Algunes empreses visionàries han descobert que la veritable fortalesa resideix en la col·laboració estratègica | iStock

Economia

El peix daurat: ensenyar a pescar

L'autèntica innovació radica en capacitar i empoderar els altres perquè puguin crear valor de manera autònoma

Imagina una petita aldea on els aldeans depenen diàriament d'un generós pescador que els regala un peix daurat. Encara que és valuós, aquest gest només els permet sobreviure fins a l'alba següent. Un dia, apareix un viatger enigmàtic, i en lloc d'oferir-los més peixos, els ensenya a teixir les seves pròpies xarxes en un entorn comú i a aventurar-se en aigües més profundes. Aquest simple acte transforma l'aldea, alliberant-la de la seva dependència i obrint un món de possibilitats.

Més info: Innovació, talent i mestissatge intel·lectual

Aquesta faula, basada en un proverbi xinès, pot semblar senzilla, però amaga una poderosa lliçó per al món empresarial modern. En un entorn on el canvi és l'única constant, ja no n'hi ha prou que les empreses ofereixin productes o serveis als seus socis, clients o proveïdors. La veritable innovació resideix en liderar i empoderar els seus stakeholders, mostrant-los com adaptar-se, innovar per si mateixos i prosperar en un mercat en constant evolució.

La faula d'ensenyar a pescar | IA

La transformació de la indústria i els seus ecosistemes empresarials

Hi ha molts matrimonis laborals en les startups, en els departaments d'innovació i d'alta tecnologia | iStock

En un món on el canvi és incessant, la manera com les empreses aborden la innovació està evolucionant. Ja no n'hi ha prou amb innovar dins dels mateixos límits; el veritable poder de la innovació radica en transcendir fronteres i generar un impacte profund en tot l'ecosistema empresarial.

Què passaria si la clau de l'èxit no fos només desenvolupar productes o serveis innovadors, sinó també ajudar els socis, proveïdors i clients a créixer i prosperar al teu costat?

Algunes empreses visionàries (*) han descobert que la veritable fortalesa resideix en la col·laboració estratègica. En lloc de competir en solitari, aquestes organitzacions construeixen xarxes interconnectades on cada actor, sigui un proveïdor, client o un altre stakeholder, juga un paper crucial en la creació de valor compartit. Aquest enfocament col·laboratiu no només impulsa la innovació, sinó que també permet a totes les parts adaptar-se i prosperar en un mercat global en ràpida evolució.

Les empreses han d'assumir el rol d'agents de canvi, guiant i donant suport als seus 'stakeholders'

La filosofia darrere d'aquest enfocament és clara: "ensenyar a pescar". No es tracta només d'intercanviar béns i serveis, sinó de capacitar i empoderar aquells que formen part del teu ecosistema perquè desenvolupin les seves pròpies capacitats. Això no només enforteix el teixit empresarial, sinó que transforma indústries completes, assegurant que l'èxit sigui sostenible i compartit. Les empreses han d'assumir el rol d'agents de canvi, guiant i donant suport als seus stakeholders perquè junts puguin navegar en un entorn empresarial cada vegada més complex i desafiador.

Entrar a la cuina dels teus 'stakeholders'

La innovació sistemàtica ajuda a créixer de manera sana, amb marge i a crear campions en nínxols de mercats específics | iStock

Considera un escenari on el veritable poder de les organitzacions no resideix en la producció en massa o en l'última tecnologia, sinó en alguna cosa més íntima i estratègica: entrar a la cuina dels seus stakeholders. Aquesta metàfora culinària representa una nova forma de lideratge empresarial, on les empreses no només col·laboren amb els seus socis i clients, sinó que s'endinsen en els seus desafiaments i els aborden conjuntament. Aquí, l'objectiu no és només resoldre problemes momentanis, sinó instruir aquests stakeholders, ensenyant-los a “pescar” per si mateixos, perquè es converteixin en actors autosuficients dins de l'ecosistema que lideren o aspiren a liderar.

Es tracta de formar aliances profundes i significatives on el coneixement i les eines es comparteixen amb la intenció de crear valor sostenible

Aquest enfocament va més enllà de la simple formació. Es tracta de formar aliances profundes i significatives on el coneixement i les eines es comparteixen amb la intenció de crear valor sostenible. En col·laborar estretament amb els seus socis per afrontar reptes i construir solucions, actuen com a veritables agents de canvi, empoderant els seus socis i clients perquè generin el seu propi valor de manera autònoma. D'aquesta manera, les empreses no només garanteixen l'èxit sostenible de tot l'ecosistema, sinó que també es consoliden com a líders visionaris i catalitzadors de canvi en un entorn empresarial que evoluciona a gran velocitat.

La lliçó del Peix Daurat: innovació que transforma

Cal innovar per aportar una proposta de valor al mercat | iStock

Visualitza un món on la veritable innovació no es mesura per la quantitat de productes venuts o per la brillantor d'una nova tecnologia, sinó per la capacitat d'una empresa per empoderar els altres: oferir el suport estratègic i operatiu perquè els seus socis i clients afrontin els seus propis desafiaments. Aquest és el missatge central de la faula del pescador i el peix daurat, una història que revela un principi crucial en el món dels negocis: l'autèntica innovació radica en capacitar i empoderar els altres perquè puguin crear valor de manera autònoma.

L'autèntica innovació no està en l'acte de donar, sinó en l'art d'ensenyar a pescar

Igual que el viatger enigmàtic que va ensenyar als aldeans a pescar, l'autèntica innovació no està en l'acte de donar, sinó en l'art d'ensenyar a pescar, creant així un ecosistema empresarial més fort, dinàmic i preparat per al futur.

Més info: Què necessita l'ecosistema empresarial català per innovar encara més?

Aquest article és el segon d'una sèrie de quatre, amb la missió de despertar el teu interès en com fer alguna cosa diferent. Explorarem enfocaments innovadors, t'ajudarem a reflexionar sobre com la combinació de talent, creativitat i el lideratge emocional pot transformar les teves idees en realitats exitoses.

(*) T'animo a explorar exemples com Cargill o Mondi Group, entre molts altres que et convido a descobrir.