Talgo, Globalvia i EcoRail estan interessats a entrar a la segonda ronda per operar la xarxa de l'AVE que Adif pot obrir a partir del 15 de març. Llavors, la gestora pot oferir la capacitat sobrant de les tres línies que s'obren a la competència. Aquestes tres operadores no van aconseguir la capacitat per entrar a competir amb Renfe en el primer procés d'adjudicació que s'ha resolt recentment.
Segons declaracions de fonts del sector a Europa Press, el consorci de Talgo i Globalia, que lidera el grup de concessions Globalvia, a més de l'andalusa EcoRail, asseguren que les seves sol·licituds depenen de com sigui la capacitat sobrant: "Volem conèixer la capacitat sobrant dels paquets A i B i valorar si permet estructurar un pla d'operacions raonable i de negoci rendible".
La primera ronda
La francesa SNCF i el consorci d'Air Nostrum i Trenitalia van aconseguir la capacitat en la primera fase i convertir-se en els dos primers operadors seleccionats per prestar serveis AVE en competència amb Renfe a partir de desembre, quan es liberalitzarà el sector. Cap de les dues ofertes no cobreix tota la capacitat que posava a concurs Adif.
Queda per adjudicar el 14% del paquet A, el principal, unes 14 circulacions diàries per les tres línies que es liberalitzen: l'AVE a Barcelona, el de València i el que va de Madrid a Sevilla i Màlaga. També està vacant el 30% del segon paquet de freqüències, el B, que equival a cinc circulacions diàries per aquests tres corredors.
Renfe es va fer amb el paquet A, però només cobrirà unes 90 circulacions de les 104 que s'oferien. D'altra banda, Air Nostrum i Trenitalia han aconseguit el paquet B amb una oferta sobre el 70% de les 16 circulacions diàries. SNCF s'ha quedat amb la totalitat del paquet C, de cinc circulacions al dia.