Miami, pont directe als EUA

La capital de Florida és el destí preferit de les empreses catalanes que volen obrir mercat al territori americà

Miami té un gran potencial econòmic
Miami té un gran potencial econòmic
Laia Corbella
17 de Juny de 2013
Act. 27 de Gener de 2016
La Paula Mena és una emprenedora de Barcelona que assessora i ajuda a les empreses espanyoles i llatinoamericanes a instal·lar-se als Estats Units. Va arribar a Miami a principis de 2011 i va escollir la capital de Florida "perquè és una ciutat que ofereix els dos mercats americans". La posició geogràfica, les més de 147 connexions aèries directes amb Amèrica i Europa, la llengua comuna, i unes condicions fiscals favorables, fan de Miami la porta d'entrada de molts empresaris europeus al territori americà.

Concretament, més del 50% de les empreses catalanes que arriben als Estats Units entren per Miami. "És l'entrada als EUA, però també a l'Amèrica Central, el Carib i el nord de Sud-Amèrica", assegura la directora del Centre de Promoció de Negocis d'ACC1Ó a Miami, ConchitaMuñoz, qui dirigeix l'oficina catalana, ubicada a la zona de Coral Gables, des de 1996.

Catifa vermella als nouvinguts
Florida és un dels estats que té menys impostos per a les empreses i mésfacilitats a l'hora d'efectuar els tràmits. Aquest és un dels serveis que ofereix Consulting Boutique, l'empresa que va crear Paula Mena a Miami. "Tota persona que viu i resideix als Estats Units pot obrir una empresa, no requereix una inversió mínima. A Florida ho pots fer amb 100 dòlars i amb menys d'una hora", assegura Mena, qui recomana sunbiz.org, "una de les pàgines webs més ràpides per registrar una empresa".

Pel que fa al perfild'empresacatalana instal·lada a Miami, "n'hi ha de tot tipus, especialment de logística, consum i empreses de serveis", explica Muñoz. El sector sanitari, alimentari, la col·laboració público-privada i els joint-ventures amb socis locals són alguns dels sectors a l'alça. "Els catalans posen l'especialitat i els nord-americans el control del mercat", comenta la delegada d'ACC1Ó, qui afegeix que "s'han de buscarciutatsdiferents a la ja saturada Nova York, on el cost de vida és més baix, com ara Houston, Atlanta i Chicago".

Entrada d'exportacions
En un moment en el que les empreses catalanes continuen mirant a l'exterior a la recerca d'oportunitats de creixement, "Catalunya passar de ser una economia exportadora a una economiaplenamentinternacionalitzada, que entén que ja no té sentit diferenciar entre mercat interior i mercat exterior", argumenta el secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat, PereTorres.

En aquest sentit, la capital mundial dels creuers també és el primer port d'entrada de les exportacionscatalanes als Estats Units, el Carib i Centre Amèrica. Segons el president de Foment del Treball, JoaquimGaydeMontellà, "els EUA són el primer soci comercial de Catalunya a banda de la UE i Miami té en aquesta relació un paper fonamental".

Aquesta teoria també la defensa l'alcalde del comtat de Miami-Dade, CarlosJiménez, qui durant una jornada celebrada a Barcelona per promoure les relacions comercials entre ambdues ciutats, va subratllar que "de les 700 empresesespanyoles que hi ha als Estats Units, el 40% estan a Florida, com ara el Banc Sabadell i el grup Julià".

Jiménez també va destacar que "els deu primers sociscomercials de Miami són majoritàriament païsosllatinoamericans, set dels quals són mercats on es parla l'espanyol". No és d'estranyar, doncs, que la ciutat del turisme, el sol i la platja, també sigui una plataforma ideal per al comerç internacional.