20
de Febrer
de
2014
Act.
20
de Febrer
de
2014
Qatar i Barcelona s'han enamorat. Una amor que ha explotat en els darrers anys en forma de suculents relacions comercials de tot tipus, on l'emirat ha encisat la Ciutat Comtal amb la seva guardiola de diners sense fi i on la capital catalana ha correspost Doha gràcies al seu atractiu mediterrani, cosmopolita i emprenedor. Una relació que ambdós criden als quatre vents, des de l'impactant patrocini de Qatar Airways al FC Barcelona a les intenses inversions de l'emirat a casa nostra, traduïdes en les propietats de l'Hotel W o més recentment l'hotel Renaissance.
Les joies de Qatar
Qatar és, en dades del FMI, el país amb major PIB per càpita de tot el món amb 105.091 dòlars per habitant. Un país de puntals molt definits, on el 83% de la població viu a la capital, Doha, i on la riquesa també està concentrada: la gallina dels ous d'or són els hidrocarburs, petroli i gas.
El director de l'Àrea d'Internacionalització de la Cambra de Barcelona, Josep Maria Cervera, explica que ara l'emirat vol ampliar el seu ventall productiu: "Qatar es posiciona al mercat mundial com un gran comerciant d'hidrocarburs. Fins el moment, l'únic que venien era petroli, tota la resta ho compraven. L'objectiu de l'emirat a partir d'ara és diversificar aquest risc atraient noves capacitats productives".
El Barça com a porta al món
Qatar vol obrir-se i diversificar-se, té com a missió donar-se a conèixer, posar a l'aparador mundial la marca Qatar. És en aquest sentit que s'entenen apostes com la del patrocini del Barça, com argumenta Paterson Ngatchou, camerunès especialitzat en comerç internacional al golf Pèrsic de la Global Business School EENI: "Accions com la de Qatar Airways amb el Barça ajuden a apropar la marca Qatar a la resta del món, la fan molt i molt visible".
"Volen prestigi i el Barça els hi dóna", confirma Josep Maria Cervera, "atrauen fires i esdeveniments internacionals per posicionar-se al planeta, compren aquesta visibilitat amb icones globals com el Barça, s'associen a marques de gran valor com la nostra ciutat i fan una política expansiva de la inversió per guanyar presència", insisteix el director d'Internacionalització de la Cambra.
L'atractiu barceloní
El futbol ha fet de pont entre Barcelona i Qatar, simple però efectiu, com detalla des de la seva pròpia experiència el manager d'exportacions de la companyia catalana de dietètica Pagesa –pime que té presència a Qatar des de 2012–, Josep Maria Broto: "Des del principi veus que relacionen completament Barcelona amb el Barça, coneixen la marca gràcies al futbol. I ser coneguts ha ajudat i molt a la marca Barcelona per poder vendre's a Qatar".
Però a l'hora de fer negocis, Josep Maria Cervera, explica que Barcelona aporta molt més a Qatar: "L'emirat valora que és una ciutat molt interessant. Fins fa un temps, la seva vàlvula d'expansió era Londres, però ara Barcelona ha guanyat pes. És el seu punt per viure un procés d'occidentalització. Els hi encanta el tarannà cultural, urbà i social de la ciutat, així com la bona connexió, al mediterrani, amb aeroport i port en viatges de més curta durada".
La contraprestació de Qatar
I què hi guanya Barcelona d'aquesta relació? La resposta és clara, per a Cervera, bitllets: "Qatar pot aportar diners. Té capacitat i avidesa per invertir. Invertir en infraestructures, subministrament, centres logístics i, poc a poc, estan apostant amb força a grans cadenes de retail mundial". Un discurs que comparteix Paterson Ngatchou: "Qatar vol comprar, comprar bé i comprar a Europa. Actualment moltes empreses prioritzen l'exportació al mercat nacional i l'exportació ha d'estar enfocada a Qatar, la resta d'emirats i Rússia, que són els qui ara per ara paguen més".
Un dels qui hi ven és Pagesa, on Josep Maria Broto sap que és un emplaçament estratègic: "Val molt la pena estar a Qatar perquè sabem que el mercat d'allà va a l'alça i seguirà creixent, i si hi ets tu creixes amb ells".
