pots i quan vols, no depens de ningú, només de tu mateix". Aquest nou emprenedor no necessitarà un local i només haurà de contractar altres professionals quan ho necessiti, el que li permetrà començar com una activitat paral·lela a la seva feina i acabar dedicant-s'hi al 100% quan el negoci sigui més sòlid.
Tot i que HeyGo segueix una lògica diferent, és una model de negoci nascut gràcies al format d'aplicació mòbil. Treballa amb anuncis geolocalitzats i, com qualsevol altre marketplace, filtra els anuncis per les paraules clau que els interessats indiquen.