Sense turistes 1.200 comerços de Barcelona haurien de tancar
Les associacions de comerciants reivindiquen el valor d'un client que representa el 19% de la seva facturació
Els comerciants dels principals eixos de Barcelona han defensat aquest dimecres la importància del turisme per al seu sector. Segons un estudi encarregat per l'associació Barcelona Oberta, 1.200 comerços del centre de la ciutat es veurien abocats a tancar si no hi hagués vendes turístiques. L'informe Impacte socioeconòmic de les compres turístiques a la ciutat de Barcelona, elaborat per RBD Consultin Group, constata que la facturació del comerç procedent de turistes s'eleva fins als 2.000 milions d'euros, una xifra que representa vora del 19% del total.
En el marc de la Setmana del Comerç, els botiguers dels principals eixos turístics de Barcelona han volgut reivindicar les compres turístiques com "una infraestructura bàsica" per a la ciutat i una garantia per "mantenir el model i la qualitat del comerç urbà". L'estudi ha identificat quatre zones de diversa intensitat de les compres turístiques. On és més alta, al centre de Barcelona, el percentatge de facturació provinent dels turistes arriba al 34%.
De fet, constaten que en gairebé un 40% dels comerços de Barcelona el pes de la facturació turística supera el 30% del total. Aquestes dades, asseguren, provoquen que 1.200 comerços tancarien amb total seguretat si no disposessin dels ingressos provinents dels turisme.
Font d'ocupació
Segons Barcelona Oberta, "el turisme impulsa la intensitat en contractació i creació de llocs de treball". D'aquesta manera, l'estudi presentat aquest dimecres indica que les zones d'alta intensitat de compres turístiques donen feina a 4,8 persones per cada 100 metres quadrats; mentre a la resta l'ocupació generada és de 3,7 persones per cada 100 metres quadrats. Uns llocs de feina "de qualitat i amb menys rotació", segons l'associació de comerciants.
De fet, que el 19% de la facturació dels comerços barcelonins s'expliqui per les compres turístiques genera un impacte directe de 26.000 llocs de treball, un 29% de l'ocupació del comerç de la ciutat.
"Volem posar en valor la importància socioeconòmica de les compres turístiques per al comerç i la restauració a Barcelona", ha assegurat Gabriel Jené, propietari de La Mallorquina i president de Barcelona Oberta. "Ha de servir de palanca per desenvolupar noves centralitats urbanes turístiques i comercials com l'Eix Diagonal i la Gran Via", ha reclamat.
En aquest sentit, l'estudi assegura que el desenvolupament d'aquestes dues grans vies urbanes de connectivitat comercial permetria augmentar fins a un 5% la facturació global i l'ocupació del comerç barceloní.