El govern de Ximo Puig ha fet seu durant aquest mandat el "Tots a una veu" de l'Himne Regional per a enorgullir els valencians de les seues potencialitats (que en són moltes, tot s'ha de dir). Ara aquesta unió es trasllada més enllà de les xarxes socials, on més rebombori ha causat, per reclamar un espai propi en l'economia mediterrània i Barcelona li dóna la mà per augmentar el ressò d'aquesta demanda: la valenciana és la comunitat convidada en el 20è aniversari del Saló Internacional de la Logística (SIL).
El saló, que s'ha inaugurat aquest dimarts a Fira Montjuïc, és un aparador de primer nivell que empresaris i institucions del País Valencià no volen deixar escapar. De fet, també VIA Empresa aposta per la connexió mediterrània: els nostres lectors han estat premiats amb un viatge amb Renfe destinació València amb motiu de la celebració, aquesta setmana, del nostre cinquè aniversari.
"El que volem transmetre al SIL és la nostra fortalesa GEO estratègica, la fortalesa logística i la reorientació del model productiu. Crec que estes tres coses donen oportunitat perquè moltes empreses i molts inversors vulguen fer del País Valencià la seua destinació", explica a VIA EmpresaJosep Vicent Boira, secretari autonòmic d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori. En plena zona mediterrània, per al País Valencià - que exporta per valor de 29.371 milions d'euros i importa per valor de 26.027,7 milions d'euros- ser-hi en aquesta fira és esperançador.
VIA Empresa ha convidat quatre lectors a València amb motiu del seu cinquè aniversari
No serà fàcil, perquè els valencians competeixen vora mar directament amb Catalunya, regió que l'obre les portes en aquest saló per conéixer de primera mà les seues bondats, però per a l'Administració l'oportunitat de sumar, de col·laborar, s'ha d'integrar en l'estratègia competitiva. "Personalment ho he estudiat molt i crec que hi ha una gran regió econòmica que ningú no pot negar, que és la Regió Mediterrània, la regió de l'Eix Mediterrani, més enllà del Corredor que se circumscriu a una infraestructura", apunta Boira. En la seua opinió, "és innegable que existix una realitat GEO econòmica i demogràfica, cultural fins i tot també, que és la gran regió econòmica que alguns geògrafs dels anys 50 dien la España del Este".
Valencia es la Comunidad Autónoma Invitada del SIL 2018 #sil2018#laferiadelsectorpic.twitter.com/5G1vF25IVd
— SIL BARCELONA (@SILBARCELONA) 5 de junio de 2018
Després d'anys de sequera en les relacions valenciano-catalanes, aquesta nova realitat mostra una sintonia que ja s'albira en les peticions comunes al voltant del Corredor Mediterrani dels últims mesos. "Seria molt estret pensar que cada comunitat autònoma, les seues relacions, acaba en el seu límit administratiu. Crec que hi ha un substrat de relacions econòmiques i empresarials gran que, en part, anem a mostrar en el SIL", apunta el dirigent valencià.
Vendre sòl industrial
A banda d'explicar on estan els valencians al mapa, l'Administració valenciana s'ha proposat explicar la utilitat de ser allà per a les empreses nacionals i internacionals. Per això també hi tenen espai, en l'estand de 300 metres quadrats, l'EVHA i l'IVACE, l'Institut Valencià per a la Competititvitat Empresarial. L'objectiu és explicar dos projectes: els nombrosos parcs empresarials valencians existents que gestiona l'IVACE, amb 206.932 metres quadrats disponibles, i la cara internacional de l'entitat, l'anomenat Valencian Investment Desk (VID), que busca atracció i retenció d'inversió en el País Valencià.
"L'objectiu és aconseguir que la Comunitat Valenciana es convertisca en una plataforma industrial i empresarial de primera magnitud i contribuir al progrés econòmic", apunten des de la Conselleria d'Economia Sostenible, que lidera Rafael Climent. De fet, l'IVACE arriba al SIL 2018 amb l'objectiu de vendre (en diferents modalitats) i/o llogar espai als parcs empresarials l'Espartal III, de Xixona (Alacant); El Campaner, a Alcalà de Xivert (Castelló); el Nuevo Tollo, a Utiel i Parc Sagunt, ambdós a València. Aquest últim és el gran complex valencià on s'ubicarà el gran centre logístic de Mercadona i que, per a Josep Vicent Boira, és "la gran esperança logística i econòmica del País Valencià".
Les fortaleses valencianes
Sabent que el SIL preveu superar les 30.000 visites i que comptarà amb 650 empreses (un 10% més respecte a l'any passat) participants, el 40% de les quals són internacionals, el País Valencià vol jugar fort les seues cartes. Hi participaran junts els tres ports valencians, València (el primer de l'Estat i del Mediterrani en moviment de contenidors), Castelló i Alacant: "Per primera vegada els tres grans ports valencians van a aparèixer junts en una espècie de front portuari virtual", explica Boira. I empreses privades com Grupo Alonso, el Grup Raminatrans o Baleària també diran la seua.
També es presenta aquest dimarts l'aposta pel Corredor Cantàbric-Mediterrani organitzada per la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), associació que agrupa 115 empreses i 124 associacions i federacions empresarials. I és que ni l'Administració valenciana ni el seu empresariat vol perdre l'oportunitat de connectar la seua economia amb la del nord peninsular. Però amb tot, el que més uneix a amfitrions i convidats és el Corredor Mediterrani, que compta amb exposició pròpia, elaborada per la Càtedra Demetrio Ribes de la Universitat de València, entitat especialitzada en aquesta infraestructura.
Josep V. Boira: "Seria molt estret pensar que cada comunitat autònoma, les seues relacions, acaba en el seu límit administratiu"
I és que la reivindicació del Corredor és, ara per ara, un "projecte valencià", estima Boira. Una afirmació que és difícil contradir tenint present que són els empresaris valencians els que han organitzat el moviment #QuieroCorredor com una mena de caravana d'exigències que gira per la costa mediterrània per exigir implicació al Govern espanyol. "No és per menystenir altres esforços però hui el Corredor Mediterrani és una reivindicació valenciana, tant del Govern com de la societat civil i dels seus empresaris", conclou.
Una reivindicació que ara tindrà un interlocutor valencià al ministeri de Foment, doncs aquest dimarts s'ha confirmat que el torrentí José Luis Àbalos serà el pròxim substitut de Íñigo de la Serna. Ja veurem si hi ha sintonia territorial.