• Economia
  • Serrallonga: "A mesura que l'economia millora, la Fira també creix molt"

Serrallonga: "A mesura que l'economia millora, la Fira també creix molt"

El director general de l'ens firal defensa que l'entitat és reflex de l'economia real del país

El director general de la Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga | Artur Ribera
El director general de la Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga | Artur Ribera
Redacción VÍA Emprendida
Barcelona
28 de Novembre de 2017
Act. 28 de Novembre de 2017

Constantí Serrallonga dirigeix la Fira de Barcelona des del novembre del 2015. Sota la seva gestió l'entitat ha assolit les millors xifres de facturació de la seva història, un cop superada la crisi econòmica. La Fira de Barcelona creix, s'internacionalitza i ja és un referent, però aquests èxits són fruit d'un treball i esforços d'anys. Una feina que ara s'intensifica amb l'aposta pels salons professionals i per crear un llegat tot preparant-se per una data sobre la qual ningú vol parlar: el dia que el Mobile World Congress faci les maletes. Parlem amb el director general de Fira de Barcelona en una trobada del Fòrum Collserola a Sant Cugat celebrada a la Masia Ametller de Sant Cugat,  amb el suport de GCT plus i VIA Empresa.

 

La Fira tancarà enguany un altre exercici amb una facturació rècord, em pot valorar les xifres i explicar-les a grans trets?

Les xifres del 2017 encara no les hem fet públiques, però de nou estem en un any de rècord. La Fira va passar la crisi superant cada any les facturacions anteriors i en aquests darrers dos exercicis, amb la recuperació, a mesura que l'economia millora, la Fira també creix molt.

 

La Fira és el reflex de l'economia real?

Del tot. Hi ha una clara interdependència entre l'economia i el mercat firal. A mesura que l'economia creix i que hi ha millor perspectives i optimisme per part de les empreses, les fires, com a plataformes econòmiques, són també més valorades i utilitzades per les companyies. I per tant som molt sensibles a l'economia real i les expectatives.

"Abans els esdeveniments externs representaven una facturació irrisòria, avui aquests esdeveniments representen 100 milions d'euros"

El Mobile World Congress (MWC) és gran part d'aquesta facturació, què farà Fira quan marxi?

No ens plantegem que marxi. No treballem amb aquest escenari. Tenim un contracte amb GSMA organitzadora del MWC fins al 2023. Així i tot cada any ens prenem l'esdeveniment com un examen. Un contracte et permet tenir un escenari d'estabilitat per presentar projectes i invertir. Mentrestant el que fem és créixer i enfortir-nos. El MWC és la joia de la corona i sobre això construïm una aurèola de projectes tecnològics nous. Quan el MWC marxi Fira serà, sens dubte, molt més forta per tirar endavant.

Com ha estat el pla per tal que Fira esdevingui un dels 10 recintes firals més importants d’Europa?

Hi ha una etapa de creixement important a partir de 2004, quan els esdeveniments externs -com ara congressos o altres fires- representaven una facturació irrisòria, entre els 4 i els 10 milions d'euros. Avui dia aquests esdeveniments, sobretot els internacionals,  representen 100 milions d'euros consolidats. D'aquests, uns 60 milions corresponen a MWC, és veritat, però hem generat una atracció d'esdeveniments corporatius: SAP, Cisco, Microsoft, etc. decideixen fer els seus esdeveniments amb clients i proveïdors a casa nostra. Això també ens permet atraure grans congressos mèdics, científics -a l'agost vam celebrar el congrés europeu de Cardiologia, dels més importants del món, etc. Tota aquesta activitat ha estat una línia que ha crescut molt. I alhora hem anat enfortint els salons tradicionals de Fira.

Fira va robar l'Ibtm que se celebrava a Cannes, també ha captat el congrés de Cisco per al 2018 que es feia a Berlin i el 2018 ve el Congrés mundial d'oftalmologia. Algun altre esdeveniment remarcable?

Estem al mercat i en un mercat molt competitiu. Estem en el top 10 d'Europa sabent que els alemanys en tenen set amb fires industrials molt fortes; Milà és el dos, París i Barcelona. Tenim un recinte firal de primer nivell i sabem organitzar les fires i congressos. Barcelona és un espai amigable on l'experiència pel visitant i l'expositor és molt positiva. Per exemple, celebrarem l'Itma el 2019, que ja va venir el 2011. És el gran saló internacional de la indústria tèxtil i el més important és que la principal trobada mundial del ram es faci a Barcelona i el llegat industrial que deixa per les nostres empreses.

"S'aposta pels salons professionals perquè generen un llegat industrial al territori, però no hem desciudat el públic"

Durant el seu mandat i l'anterior s'ha fet una bona rentada de cara a molts salons: Bcn Rail, Automobile, Construmat, Healthio o Oralth Bcn.

Fira és innovadora i hem de ser útils a les empreses en els seus processos de transformació i hem de donar suport també a la transformació dels sectors. Per això Construmat l'hem transformat en el Barcelona Building Construmat. Aquest saló fins al 2007 ocupava tot Gran Via i tot Montjuïc i ara és un pavelló però l’hem dotat de nous continguts i eines d’acord amb l’evolució i perspectives del sector de la construcció. Amb el Healthio el mateix: tenim universitats, científics, centres de recerca, però no és encara una fira de referència del món de la salut. El Healthio pretén jugar aquest paper.

