Llengua comuna, però múltiples diferències. Els cada cop més lleugers tràmits legals, les grans disparitats salarials dels seus treballadors respecte als europeus i una cultura empresarial radicalment distinta són aspectes a tenir en compte a l'hora d'enfocar la internacionalització al país centre-americà. Mèxic es revela com una oportunitat de negoci, un oasi al país dels complexos turístics del Carib per excel·lència, on moltes empreses catalanes ja han començat a descobrir l'aigua.
"Abans de prendre aquesta decisió, s'ha de conèixer molt bé el país". És la primera recomanació de Jordi Serra, director de Sertek, empresa de Badalona que compta amb subseu a l'estat mexicà de Queretaro (regió on s'assenten bona part de les empreses industrials del país asteca) des de l'any 2009. Dedicada a la venda i transformació de cintes adhesives tècniques, aïllants elèctrics, films especials i productes d'etiquetatge tècnic, aquesta pime catalana compta amb 15 treballadors a la seva filial mexicana, més dels que té a Catalunya.
Porta als EUA
La implantació de Sertek al país és fruit d'una estratègia clarament definida que dirigeix el germà de Serra, bon coneixedor del país. "Som una empresa bastant petita i Mèxic ho coneixíem molt bé per les experiències professionals. El meu germà i el meu soci ja coneixien el mercat, les peculiaritats i la tipologia dels clients. Aquest és per a nosaltres un mercat estratègic", explica Serra.
"Moltes de les empreses a les quals ajudem a fer filial a Mèxic, com que estan a tres hores de vol als EUA, utilitzen el mateix equip per fer una primera entrada al mercat nord-americà", apunta l'experta en implantació internacional Montse Feliu, d'ExpatFeliu, un projecte de serveis de mobilitat internacional per a empreses i professionals.
Grans diferències culturals
L'idioma espanyol uneix però no ho és tot. És el que destaca Serra i també Ramón Mandaña, CEO de l'empresa de Manresa Oliva Torras. "És cert que és un país amb el qual t'entens però culturalment és molt diferent. Quan ells diuen 'ahorita mismo' no és immediatament i això cal tenir-ho present", matisa. Coincideix amb Serra, que apunta l'avantatge que per ells ha suposat el fet de comptar amb un directiu que és "com un mexicà més. "Mèxic és absolutament diferent, la cultura empresarial, la forma d'entendre els negocis... tot és absolutament diferent del que s'entén en Europa", explica Serra.
També els costos laborals són diferents. Mandaña descriu les diferències salarials de "brutals". Per a ell, "aquí hi ha una classe mitjana molt potent, però allí les diferències entre patrons i treballadors són fins i tot jeràrquiques", afirma el també conseller delegat d'Oliva Torras. "El sou d'un operari de planta no qualificat a Mèxic és de 4.500 pesos, el que ve a ser entre 250 i 300 euros. Aquí el cost per empresa pot ser de 1.200 euros", matisa Serra.
Seguretat jurídica
També l'empresa de Mandaña pertany al sector industrial i ha escollit la seva filial Meybpar –especialitzada en comercialització de màquines de pàrquing- pel procés d'internacionalització, que ja suposa el 40% del seu volum de negoci. "Des d'un punt de vista legal, és un país que facilita molt el negoci amb Espanya", explica Feliu, que els ha assessorat en el procés.
L'experta apunta al Tractat de lliure comerç Mèxic-UE de l'any 2000; el de doble imposició internacional -"molt important per empreses de serveis i també d'inversió", matisa- i el de Seguretat Social. Aquest últim acord permet traslladar persones a Mèxic mantenint-les contractades des d'Espanya "el que dona molta tranquil·litat a l'empresa que envia persones a fora perquè manté les prestacions i continuen contractades des d'aquí", assevera. "És un país molt obert a la inversió estrangera i si se compleix amb la seva normativa és possible fer negocis amb seguretat jurídica", conclou Feliu.
Excel·lents relacions comercials
Un pas que grans corporacions catalanes com Agbar, La Caixa o Freixenet han consolidat amb seu pròpia. Recentment també s'ha conegut que les espanyoles Repsol i Iberdrola instal·laran pròximament una planta de biogàs al país. Gràcies a la supressió de traves a la inversió estrangera, els negocis són més fluids.
L'Informe mensual de comerç exterior del Ministeri d'Economia, a data de desembre de 2013, xifra en 84,1 milions d'euros les exportacions i en 48,5 milions d'euros les importacions de Catalunya a Mèxic; essent aquest és el primer país d'Amèrica Llatina per al comerç català. Perquè el que és cert és que en la classificació de països inversors a Catalunya durant 2013, Mèxic s'ha posicionat en un lloc destacat. A més, en el conjunt de l'any passat, els mexicans han invertit més de 160 milions d'euros, dels primers inversors només per darrere de la UE. Serà que Catalunya també es veu com un oasi a l'inrevés.
Mèxic, de 'resort' a oportunitat al Carib
Igual que han fet empreses com Agbar o La Caixa amb seu oficial al país asteca, moltes pimes catalanes obren mercat buscant un camí d'entrada als EUA
06
de Març
de
2014
Act.
06
de Març
de
2014