07
de Maig
de
2014
Act.
07
de Maig
de
2014
No és casualitat que moltes empreses emprenguin el camí del canal de la Manxa per iniciar la seva internacionalització. Ja són moltes les marques que treballen al Regne Unit, la cinquena economia amb la qual Espanya estableix relació exportadora. Peces de vehicles, medicaments envasats i, sobretot, aliments són els productes més exportats des d'aquí. I és que el britànic coneix bé aquest mercat gràcies a la presència de Banco Santander, Inditex, Mango, Telefónica, Ferrovial, FCC, Iberdrola o Grup Agbar.
En aquest escenari, el departament d'internacionalització de la Cambra de Comerç de Terrassa ha organitzat la jornada Regne Unit: oportunitat de negoci a la sisena economia més gran del món, acte dirigit a pimes impartit per Gerald Lawson, analista de mercat de la Cambra de Comerç de Terrassa al Regne Unit i per Cristina Valiñani, directora del Trade&Investment Catalonia del Consolat Britànic a Barcelona.
Entre el públic, molts empresaris, com Luis San Mateo qui es dedica a la importació de bandes transportadores i ara vol instal·lar una filial a Londres de l'empresa Chiorino, de la qual és export sales manager. Entre les múltiples recomanacions i apunts d'ambdós experts, aquest és el resum de les claus que ha de tenir qualsevol empresari per a vendre al Regne Unit.
Oferir novetat
El handicap de ser un mercat amb relacions tan estretes és que pot estar saturat. I és just el que passa, tal com reflexiona Lawson. Per això, considera que les empreses han de pensar a oferir alguna cosa "nova, interessant i diferent".
El sector alimentari, més fàcil
El consumidor britànic coneix bé els exportadors d'olis d'oliva, fruites, cítrics, carns, vins i mariscos. En definitiva, segons Lawson, el británic és "un mercat de consum de productes espanyols". De fet, Lawson assegura que el Regne Unit importa el 40% dels seus productes alimentaris. Però tot i que és més fàcil que altres sectors per obrir-se camí, afirma que també és un mercat "molt saturat" i recomana gastar bastant temps analitzant-ho. "S'han de prendre amb paciència i temps, per conèixer els importadors, viatjant, etc.", apunta.
L'anglès, imprescindible
L'idioma dels negocis és l'anglès i és important insistir en el seu ús. "L'idioma és la targeta de visita i la presentació, el que va a donar la primera imatge de la vostra empresa", apunta Valiñani. En canvi, l'experta assegura que no és tan important el domini verbal de la llengua perquè al Regne Unit estan molt acostumats a tancar negocis, parlar, conviure en definitiva, amb immigrants.
A més, la presència online també ha de ser en anglès. "La web ha de ser un aparador dels productes i la seva descripció s'ha de poder entendre perfectament", recorda Lawson. Disposar d'un catàleg en format pdf també és recomanable per tenir a mà la producció i poder mostrar-la al client.
Puntualitat i educació, sempre
És una de les qüestions més importants. "S'ha d'avisar encara que arribeu només cinc minuts tard", puntualitza la directora de l'àrea comercial del Consolat General Britànic a Barcelona. Quant a la presentació de targetes no hi ha cap protocol: "Hi haurà gent que la doni de qualsevol manera i una altra que serà molt cerimoniosa, tot depèn", matisa.
Comunicació i indumentària formals
Un apunt: mai s'interromp en parlar. "L'estil de comunicació sol ser formal, sobretot al principi i l'abillament de negocis habitua a ser molt conservador, amb vestit fosc i corbata, en el cas dels homes", explica Valiñani. Respectar l'espai personal de l'altre és una altra de les recomanacions d'aquesta experta en el mercat britànic.
Oblidar la improvisació
A diferència del costum espanyol, Valiñani matisa que és bàsic respectar l'ordre del dia d'una reunió i per tant seguir l'agenda en la mesura del possible. La improvisació no està ben vista.
Agilitat en la resposta
"S'ha de ser ràpid per a reaccionar a les peticions amb informació addicional, l'enviament de mostres i el manteniment de la correspondència, sempre en anglès", apunta Lawson. "Els e-mails se solen contestar de manera molt àgil, quan arribin o en el mateix dia", recorda Valiñani.
El ritme de treball, a la inversa
Si una pime decideix treballar al Regne Unit i aconsegueix reunions i, fins i tot, un calendari de treball, ha de tenir present que l'horari de treball comença a les 7 del matí i que l'hora d'esmorzar és en un breu descans, de mot curta durada. "Si cal discutir temes de negocis, no truqueu fora de les hores d'oficina perquè no amplien les extensions tret que estiguin pactades per endavant", afegeix Valiñani.