Apostar pels salons professionals ha estat clau.

S'aposta sobretot pel professional perquè realment genera un llegat industrial en el territori, però tampoc hem descuidat els salons dedicats al públic, que mantenen el seu espai: el Games World és una fira de públic que té un èxit brutal, o el Saló del Manga. Si hi ha oportunitat de mercat, hi serem, perquè també oferim un servei als ciutadans.

Agustí Cordón va estar gairebé 11 anys com a director general, com va trobar vostè la institució?

L'Agustí Cordón ha fet una feina extraordinària. Quan arribo a la direcció general de Fira, la institució la trobo molt consolidada havent sortit de la crisi. Ell va superar amb nota un període difícil de crisi, perquè la Fira creix i posa les bases perquè la institució faci un salt important per ser en el top ten europeu.

"Fira no es traslladarà al recinte Gran Via, Fira necessita Gran Via i Montjuïc"

Precisament en aquest període es va aixecar el recinte de Gran Via amb la constitució de Fira 2000. Quina és la relació de Fira amb Fira 2000 i quan se saldarà el deute?

Fira 2000 és una aposta a conseqüència del consens institucional de l'any 2000 pel qual totes les administracions i la Cambra de Comerç aposten per la Fira i estableixen que s'ha de generar un model professional de gestió. Un dels resultats és la decisió de construir el recinte de Gran Via. Això es fa sota la fórmula d’una societat anònima patrimonial en la qual la Generalitat té la majoria i assumeix gran part del deute que es va generar per finançar aquesta infraestructura. Es van invertir 850 milions d'euros i en aquest moment hi deu haver uns 400 milions d'euros pendents de retorn. Però aquesta és una societat de la qual nosaltres no en formem part, som els llogaters. Estem convençuts que amb l'activitat que hem generat i els impostos directes que hem pagat i van a les arques públiques -IVA, IRPF, Societats- superen la inversió feta.

Fira es traslladarà totalment al recinte Gran Via?

No, Fira necessita Gran Via i Montjuïc.

Es descarten doncs altres projectes a Montjuïc.

Montjuïc és molt gran i hi ha espai per a molts projectes. Però Fira vol mantenir a Montjuïc una activitat firal de primer ordre, Es un privilegi per Barcelona tenir un recinte d'aquesta categoria i a nosaltres ens fa falta perquè tenim necessitat real d'espai.

El procés sobiranista ha tingut algun tipus d'afectació sobre la vostra activitat? A escala internacional?

Ara per ara no. Hem mantingut una activitat molt alta i podem demostrar que en aquest darrer trimestre -quan hi ha hagut més intensitat del procés- hem celebrat salons importants amb molt d’èxit. L'Internet of Things Solutions World Congress el celebrem el 3, 4 i 5 d'octubre, el Piscina, el Nàutic, el Games World, l'Smart City -amb un creixement del 20%- els hem celebrat amb èxit. Sí que hi ha preocupació i preguntes que ens fan expositors o visitants. Hem fet un gran esforç de comunicació perquè des de la llunyania pot semblar que la situació és diferent de la que és. Hem dedicat temps i esforços i sortosament podem dir que fins i tot hem crescut.

"En quatre dies de fira, una empresa ha de fer la feina de sis mesos, la Fira som un accelerador de negocis"

I l'aplicació del 155?

Hem continuat treballant amb normalitat.

Com valora la presidència de Josep Lluís Bonet, amb un fort perfil polític?

Ha estat un magnífic president que s'estima molt la Fira i Barcelona. Hem d'estar molt contents de tot el que ha fet i ha aportat a la Fira.

Després del 21D es renova la cúpula de Fira i han sonat molts noms per la presidència: Kim Faura, Miquel Martí, Helena Guardans, algun comentari? Algun bon desig?

A mi no em pertoca pronunciar-me sobre el relleu a la presidència. Aquest és un tema que han de resoldre les administracions i la Cambra. Estic segur que trobaran un acord i tots són molt bons candidats.

En el cas que Kim Faura fos escollit i formés part del consell de Fira i provingui de Telefónica, una empresa de la GSMA, no podria ser un conflicte?

Jo crec que no. Necessitem empresaris que coneguin bé l'economia real i per tant els diferents sectors. Això serà en el seu cas un actiu.

Quin futur li augura a la Fira de Barcelona? Què ha de ser la Fira, un lloc de novetats o un lloc de trobada?

Ha de ser una plataforma perquè les empreses puguin escalar els seus negocis. Una plataforma perquè les pimes puguin créixer a l'exterior i facilitar la internacionalització. És un lloc de trobada, de networking, i de negoci. A la darrera Alimentària es van realitzar 11.300 reunions entre expositors i grans empreses compradores d’abast internacional. En quatre dies en un saló com el Mobile, una empresa ha de fer la feina de sis mesos. En contextos molt globals en què els actors són molt dispersos, és molt costós moure's. Trobar un espai de tres o quatre dies en què es poden fer contactes professionals i fer negoci amb gent de primer nivell és un gran valor. La Fira és un accelerador de negocis que genera efectes multiplicadors en el territori.