CCOO convoca una vaga a Renfe i Adif
Un dels motius de l'aturada del servei, prevista pel 9 de febrer, és per incomplir la jornada de 35 hores a Adif i Adif AV
CCOO ha anunciat aquest divendres una convocatòria de vaga per al proper 9 de febrer al grup Renfe i Adif. Una aturada que justifica per l'eliminació de les categories d'ingrés al grup Renfe, pactat el juliol de 2023 i l'incompliment de l'acord per implantar la jornada de 35 hores a Adif i Adif AV, un pacte, segons subratlla el sindicat, anul·lat pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Prèviament a la vaga, CCOO ha organitzat una concentració davant del Congrés dels Diputats el 30 de gener. El sindicat denuncia "la vulnerabilitat" que pateixen els representants dels treballadors, ja que els acords de millora "es paralitzen o revoquen en estaments governamentals externs a les mateixes empreses, buidant de contingut el dret a la negociació col·lectiva".
L’acció sindical arriba pocs dies després que Raül Blanco, president de Renfe, hagi impulsat una nova organització de l’empresa per transformar la companyia en els pròxims quatre anys, fins al final del Pla Estratègic 2028. La nova organització té l’objectiu posat en millorar la competitivitat, progressar cap a una gestió més eficient, optimitzar els recursos, garantir la sostenibilitat dels negocis de la companyia i preparar-se per a la futura liberalització dels seus serveis, que es produirà "abans del 2023". El model de gestió i organització Renfe28, presentat per Raül Blanco al Consell d’Administració de la companyia, utilitzarà "com a palanques més importants la innovació i la digitalització, sobre la base de la confiança en les persones".
Així ho ha anunciat la companyia en un comunicat, en què ha enumerat els objectius de la nova organització. Destaquen, com a primer objectiu, "impulsar els serveis públics de Rodalies i Mitjana Distància": la companyia començarà a rebre els primers trens encarregats a la indústria fabricant aquest 2024 amb l'objectiu de comptar, abans del 2028, amb 406 nous trens de Serveis Públics i, en conseqüència, tenir "la flota de trens més moderna d’Europa en aquest segment".
Renfe també vol liderar el mercat dels serveis d’alta velocitat ja liberalitzats, segment on actualment competeix amb un operador francès i un altre amb capital italià, i consolidar-se com a operador logístic integral, amb Renfe Mercancías.
La companyia també ha anunciat en aquest pla estratègic l'objectiu d'incrementar la seva presència en altres mercats a tot el món. De fet, en el 2023, Renfe ha llançat nous projectes a l’Europa Central i a Amèrica. Per assolir aquests objectius, el Consell ha pactat uns canvis organitzatius que impliquen reestructurar l’actual Direcció General de Desenvolupament i Estratègia en una Direcció General d’Innovació, Sostenibilitat i Transformació Digital. D’aquesta forma, les funcions d’Estratègia i Estudis passen a integrar-se en la Direcció General Adjunta de Presidència, Estratègia i Relacions Institucionals, i la gestió dels fons europeus, en la Direcció General Economicofinancera.