Les tradicionals imatges de corredisses a grans magatzems del 7 de gener cada any són més a prop de ser una relíquia del passat. La suspensió de la llei catalana d'horaris comercials ja fa tres anys que permet una espècie de campi qui pugui a l'hora d'engegar el període de rebaixes; un desconcert on cada comerç busca la millor fórmula per captar l'atenció dels consumidors.
Joan Carles Calbet, director general d'Electrodomèstics Calbet i president de Comertia, l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar del Retail, explica a VIA Empresa que "l'avançament de les rebaixes afecta de dues maneres: genera desconcert en el consumidor i redueix els marges de benefici".
El desconcert dels consumidors
Calbet lamenta que "abans el consumidor tenia clar que les rebaixes començaven el dia 7, però ara ja fa dies que en troba en algunes botigues". A més, allargar la campanya de descomptes fent-la present en les compres de Nadal pot generar més vendes però supeditar-les a una reducció del profit real de cadascuna.
Amb una llarga trajectòria en un sector avesat a les promocions contínues, el de l'electrodomèstic, Calbet apunta que "la regulació tan estricta de les rebaixes en altres sectors m'agradava molt, però veig que estan venint cap al nostre sector i això és 'benvinguts al caos'".
La vigència del 7 de gener
Des de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), el president Miquel Àngel Fraile hi vol seguir veient la part positiva. "El 7 de gener és el dia màgic que tothom té al calendari com a inici de la campanya de rebaixes", ha assegurat aquest matí en roda de premsa. Pel president del gremi, aquesta data es mantindrà inalterable perquè té "força entre els consumidors"; tot i reconèixer que especialment el petit i mitjà comerç "s'ha d'adaptar a les noves formes de promoció i de consum a través d'Internet".
Sigui com sigui, la CCC preveu una bona campanya de rebaixes aquest gener, situant la xifra de facturació esperada en els 850 milions d'euros en el comerç català. Aquests números suposarien un increment del 3% respecte la campanya del 2015; amb una despesa per persona de mitjana entre els 90 i els 100 euros.
Des de Comertia, Calbet insisteix que "les rebaixes com a tal són una molt bona eina. Vendre el producte que sobra de campanya a preu rebaixat té un sentit". Ara bé, contraposa que "quan les rebaixes s'apliquen a qualsevol moment perden aquest sentit i ja no les hauríem d'anomenar com a tals".
Moderat optimisme aquest gener
En qualsevol cas, les empreses adherides a Comertia també mostren cert optimisme per aquest gener. El 39% preveuen augmentar les vendes, mentre que el 57% espera mantenir-les. Unes previsions que provenen del comportament que han tingut en la campanya de Nadal, on un 77% dels membres de Comertia han millorat els registres de la temporada anterior.
"La campanya de Nadal ens dóna una idea del que pot passar durant aquestes rebaixes", apunta Calbet. "La sensació és que la campanya ha anat bé, però una mica per sota de les expectatives que teníem", assegura. Després de creixements d'entre el 7 i el 9% entre setembre i novembre, aquest desembre l'augment de les vendes dels membres de Comertia s'ha quedat en el 6%.
El president de l'associació ho explica per dos factors principals: la climatologia i el Black Friday. El bon temps d'aquest passat desembre pot haver minvat les vendes en diversos sectors. "En el meu cas, els electrodomèstics, si no fa fred no venc calefacció i si no plou no venc assecadores. Amb la moda o el calçat passa el mateix", justifica Joan Carles Calbet.
Una campanya massa llarga
Pel que fa al Black Friday, recorda que "a finals de novembre vam fer una acció molt potent, que va anar molt bé i s'ha consolidat com una acció generalitzada". Això va fer que molta gent anticipés compres de Nadal que es van sumar al còmput del novembre.
"La campanya s'ha allargat potser més del compte i la venda s'ha diluït en aquests dies", assegura Calbet. Un fet que ha provocat que "els diumenges no hagin estat tan bons com altres vegades. Amb tants dies per anar a comprar, la gent s'ho ha repartit molt més". De fet, el 78% dels comerciants d'aquesta associació que han optat per obrir els diumenges consideren que les vendes han estat iguals o pitjors que en qualsevol altre dia de la setmana.
