06
de Juny
de
2013
Act.
06
de Juny
de
2013
"Que el millor operador presti el servei de rodalies de Catalunya". És el missatge en el qual està insistint la Generalitat durant els últims dies i la declaració d'intencions que ha tornat a fer aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. El conseller ha explicat les intencions del Govern, que transiten per l'obertura d'un servei monopolitzat a hores d'ara per Renfe.
Vila ha ofert l'opció que qualsevol operador interessat pugui participar del servei ferroviari. El conseller ha argumentat que l'objectiu és "la millora dels servei i la seva pròpia sostenibilitat".
Renfe i SNCF, protagonistes
L'opció d'obrir el servei de rodalies a companyies exteriors va començar a dibuixar-se en la recent visita del president de la Generalitat, Artur Mas, a París. Allà, Mas es va reunir amb el president de l'operadora de ferrocarrils francesa SNCF i en va anticipar el seu interès en col·laborar per prestar el servei de rodalies de Catalunya. Mas va explicar que estan en el punt de "veure si entre el Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i algú que no sigui Renfe hi ha la possibilitat de fer alguna cosa en el futur, en un moment en què s'estan liberalitzant rodalies i el transport de mercaderies".
En tot cas, el propi president de la Generalitat va assumir que "hi ha marges limitats" perquè, a mig termini, encara no hi ha una solució estatal definitiva per la liberalització del servei. Artur Mas va concloure que "Renfe és, i probablement serà, important en el futur, però no ha de ser l'únic operador" ferroviari a Catalunya. De fet, el conseller Vila ha reiterat aquest dijous que "Renfe pot ser un dels operadors, però ha de ser conscient que el monopoli és propi dels segles XIX i XX".
"Una operació complexa"
Aquest ball de propostes i contactes de la Generalitat no ha acabat d'agradar a Renfe. El president de l'empresa estatal, Julio Gómez-Pomar, va qualificar, aquest dimecres, l'obertura del servei com un procés complicat: "Qualsevol enginyer ens diria que és extraordinàriament difícil de dur a la pràctica", perquè, com va puntualitzar, "la substitució d'un operador nacional per un d'internacional és una operació complexa".
Gómez-Pomar es va referir a l'ample viari i el sistema de seguretat com dues de les "barreres de primera magnitud" que dificultarien l'entrada d'operadors estrangers a Catalunya. A més, el president de Renfe va insistir en què la seva companyia "està oferint un bon servei a Catalunya, millorable, però un bon servei als ciutadans". Per la qual cosa, Gómez-Pomar va resumir que confia en què "el contracte d'obligació de servei públic amb la Generalitat es pugui tancar quan abans millor".
Vila ha ofert l'opció que qualsevol operador interessat pugui participar del servei ferroviari. El conseller ha argumentat que l'objectiu és "la millora dels servei i la seva pròpia sostenibilitat".
Renfe i SNCF, protagonistes
L'opció d'obrir el servei de rodalies a companyies exteriors va començar a dibuixar-se en la recent visita del president de la Generalitat, Artur Mas, a París. Allà, Mas es va reunir amb el president de l'operadora de ferrocarrils francesa SNCF i en va anticipar el seu interès en col·laborar per prestar el servei de rodalies de Catalunya. Mas va explicar que estan en el punt de "veure si entre el Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i algú que no sigui Renfe hi ha la possibilitat de fer alguna cosa en el futur, en un moment en què s'estan liberalitzant rodalies i el transport de mercaderies".
En tot cas, el propi president de la Generalitat va assumir que "hi ha marges limitats" perquè, a mig termini, encara no hi ha una solució estatal definitiva per la liberalització del servei. Artur Mas va concloure que "Renfe és, i probablement serà, important en el futur, però no ha de ser l'únic operador" ferroviari a Catalunya. De fet, el conseller Vila ha reiterat aquest dijous que "Renfe pot ser un dels operadors, però ha de ser conscient que el monopoli és propi dels segles XIX i XX".
"Una operació complexa"
Aquest ball de propostes i contactes de la Generalitat no ha acabat d'agradar a Renfe. El president de l'empresa estatal, Julio Gómez-Pomar, va qualificar, aquest dimecres, l'obertura del servei com un procés complicat: "Qualsevol enginyer ens diria que és extraordinàriament difícil de dur a la pràctica", perquè, com va puntualitzar, "la substitució d'un operador nacional per un d'internacional és una operació complexa".
Gómez-Pomar es va referir a l'ample viari i el sistema de seguretat com dues de les "barreres de primera magnitud" que dificultarien l'entrada d'operadors estrangers a Catalunya. A més, el president de Renfe va insistir en què la seva companyia "està oferint un bon servei a Catalunya, millorable, però un bon servei als ciutadans". Per la qual cosa, Gómez-Pomar va resumir que confia en què "el contracte d'obligació de servei públic amb la Generalitat es pugui tancar quan abans millor".