• Economia
  • Objectiu: millorar el menjar de Catalunya

Objectiu: millorar el menjar de Catalunya

Deu empreses i institucions del sector agroalimentari posen en comú la seva experiència a través del Clúster Foodservice per ser més competitives i desenvolupar nous productes

El sector foodservice està actualment en creixement degut als canvis en els hàbits alimentaris
El sector foodservice està actualment en creixement degut als canvis en els hàbits alimentaris
Albert Segura
08 d'Octubre de 2014
Act. 09 d'Octubre de 2014

Si dues coses funcionen, sumades funcionaran millor, i per aquest motiu en moltes ocasions es fa bona la màxima de què la unió fa la força. Si en lloc de dues en són deu, millor que millor. És el que han fet un total de deu empreses i institucions vinculades amb el sectoragroalimentari, i que a principis d'any es van constituir com a Clúster Foodservice de Catalunya.

Es tracta d'un col·lectiu que conformen Serhs, Àreas, Gallina Blanca, AN Grup, The Eat Out Group, Tupinamba, Fòrum Gastronòmic, Audens Food, Àngel Bosch i l'Institut d'Investigació IRTA.

La competitivitat com a objectiu 
La unió de les deu iniciatives vol promoure i reforçar la competitivitat del col·lectiu a partir de les sinergies que puguin existir i aparèixer entre elles, que juntes suposen una facturació de 3.000 milions d'euros i sumen més de 22.400 treballadors.

En comú tenen un mercat en expansió: menjar, i a vegades fer-ho fora de casa. La realitat de la majoria de les persones que treballen per altres passa per fer un àpat, que sol ser el dinar, a l'oficina o en restaurants. L'opció més econòmica és la carmanyola, i hi ha iniciatives que han trobat aquí un sector per explotar.

Suma d'experiències 
Cada empresa té el seu recorregut, però per a poder prosperar a vegades és millor compartir i aprendre dels èxits dels altres. "Posem en comú les diferents experiències en la millora de la cadena de valor, arribant fins al consumidor final, mantenint un estudi de les noves tendències i innovacions que es produeixen", explica el director comercial d'Àngel Bosch Gastronomia, Sergio Sánchez.

L'empresa especialitzada en la producció de menjar, va néixer fa 30 anys i, avui produeix unes 600 referències que comercialitza a través de tres marques: Àngel Bosch, Querida Carmen i Tento. Amb aquest bagatge, l'empresa vol aportar el seu coneixement per a la millora de la cadena de valor, arribant al consumidor final i estudiant permanentment les noves tendències i innovacions que es donen en el mercat.

Sinergies per millorar el sector 
El sector de la restauració i l'hostaleria també hi juga un paper important. És aquí on té ben posada la mirada Gallina Blanca Star, que en els seus 50 anys d'història vinculada amb el sector foodservice ha aconseguit posicionar-se i de manera important en establiments de restauració, escoles o hospitals entre d'altres.

"Aquest clúster ens permet treballar conjuntament amb altres empreses del canal, tant fabricants com distribuïdors i operadors", explica el director general de Foodservice del Grup Gallina Blanca Star, Vicenç Bosch. "Aquestes sinergies ens permeten d'una banda millorar el desenvolupament global del sector, però també ens ajuden a desenvolupar projectes específics que facilitin als membres del clúster buscar noves oportunitats de negoci o ser més eficients", afegeix.

Innovació com a estratègia 
Per aquest motiu les empreses adopten millores que demanen innovar no només el producte en la seva presentació al consumidorfinal, sinó també en la seva producció. "La innovació és una àrea estratègica per a la nostra organització i un pilar imprescindible a la nostra companyia", explica el director corporatiu de Màrqueting Estratègic i Innovació del Grup Gallina Blanca Star, Josep Barbena.

L'exemple de l'empresa, que disposa d'un Centre de Recerca i Desenvolupament a la localitat de Rubí, es tradueix amb millores del producte que en el seu cas faciliten la producció de menjar al consumidor final. Prova d'això en són les sopes de sobre o el caldo de brick.

Aparcar la competitivitat 
La suma d'esforços ha fet que les empreses participants del clúster hagin deixat diferències a banda per treballarconjuntament. "No veiem competitivitat entre socis, sinó la suma de projectes, en el plantejament de projectes tots nosaltres hem deixat enrere la competitivitat, i en el nostre cas, hi ha altres fabricants similars, però tots tenim conceptes de negoci diferents", explica Sánchez.

Paral·lelament, el clúster organitza activitats genèriques adreçades als seus membres per cohesionarl'organització, com sessions informatives o d'altres d'específiques de treball per a resoldre inquietuds que sorgeixen del dia a dia.