Joan Carles Calbet, director general d'Electrodomèstics Calbet i president de Comertia, l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar del Retail, explica a VIA Empresa que "l'avançament de les rebaixes afecta de dues maneres: genera desconcert en el consumidor i redueix els marges de benefici".
El desconcert dels consumidors
Calbet lamenta que "abans el consumidor tenia clar que les rebaixes començaven el dia 7, però ara ja fa dies que en troba en algunes botigues". A més, allargar la campanya de descomptes fent-la present en les compres de Nadal pot generar més vendes però supeditar-les a una reducció del profit real de cadascuna.
Amb una llarga trajectòria en un sector avesat a les promocions contínues, el de l'electrodomèstic, Calbet apunta que "la regulació tan estricta de les rebaixes en altres sectors m'agradava molt, però veig que estan venint cap al nostre sector i això és 'benvinguts al caos'".
La vigència del 7 de gener
Des de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), el president Miquel Àngel Fraile hi vol seguir veient la part positiva. "El 7 de gener és el dia màgic que tothom té al calendari com a inici de la campanya de rebaixes", ha assegurat aquest matí en roda de premsa. Pel president del gremi, aquesta data es mantindrà inalterable perquè té "força entre els consumidors"; tot i reconèixer que especialment el petit i mitjà comerç "s'ha d'adaptar a les noves formes de promoció i de consum a través d'Internet".
Sigui com sigui, la CCC preveu una bona campanya de rebaixes aquest gener, situant la xifra de facturació esperada en els 850 milions d'euros en el comerç català. Aquests números suposarien un increment del 3% respecte la campanya del 2015; amb una despesa per persona de mitjana entre els 90 i els 100 euros.
Des de Comertia, Calbet insisteix que "les rebaixes com a tal són una molt bona eina. Vendre el producte que sobra de campanya a preu rebaixat té un sentit". Ara bé, contraposa que "quan les rebaixes s'apliquen a qualsevol moment perden aquest sentit i ja no les hauríem d'anomenar com a tals".
Moderat optimisme aquest gener
En qualsevol cas, les empreses adherides a Comertia també mostren cert optimisme per aquest gener. El 39% preveuen augmentar les vendes, mentre que el 57% espera mantenir-les. Unes previsions que provenen del comportament que han tingut en la campanya de Nadal, on un 77% dels membres de Comertia han millorat els registres de la temporada anterior.
"La campanya de Nadal ens dóna una idea del que pot passar durant aquestes rebaixes", apunta Calbet. "La sensació és que la campanya ha anat bé, però una mica per sota de les expectatives que teníem", assegura. Després de creixements d'entre el 7 i el 9% entre setembre i novembre, aquest desembre l'augment de les vendes dels membres de Comertia s'ha quedat en el 6%.
Evolució de l'augment de les vendes de Comertia durant el 2015. Comertia |
El president de l'associació ho explica per dos factors principals: la climatologia i el Black Friday. El bon temps d'aquest passat desembre pot haver minvat les vendes en diversos sectors. "En el meu cas, els electrodomèstics, si no fa fred no venc calefacció i si no plou no venc assecadores. Amb la moda o el calçat passa el mateix", justifica Joan Carles Calbet.
Una campanya massa llarga
Pel que fa al Black Friday, recorda que "a finals de novembre vam fer una acció molt potent, que va anar molt bé i s'ha consolidat com una acció generalitzada". Això va fer que molta gent anticipés compres de Nadal que es van sumar al còmput del novembre.
"La campanya s'ha allargat potser més del compte i la venda s'ha diluït en aquests dies", assegura Calbet. Un fet que ha provocat que "els diumenges no hagin estat tan bons com altres vegades. Amb tants dies per anar a comprar, la gent s'ho ha repartit molt més". De fet, el 78% dels comerciants d'aquesta associació que han optat per obrir els diumenges consideren que les vendes han estat iguals o pitjors que en qualsevol altre dia de la setmana.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.