Sembrar el futur a Turquia

L'empresa productora de llavors, Semillas Fitó, ja exporta un 55% de la seva facturació situant Turquia com un dels mercats de referència

Treballadros de Semillas Fitó
Treballadros de Semillas Fitó
Pau Garcia Fuster
13 de Novembre de 2013

"Exportar ja no és una estratègia, és el nostre eix", assegura Xavier Fitó Baucells, director d'Unitat de Negoci de Semillas Fitó. Una empresa familiar fundada el 1880 i, que de la mà de la cinquena generació, s'ha obert al món per sembrar les llavors del negoci del futur.

Quan la cinquena generació familiar es va fer càrrec de l'empresa el 1997, el 100% de les vendes es concentraven al mercat espanyol i "ningú de l'empresa parlava anglès amb la filosofia que així no els fitxaria cap multinacional", explica amb ironia el director d'Unitat de Negoci de la companyia.

Camí de Turquia
La decisió d'obrir-se al món estava presa, i van començar els primers passos a Itàlia i Turquia amb els productes que tenien més èxit a Espanya. Segons Fitó, el primer objectiu d'expansió internacional era consolidar-se al mediterrani, "la zona amb unes condicions més naturals pel nostre producte, i on Itàlia, Turquia, Egipte o el Marroc eren punts bàsics".

Des d'aleshores, Semillas Fitó ja és present a més de 60 països, té cinc filials i compta amb 437 treballadors i 70 milions d'euros de facturació. "Volem ser la més gran de les petites del sector, o la més petita de les mitjanes", explica el seu directiu.

El 2001, amb tot a punt per començar a vendre a Turquia, va quebrar el distribuïdor, i l'empresa va optar per crear una filial: Fitó Tohumçuluk. "Entre 2001 i 2006 la filial només importava les nostres llavors, fins que aleshores vam començar a produir-ne per les necessitats del mercat turc, però també per la resta del grup", explica Fitó a VIAempresa.

Aposta ferma
L'aposta turca es va consolidar creant-hi el primer centre d'investigació fora d'Espanya el 2009. "Turquia és el nostre principal mercat d'exportació i una excel·lent plataforma per entrar a l'Orient Mitjà i l'Àsia Central", destaca el directiu.

"Tenir una filial significa crear un model de negoci i requereix la implicació de tots els organismes de l'empresa", assegura Fitó; que recomana que en un principi les filials tinguin estructures lleugeres ja que "costa molt començar a guanyar diners". 

De Turquia destaca que és "un país amb un gran potencial agrícola, acollidor, amb gent dinàmica, implicada i motivada"; tot i que presenti alguns obstacles que cal superar com les devaluacions de la lira turca o una complexa gestió de cobraments.