Esmorzar de campions: torrades amb melmelada de proximitat
Helios, Hero, La Vieja Fábrica i Bebé són les marques que dominen el mercat de confitures, però amb La Fageda i petits productors que els fan la competència
Un cafè i unes torrades per començar el dia, la fórmula clàssica per iniciar el jorn. Tot i que ara s’ha posat de moda afegir-hi alvocat, fruits vermells o cremes de fruits secs, els més puristes continuen amb els ingredients de tota la vida sobre el pa: mantega i/o melmelada. Triar una confitura o altra, tot i que ens sembli banal, també té el seu poder d’influència en la cistella de la compra. No tots els elaboradors utilitzen matèria primera de proximitat, ni tots els transformadors de la fruita i verdura del producte són de km 0.
Pocs i grans actors al mercat
Fer un consum de proximitat amb els productes elaborats no és fàcil, ja que són poques les empreses que indiquen l’origen dels recursos que utilitzen. Per això una petita passa endavant cap a una compra més conscient és fixar-se en la localització de l’empresa que transforma els recursos inicials.
En el cas de les melmelades es tracta d’un sector amb pocs actors, però grans. Hero, Helios o la Vieja Fábrica en són bons exemples. La primera és d’origen murcià, tot i que es troba en mans d’un grup suís, mentre que la segona va néixer a Valladolid fa més de 100 i és líder al mercat espanyol. Per la seva banda, la sevillana La Vieja Fábrica supera els 170 anys com a productora de confitura de fruites. A la llista també s’hi pot sumar Bebé, d’origen murcià.
Hero, Helios, La Vieja Fábrica i Bebé dominen els lineals dels supermercats
Tot i això, cada cop es poden trobar més petits elaboradors que aconsegueixen fer-s’hi un lloc. Ho ha pogut fer La Fageda amb els seus paquets de diverses melmelades de sabor i una imatge que crida els consumidors que volen prioritzar qualitat i proximitat per davant de preu.
Tot queda a casa
Precisament perquè en són poques i grans, no és d’estranyar que part dels productes de marca blanca que trobem estiguin elaborats per elles. És el cas de Carrefour i Bon Preu. La cadena francesa comercialitza confitura d’origen francès en la seva gamma gourmet i productes elaborats per Helios i Iberfrutas Muerzas (Navarra) en la marca estàndard.
Helios és un dels principals proveïdors per a les marques blanques
Bon Preu també ha optat per Helios per als envasos de la seva marca. Lidl també compta amb l’empresa de Valladolid com a proveïdor, però en la gamma ecològica, mentre que importa d’alemanya la resta de la melmelada de la seva marca blanca. Els proveïdors dels supermercats Mercadona són Alcurnia Alimentación i Exyco Foods, ambdós de Múrcia.
Què posar al cistell?
La Fageda és la marca que més ha aconseguit, fins al moment, fer-se amb un petit segment al mercat de les melmelades. Altres opcions que es poden trobar als supermercats, encara que amb menys freqüència, són Es imperfect, elaborada per la Fundació Espigoladors i amb matèria primera de proximitat, Capell (Lleida), Can Bech (Girona), Mos de Tros (Lleida) o Cal Valls (Lleida).
La Fageda ha aconseguit situar-se com una marca de referència tot i la dura competència
En aquests casos, la millor opció és buscar a les botigues de barri, on trobar productes elaborats per petites empreses acostuma a ser més fàcil que a les grans cadenes de supermercats. Això sí, sempre sabent que el preu final del tiquet serà una mica més elevat.