Què vol dir innovar a la indústria
Més enllà dels processos tècnics i les tendències tecnològiques, la creativitat i la motivació dels treballadors són l'eina principal a les fàbriques d'avui
"Som una comercial que produeix, no una fàbrica que ven", matisa Josep Payola, director general de MB Papeles, empresa del Grup Miquel i Costas, que fabrica més de 27 tipus de papers diferents. "La part comercial és molt important en la innovació, sense idees de nous productes hauríem de tancar", assegura. Pel responsable de l'empresa del sector del paper, "quan parlem d'innovació hi ha una part de creació".
Els empresaris anoiencs coincideixen a assenyalar aspectes que van més enllà de la pura maquinària a l'hora d'aconseguir innovar dins de la indústria. "Bona part de la innovació passa a com arribem al consumidor", reconeix el director general d'Original Buff, David Camps, empresa ubicada a Igualada, amb filials als Estats Units i Alemanya. Els seus particulars mocadors tubulars, comercialitzats de forma singular amb un cartró amb forma de cara, han fet de la marca una referència d'aquest producte els darrers 25 anys.
Debat sobre les tendències que ja estan configurant la fàbrica del futur. Jordi Borràs |
En el cas d'Equipceramic, "la innovació va venir marcada per un canvi d'estratègia", indica el seu director financer, Toni López. La crisi immobiliària espanyola els va obligar a obrir la ment per exportar. "Això ens va suposar adaptar-nos a noves necessitats i canviar el producte", afegeix el directiu de la companyia creada l'any 1998 i que ha estat capaç de passar del 100% de vendes al mercat nacional a una quota d'exportació del 99%. "Innovar també és entendre totes les cultures", resumeix Josep Payola.
Una indústria que mira les persones
Sovint quan es parla d'innovació a la indústria de seguida ve al cap la imatge de robots assumint les tasques de la fàbrica. "Totes les feines d'esforç físic aniran desapareixent, ho fan les màquines. Seguirem creixent en personal, però més format", reconeix Payola des de MB Papeles.
"Hem automatitzat molt per substituir les feines rutinàries. En cap moment, però, cal oblidar que les fàbriques les ha de gestionar personal qualificat", diu Toni López d'Equipceramic. Al seu torn, a Original Buff també assumeixen que "hi ha una possibilitat d'automatitzar processos per a les tasques repetitives i senzilles. Però alhora el sector continua requerint tasques molt fines i cal trobar l'equilibri", diu David Camps.
Tots ells coincideixen a reclamar un esforç compartit per millorar la formació tècnica en les diverses posicions clau per al manteniment d'una indústria potent i innovadora. Alhora, comparteixen el repte de retenir el talent i mantenir animat el personal. "Com motives les persones en feines rutinàries? Més enllà de la motivació salarial és complicat", es pregunta en veu alta Toni López.
Abans del debat, José María Santos, responsable d'Institucions, Col·lectius, Marca i Estratègia Digital d'IberCaja, ha repassat les tendències digitals que marcaran la indústria. Jordi Borràs
Aconseguir-ho és més assequible per a Laura Ravés, directora general d'Interiorvista, empresa fundada el 2002 i que compta amb Ikea, Roca i Leroy Merlin com a principals clients. La seva activitat és intensiva en mà d'obra formada per dissenyadors, interioristes i programadors, sovint temptats amb noves ofertes de feina. "Aconseguir retenir-los i motivar-los era complicat; els programadors són un perfil de treballador que rep 10 ofertes de feina cada dia. Ho hem aconseguit posant el focus en la persona", indica.
A Interiorvista els faciliten formació en alimentació i finances, disposen de family day i fins i tot tenen massatgista i Play Station. "El retorn el veus amb poques baixes laborals, sense absentisme i poca rotació", assegura Ravés davant l'enveja sana dels actors de la indústria més tradicional.
Debat a Igualada sobre com serà la fàbrica del futur. Jordi Borràs