Una població rica
Qatar és, en certa manera, un país artificial. Un emirat on la major part de la població és rica i és de fora: "Cal tenir en compte que al voltant del 70% de la població d'allà és estrangera. La major part dels llocs de direcció de companyies els ocupen directius europeus i la gran massa de treballadors amb feines de baix valor afegit són indonesis, pakistanesos o filipins" analitza Paterson Ngatchou.
Així doncs, els qatarians són pocs. Sovint, a més, amb alguna relació amb la família reial del xeic i per tant, rics, desgrana Josep Maria Cervera: "Un qatarià, només pel fet de ser-ho, ja té la vida solucionada".
Fer negocis a l'emirat
Segons la pròpia experiència de l'empresa catalana Pagesa, la gran quantitat d'estrangers a Qatar fa, en primer lloc, que "demandin un ampli i divers ventall de productes" i, en segon lloc, que les negociacions comercials no siguin especialment difícils ja que "és un ambient molt global, amb gent molt professional i molt receptiva" recull Josep Maria Broto.
No obstant això, després de fer d'intermediari en tractes comercials amb Qatar, Paterson Ngatchou dóna una sèrie de consells a l'hora d'embarcar cap a Qatar: "A Europa hi ha el costum de tancar els negocis molt ràpid, en aquest tipus de països musulmans abans s'ha de prioritzar el contacte personal i fins i tot molts cops et conviden a casa seva abans de tancar temes professionals. S'ha de respectar els seus costums i religió". Passos per aconseguir un resultat que després serà molt profitós, sentencia el propi Ngatchou: "Les relacions comercials amb Qatar acostumen a ser molt bones, tenen un alt poder adquisitiu, generen grans demandes i són fidels i regulars".
Un futur per endavant
El boom de la relació entre Qatar i Barcelona tot just ha explotat i té un llarg camí per recorre, com coincideixen tant des de la Cambra, com des la pròpia experiència al terreny de la companyia Pagesa. Paterson Ngatchou, després de diversos anys estudiant el país i fent d'intermediari comercial amb Qatar també ho veu clar: "En els darrers set anys hi ha hagut un canvi impressionant, Qatar s'ha obert al món i el món ha arribat a Qatar. Ja n'hi ha i se segueix treballant amb tot tipus de tractats de lliure comerç. Uns i altres es necessiten. I tot anirà a més". Una relació d'amor, i diners, que tot just ha començat.
Les joies de Qatar
Qatar és, en dades del FMI, el país amb major PIB per càpita de tot el món amb 105.091 dòlars per habitant. Un país de puntals molt definits, on el 83% de la població viu a la capital, Doha, i on la riquesa també està concentrada: la gallina dels ous d'or són els hidrocarburs, petroli i gas.
El director de l'Àrea d'Internacionalització de la Cambra de Barcelona, Josep Maria Cervera, explica que ara l'emirat vol ampliar el seu ventall productiu: "Qatar es posiciona al mercat mundial com un gran comerciant d'hidrocarburs. Fins el moment, l'únic que venien era petroli, tota la resta ho compraven. L'objectiu de l'emirat a partir d'ara és diversificar aquest risc atraient noves capacitats productives".
El Barça com a porta al món
Qatar vol obrir-se i diversificar-se, té com a missió donar-se a conèixer, posar a l'aparador mundial la marca Qatar. És en aquest sentit que s'entenen apostes com la del patrocini del Barça, com argumenta Paterson Ngatchou, camerunès especialitzat en comerç internacional al golf Pèrsic de la Global Business School EENI: "Accions com la de Qatar Airways amb el Barça ajuden a apropar la marca Qatar a la resta del món, la fan molt i molt visible".
"Volen prestigi i el Barça els hi dóna", confirma Josep Maria Cervera, "atrauen fires i esdeveniments internacionals per posicionar-se al planeta, compren aquesta visibilitat amb icones globals com el Barça, s'associen a marques de gran valor com la nostra ciutat i fan una política expansiva de la inversió per guanyar presència", insisteix el director d'Internacionalització de la Cambra.
