Imatge del Port de Barcelona | ACN

RESULTATS

El Port de Barcelona assoleix una xifra rècord de 71 milions de tones

De cara al 2023, l'equipament preveu unes inversions de 300 milions d'euros

El Port de Barcelona va en la bona direcció, però encara no recupera el múscul previ a l’esclat de la pandèmia. La instal·lació va tancar l’any 2022 amb un rècord de 71 milions de tones mogudes, una xifra que representa un increment d’un 6,9% i, a la vegada, supera els 67,8 milions del 2018. 

“Tot i les incerteses, els resultats del 2022 han estat bons”, afirma Lluís Salvadó. El president del Port ha publicat una xifra de negoci de 181 milions d’euros (+5% previ a la Covid-19), dels quals el 50% corresponen al tràfic de contenidors i líquids a granel. 

Pel 2023, els comptes del Port de Barcelona ja no rebran l’impacte de les bonificacions o altres ajudes a l’ecosistema portuari vinculades al coronavirus. En clau d’endeutament, l’equipament registra uns números de 124 milions. 

Els creuers naveguen cap a la normalitat 

Els registres del 2022 han comptabilitzat un trànsit de 2,3 milions de passatgers. “Experimentem una certa normalitat, però encara estem lluny del 2019 (3,1 milions)”, descriu José Alberto Carbonell. Pel que fa al moviment de ferris, el Port ha rebut 1,6 milions de passatgers amb Balears, Itàlia i Marroc com “a principals mercats”, recull el director general. 

En aquest àmbit, el capítol d’ingressos per utilització s’eleva fins als 83 milions d’euros, un increment d’un 30%. El Port de Barcelona relaciona aquest resultat a l’increment de l’activitat portuària, especialment els àmbits esmentats dels creuers i els ferris. 

En clau de concessions, els ingressos arriben als 76 milions. “Un dels punts destacats és que tenim més superfície portuària”, recorda Miriam Alaminos, responsable econòmica i financera del Port de Barcelona. Com a complement, l’equip directiu puntualitza que les tarifes “no són indexades a l’IPC”. 

Imatge de Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona | ACN

Pla d’inversions de 300 MEUR

Electrificació, accessos o rehabilitació d’edificis són alguns dels àmbits que protagonitzen el pla d’inversions del Port de Barcelona. 300 milions d’euros que contemplen “un salt qualitatiu” amb la interconnexió de serveis entre molls, punts de subministrament elèctric a vaixells, àrea pesquera i nous accessos a la Terminal Nou Llobregat, entre altres actuacions.

Electrificació, accessos o rehabilitació d’espais i edificis són alguns dels àmbits que protagonitzen el pla d’inversions

A menor escala, també es preveuen millores a la xarxa tecnològica i de seguretat. “La previsió és tirar endavant les actuacions amb recursos propis”, planteja Alaminos. En aquest escenari, el Port de Barcelona no descarta una nova col·laboració amb el Banc Europeu d’Inversions. 

Actualment, l’equipament portuari té participació en 15 empreses. Com a novetat principal, respecte de l’anterior balanç, el Port de Barcelona ha aterrat a la Fundació Barcelona Port Innovation i ha creat la join venture amb el port de Busan (Corea del Sud).

Nous mercats per liderar la distribució a Europa 

Més enllà del lideratge estatal, amb el pas dels anys, el Port de Barcelona consolida la seva posició de privilegi com a punt de distribució per la resta del continent. “Les companyies oceàniques acostumen a triar un sol punt d’escala”, expressa Carbonell. 

Ja sigui per via marítima, amb vaixells petits, o per via terrestre, el Port enfoca les oportunitats de negoci cap a zones geogràfiques com Itàlia, Països Baixos, França, sud d’Alemanya i l’Adriàtic”, explica l’executiu. El 20% de les importacions a Barcelona són vehicles elèctrics que es fabriquen a la Xina.

El tràfic d’automòbils s’incrementa un 18,4% amb 591.000 unitats. A escala estratègica, Lluís Salvadó també ha volgut visibilitzar la tasca per convertir la capital catalana en un punt de referència d’energies alternatives com és el cas del GNL. Seguint aquest camí, el president del Port ha posat d’exemple la darrera aliança amb Enagás.

Xina es manté com el mercat de referència

A l’hora de parlar de mercats, Barcelona continua mirant cap a la Xina. De fet, Àsia i Oceania representen el 47% de les exportacions. Per darrere apareixen Amèrica (26%), Àfrica (15%) i el continent europeu (12%). Per països, més enllà de la Xina, l’activitat principal es focalitza als Emirats Àrabs, Estats Units, Turquia i Mèxic. 

“Estats Units recupera protagonisme, sobretot des de l’arribada d’una nova presidència”, apunta José Alberto Carbonell en referència al canvi de Joe Biden per Donald Trump. A l’hora de tractar les importacions, Àsia ocupa el 75% de la xifra global i el percentatge restant queda repartit, gairebé a parts iguals, entre la resta de continents. 

Tornant a les dades tècniques, els recursos d’explotació han estat de 54 milions d’euros. Una excepcionalitat que, segons els responsables del Port de Barcelona, cal atribuir a la incorporació de les provisions i ingressos atípics per litigis antics.