No al 'tancat per vacances'
En relació amb el període de vacances és important estar disponible sempre, o quasi sempre, i intentar pactar les vacances amb anterioritat. "Sobretot si sou el proveïdor, serà rar que digueu que a l'agost estarà tot tancat", matisa l'experta, recordant la davallada d'activitat que es produeix a Catalunya (i al conjunt de l'Estat espanyol) en els mesos estivals. Tampoc els britànics redueixen l'horari als mesos d'estiu.
En aquest escenari, el departament d'internacionalització de la Cambra de Comerç de Terrassa ha organitzat la jornada Regne Unit: oportunitat de negoci a la sisena economia més gran del món, acte dirigit a pimes impartit per Gerald Lawson, analista de mercat de la Cambra de Comerç de Terrassa al Regne Unit i per Cristina Valiñani, directora del Trade&Investment Catalonia del Consolat Britànic a Barcelona.
Entre el públic, molts empresaris, com Luis San Mateo qui es dedica a la importació de bandes transportadores i ara vol instal·lar una filial a Londres de l'empresa Chiorino, de la qual és export sales manager. Entre les múltiples recomanacions i apunts d'ambdós experts, aquest és el resum de les claus que ha de tenir qualsevol empresari per a vendre al Regne Unit.
Oferir novetat
El handicap de ser un mercat amb relacions tan estretes és que pot estar saturat. I és just el que passa, tal com reflexiona Lawson. Per això, considera que les empreses han de pensar a oferir alguna cosa "nova, interessant i diferent".
El sector alimentari, més fàcil
El consumidor britànic coneix bé els exportadors d'olis d'oliva, fruites, cítrics, carns, vins i mariscos. En definitiva, segons Lawson, el británic és "un mercat de consum de productes espanyols". De fet, Lawson assegura que el Regne Unit importa el 40% dels seus productes alimentaris. Però tot i que és més fàcil que altres sectors per obrir-se camí, afirma que també és un mercat "molt saturat" i recomana gastar bastant temps analitzant-ho. "S'han de prendre amb paciència i temps, per conèixer els importadors, viatjant, etc.", apunta.
L'anglès, imprescindible
L'idioma dels negocis és l'anglès i és important insistir en el seu ús. "L'idioma és la targeta de visita i la presentació, el que va a donar la primera imatge de la vostra empresa", apunta Valiñani. En canvi, l'experta assegura que no és tan important el domini verbal de la llengua perquè al Regne Unit estan molt acostumats a tancar negocis, parlar, conviure en definitiva, amb immigrants.
A més, la presència online també ha de ser en anglès. "La web ha de ser un aparador dels productes i la seva descripció s'ha de poder entendre perfectament", recorda Lawson. Disposar d'un catàleg en format pdf també és recomanable per tenir a mà la producció i poder mostrar-la al client.
Puntualitat i educació, sempre
És una de les qüestions més importants. "S'ha d'avisar encara que arribeu només cinc minuts tard", puntualitza la directora de l'àrea comercial del Consolat General Britànic a Barcelona. Quant a la presentació de targetes no hi ha cap protocol: "Hi haurà gent que la doni de qualsevol manera i una altra que serà molt cerimoniosa, tot depèn", matisa.
Comunicació i indumentària formals
Un apunt: mai s'interromp en parlar. "L'estil de comunicació sol ser formal, sobretot al principi i l'abillament de negocis habitua a ser molt conservador, amb vestit fosc i corbata, en el cas dels homes", explica Valiñani. Respectar l'espai personal de l'altre és una altra de les recomanacions d'aquesta experta en el mercat britànic.
Oblidar la improvisació
A diferència del costum espanyol, Valiñani matisa que és bàsic respectar l'ordre del dia d'una reunió i per tant seguir l'agenda en la mesura del possible. La improvisació no està ben vista.
Agilitat en la resposta
"S'ha de ser ràpid per a reaccionar a les peticions amb informació addicional, l'enviament de mostres i el manteniment de la correspondència, sempre en anglès", apunta Lawson. "Els e-mails se solen contestar de manera molt àgil, quan arribin o en el mateix dia", recorda Valiñani.
El ritme de treball, a la inversa
Si una pime decideix treballar al Regne Unit i aconsegueix reunions i, fins i tot, un calendari de treball, ha de tenir present que l'horari de treball comença a les 7 del matí i que l'hora d'esmorzar és en un breu descans, de mot curta durada. "Si cal discutir temes de negocis, no truqueu fora de les hores d'oficina perquè no amplien les extensions tret que estiguin pactades per endavant", afegeix Valiñani.
No al 'tancat per vacances'
En relació amb el període de vacances és important estar disponible sempre, o quasi sempre, i intentar pactar les vacances amb anterioritat. "Sobretot si sou el proveïdor, serà rar que digueu que a l'agost estarà tot tancat", matisa l'experta, recordant la davallada d'activitat que es produeix a Catalunya (i al conjunt de l'Estat espanyol) en els mesos estivals. Tampoc els britànics redueixen l'horari als mesos d'estiu.