L'atractiu barceloní
El futbol ha fet de pont entre Barcelona i Qatar, simple però efectiu, com detalla des de la seva pròpia experiència el manager d'exportacions de la companyia catalana de dietètica Pagesa –pime que té presència a Qatar des de 2012–, Josep Maria Broto: "Des del principi veus que relacionen completament Barcelona amb el Barça, coneixen la marca gràcies al futbol. I ser coneguts ha ajudat i molt a la marca Barcelona per poder vendre's a Qatar".
Però a l'hora de fer negocis, Josep Maria Cervera, explica que Barcelona aporta molt més a Qatar: "L'emirat valora que és una ciutat molt interessant. Fins fa un temps, la seva vàlvula d'expansió era Londres, però ara Barcelona ha guanyat pes. És el seu punt per viure un procés d'occidentalització. Els hi encanta el tarannà cultural, urbà i social de la ciutat, així com la bona connexió, al mediterrani, amb aeroport i port en viatges de més curta durada".
La contraprestació de Qatar
I què hi guanya Barcelona d'aquesta relació? La resposta és clara, per a Cervera, bitllets: "Qatar pot aportar diners. Té capacitat i avidesa per invertir. Invertir en infraestructures, subministrament, centres logístics i, poc a poc, estan apostant amb força a grans cadenes de retail mundial". Un discurs que comparteix Paterson Ngatchou: "Qatar vol comprar, comprar bé i comprar a Europa. Actualment moltes empreses prioritzen l'exportació al mercat nacional i l'exportació ha d'estar enfocada a Qatar, la resta d'emirats i Rússia, que són els qui ara per ara paguen més".
Un dels qui hi ven és Pagesa, on Josep Maria Broto sap que és un emplaçament estratègic: "Val molt la pena estar a Qatar perquè sabem que el mercat d'allà va a l'alça i seguirà creixent, i si hi ets tu creixes amb ells".
Una població rica
Qatar és, en certa manera, un país artificial. Un emirat on la major part de la població és rica i és de fora: "Cal tenir en compte que al voltant del 70% de la població d'allà és estrangera. La major part dels llocs de direcció de companyies els ocupen directius europeus i la gran massa de treballadors amb feines de baix valor afegit són indonesis, pakistanesos o filipins" analitza Paterson Ngatchou.
Així doncs, els qatarians són pocs. Sovint, a més, amb alguna relació amb la família reial del xeic i per tant, rics, desgrana Josep Maria Cervera: "Un qatarià, només pel fet de ser-ho, ja té la vida solucionada".
Fer negocis a l'emirat
Segons la pròpia experiència de l'empresa catalana Pagesa, la gran quantitat d'estrangers a Qatar fa, en primer lloc, que "demandin un ampli i divers ventall de productes" i, en segon lloc, que les negociacions comercials no siguin especialment difícils ja que "és un ambient molt global, amb gent molt professional i molt receptiva" recull Josep Maria Broto.
No obstant això, després de fer d'intermediari en tractes comercials amb Qatar, Paterson Ngatchou dóna una sèrie de consells a l'hora d'embarcar cap a Qatar: "A Europa hi ha el costum de tancar els negocis molt ràpid, en aquest tipus de països musulmans abans s'ha de prioritzar el contacte personal i fins i tot molts cops et conviden a casa seva abans de tancar temes professionals. S'ha de respectar els seus costums i religió". Passos per aconseguir un resultat que després serà molt profitós, sentencia el propi Ngatchou: "Les relacions comercials amb Qatar acostumen a ser molt bones, tenen un alt poder adquisitiu, generen grans demandes i són fidels i regulars".
Un futur per endavant
El boom de la relació entre Qatar i Barcelona tot just ha explotat i té un llarg camí per recorre, com coincideixen tant des de la Cambra, com des la pròpia experiència al terreny de la companyia Pagesa. Paterson Ngatchou, després de diversos anys estudiant el país i fent d'intermediari comercial amb Qatar també ho veu clar: "En els darrers set anys hi ha hagut un canvi impressionant, Qatar s'ha obert al món i el món ha arribat a Qatar. Ja n'hi ha i se segueix treballant amb tot tipus de tractats de lliure comerç. Uns i altres es necessiten. I tot anirà a més". Una relació d'amor, i diners, que tot just ha començat.