• Economia
  • 'Mindfulness': com combatre l'estrès laboral

'Mindfulness': com combatre l'estrès laboral

Experts en psicologia i gestió de persones expliquen el mètode per aprendre a controlar l'ansietat a la feina i ser més eficients

L'estrès a la feina afecta a la productivitat | iStock
L'estrès a la feina afecta a la productivitat | iStock
Carles Planas Bou
29 d'Abril de 2014
Act. 30 d'Abril de 2014

La Marta Serra fa 30 anys que treballa en una farmàcia de Barcelona. L'estrès laboral formava part de la seva rutina i l'afectava tant en la seva productivitat, com en les relacions professionals amb els clients i treballadors. "Sempre estava únicament pendent de què havia de fer després i oblidava el que estava fent en aquell moment i, el més important, oblidava als meus clients", afirma. Ara, mesos després d'haver començat a aprendre les tècniques del mindfulness, la Marta es mostra radicalment satisfeta.

El cas de la Marta Serra no és l'únic. En temps de crisi i d'inestabilitat econòmica la ciutadania pateix per la seva feina. Segons l'estudi Cap a la recuperació de la demanda interna: ocupació, la meitat dels treballadors pensen que les seves condicionslaborals aniran a pitjor i un 80% reconeix problemes al pagar les factures. En aquest sentit, reconèixer els primers factors desencadenants de l'estrès i aprendre tècniques d'autocontrol és la millor prevenció.

El pensament positiu, un 'must'
"Tendim a atribuir l'estrès a factors externs com la crisi, la competència o les dificultats, però l'única cosa que podem fer és saber com reaccionar davant les adversitats", assegura JordiPagès, expert en psicologia laboral i coaching. Segons Pagès, quan un projecte falla, tendim a autoculpar-nos, a abaixar el cap i no creure en un mateix.

Aquest però no és el cas de Rovio, l'empresa finlandesa que, després de diversos fracassos i a punt de fer fallida, va treure al mercat Angry Birds, el videojoc que ha revolucionat el mercat i que ha estat descarregat més de mil milions de vegades. Segons Tropos, empresa on col·labora Pagès, aquesta és l'actitudpositiva "a l'americana".

Cos i ment
L'estrès i les constants preocupacions a la feina fan que el treballador o l'empresari reaccioni exageradament, prengui decisions massa arriscades, sigui poc reflexiu i culpabilitzi als altres dels seus problemes. Un dels mètodes més en voga per a combatre aquests símptomes és el mindfulness. "No es tracta de prendre calmants, tot el que necessitem està en la nostra ment, només hem d'aprendre a controlar-ho", explica CarlesGuillamón, expert en gestió de persones i soci de Tropos.

El mindfulness és la capacitat de sincronitzar totalment cos i ment en un instant específic. Aquest mètode ens pot oferir eines per aprendre a autogestionar-nos a través de la meditació. "No hem de prejutjar-ho pel seu esoterisme, ni perquè soni a quelcom espiritual i emocional", adverteix Pagès, "hem de buscar la part més cognitiva i pragmàtica".

Focalitzar l'atenció
El mindfulness actua, principalment, en dos grans eixos. Un primer pas, reconeixen Pagès i Guillamón, és centrar els nostres sentits en un únic punt, "l'aquí i l'ara". D'aquesta manera obviem molts dels estímuls que ens envolten i ens sobrecarreguen. "És important saber concentrar-se, ara les noves tecnologies ens reclamen estar en tres o més llocs alhora i, això és profundament estressant", explica Serra.

Quan ens prenem una situació laboral massa a la valenta això, a la llarga, acaba afectant-nos mentalment i físicament. Per això és necessari saber fer pauses per respirar. "Però per poder canalitzar tot el que succeeix i afrontar l'estrès hem d'aprendre a respirar bé, si nó els danys poden ser majors", explica Pagès, conscient que una mala respiració pot generar malalties importants en l'organisme.

Domar el pensament és un altre pas essencial. "Som l'únic animal que ens podem crear un problema sense que aquest realment existeixi", sentencia Guillamón. "El cervell està programat per generar pensaments, però nosaltres hem d'esquivar-los, centrar-nos en l'aquí i ara, en allò que és rellevant", matisa Pagès.

Trencament d'hàbits
L'ésser humà és un animal d'hàbits i costums, però això no és sempre positiu. "Ens hem trobat molts casos laborals on el treballador està acostumat a una rutina i quan aquesta es modifica se sent perdut i angoixat", explica Pagès. Aquests comportaments repetitius són sovint inconscients, que formen part de la nostra rutina sense una base lògica i racional. "Així com els adquirim també els podem desaprendre", emfatitza l'expert en psicologia laboral. "És com els fumadors, que senten ànsia i es veuen desbordats quan deixen el tabac però que poden aprendre a controlar-se amb una finalitat beneficiosa".

Diversos estudis han demostrat de forma empírica que el mindfulness és una tècnica d'èxit. "No es tracta només d'una tècnica de relaxació sinó de fomentar la plena llibertat en la presa de decisions que afectaran a la nostra empresa", sentencia Guillamón.

Entre aquests èxits hi ha la caiguda de l'ansietat i l'estrès i la reducció dels impulsos depressius, que porten a un major rendiment, a un increment de la resiliència i a una millor presa de decisions. Tot i això, Pagès alerta que el mindfulness no és màgic: "Com en tots els mètodes, cal posar-hi esforç i voluntat amb la finalitat de tenir una feina que ens resulti molt més saludable i satisfactòria". La farmacèutica Serra ho té clar: "Si fos per mi, el mindfulness seria una assignatura d'educació secundària".