22
de Novembre
de
2016
Act.
22
de Novembre
de
2016
Talgo s'ha declarat "virtual adjudicatari" del contracte de subministrament a Renfe de trenta nous trens d'AVE i el seu posterior manteniment, el més gran de la història de la companyia ferroviària, atès que pot ascendir a 2.642 milions d'euros.
Així ho ha indicat el propi fabricant després de l'acte públic en el qual la mesa de contractació de Renfe ha obert les ofertes de les quatre companyies que competien per la comanda, la francesa Alstom, l'alemanya Siemens i la també espanyola CAF, a més de Talgo.
Talgo ha aconseguit la millor puntuació tècnica amb l'Avril, el seu model de tren AVE, i la segona millor nota, només per darrere de CAF, en la part econòmica, la que més pes té en el còmput global, segons les dades exposades en l'acte.
No obstant això, durant l'esdeveniment ha transcendit la possibilitat que s'hauria produït una confusió en la proposta o en la lectura de la proposta econòmica de CAF.
Per això, abans de determinar un finalista (preferred bidder) del contracte, Renfe ha optar per revisar tots els imports de l'oferta econòmica del fabricant basc i de la resta de companyies.
L'operadora preveu no obstant això informar sobre l'adjudicatari del contracte en els propers dos dies, amb la finalitat que el seu consell d'administració pugui ratificar la contractació de la comanda de trens finals d'aquesta setmana.
El denominat contracte ferroviari del segle suposa fabricar i subministrar a Renfe quinze nous trens AVE. A més, inclou una comanda addicional de quinze trens més que la companyia anirà sol·licitant per lots de cinc unitats en funció de les seves necessitats, i el posterior manteniment de tots els vehicles.
L'oferta econòmica, determinant
Segons els plecs del contracte, els fabricants podien obtenir un màxim de 35 punts d'un total de cent per les seves propostes tècniques. Els 65 punts restants s'atorgaven a les propostes econòmiques que, per tant, tenen un pes determinant en la puntuació final.
En virtut de les dades exposades, Talgo ha aconseguit la major nota en la part tècnica, amb 28,1 punts de 35, i ha presentat la segona proposta econòmica més barata. La companyia xifra en 786,97 milions l'import de fabricar els quinze primers trens i el seu manteniment, la qual cosa comporta un cost per plaça i quilòmetre recorregut pel tren de 137.768 euros.
CAF, de la seva banda, compta inicialment amb el tren més econòmic, amb un cost de 83.507 euros per plaça i quilòmetre recorregut, malgrat estimar en 870 milions l'import de fabricar i mantenir quinze AVE. No obstant això, ha quedat el tercer per la nota tècnica del seu tren Oaris, amb 22,6 punts.
D'aquesta forma, amb la proposta de la companyia amb seu a Beasain (Guipúscoa), Talgo resultaria adjudicatari.
El nou AVE, made in Spain
En tot cas s'ha determinat que la nova generació de trens AVE que circularà per Espanya serà made in Spain, atès que serà dissenyat per una companyia espanyola i es fabricarà a Espanya.
La producció quedarà finalment al país, tot i que Renfe va haver de modificar els plecs dels contractes per eliminar la puntuació que atorgava per fabricar la comanda a Espanya després del recurs presentat davant del Tribunal Administratiu de Recursos Contractuals (TARC) que va fer Bombardier, companyia que finalment va quedar desqualificada de la licitació.
Alstom i Siemens, els trens més cars
Del seu costat, Asltom i Siemens, els altres dos fabricants que també han presentat oferta pel contracte, han quedat descartats.
La francesa, que finalment ha presentat el seu tren AVE de dos pisos, ha aconseguit la segona millor nota tècnica, amb 25,14 punts, mentre que el Velaro de Siemens ha quedat l'últim en aquest apartat amb 21,8 punts.
A més, les dues han presentar els trens més costosos, de 166.821 euros per plaça i quilòmetre recorregut en el cas d'Alstom, que s'eleva fins a 183.350 euros en el de Siemens.
Mil llocs de feina
"Amb aquest concurs públic no només hem volgut fer-nos amb un bon tren, sinó també amb el millor tren en termes d'eficiència i cost", ha indicat la directora general de Renfe, Berta Barrero, abans de l'inici de l'acte.
El contracte constitueix "la major compra de trens de la història de l'operadora", ha recalcat la directiva, amb la qual la companyia "pretén dotar-se de la flota necessària" per atendre l'augment de la demanda de viatgers prevista en els propers anys per l'augment de la mobilitat i la posada en servei de noves línies AVE.
Renfe assegura que, a més de cobrir les seves necessitats, aquesta comanda de trens contribuirà a la recuperació de l'economia espanyola, atès que calcula que, amb la seva producció, es generaran 1.000 nous llocs de treball, segons dades de l'empresa.
A més, dinamitzarà un sector que compta amb diverses fàbriques i instal·lacions a Espanya que porta anys centrant-se en comandes per a l'exterior davant l'absència de demanda nacional.
Així ho ha indicat el propi fabricant després de l'acte públic en el qual la mesa de contractació de Renfe ha obert les ofertes de les quatre companyies que competien per la comanda, la francesa Alstom, l'alemanya Siemens i la també espanyola CAF, a més de Talgo.
Talgo ha aconseguit la millor puntuació tècnica amb l'Avril, el seu model de tren AVE, i la segona millor nota, només per darrere de CAF, en la part econòmica, la que més pes té en el còmput global, segons les dades exposades en l'acte.
No obstant això, durant l'esdeveniment ha transcendit la possibilitat que s'hauria produït una confusió en la proposta o en la lectura de la proposta econòmica de CAF.
Per això, abans de determinar un finalista (preferred bidder) del contracte, Renfe ha optar per revisar tots els imports de l'oferta econòmica del fabricant basc i de la resta de companyies.
L'operadora preveu no obstant això informar sobre l'adjudicatari del contracte en els propers dos dies, amb la finalitat que el seu consell d'administració pugui ratificar la contractació de la comanda de trens finals d'aquesta setmana.
El denominat contracte ferroviari del segle suposa fabricar i subministrar a Renfe quinze nous trens AVE. A més, inclou una comanda addicional de quinze trens més que la companyia anirà sol·licitant per lots de cinc unitats en funció de les seves necessitats, i el posterior manteniment de tots els vehicles.
L'oferta econòmica, determinant
Segons els plecs del contracte, els fabricants podien obtenir un màxim de 35 punts d'un total de cent per les seves propostes tècniques. Els 65 punts restants s'atorgaven a les propostes econòmiques que, per tant, tenen un pes determinant en la puntuació final.
En virtut de les dades exposades, Talgo ha aconseguit la major nota en la part tècnica, amb 28,1 punts de 35, i ha presentat la segona proposta econòmica més barata. La companyia xifra en 786,97 milions l'import de fabricar els quinze primers trens i el seu manteniment, la qual cosa comporta un cost per plaça i quilòmetre recorregut pel tren de 137.768 euros.
CAF, de la seva banda, compta inicialment amb el tren més econòmic, amb un cost de 83.507 euros per plaça i quilòmetre recorregut, malgrat estimar en 870 milions l'import de fabricar i mantenir quinze AVE. No obstant això, ha quedat el tercer per la nota tècnica del seu tren Oaris, amb 22,6 punts.
D'aquesta forma, amb la proposta de la companyia amb seu a Beasain (Guipúscoa), Talgo resultaria adjudicatari.
El nou AVE, made in Spain
En tot cas s'ha determinat que la nova generació de trens AVE que circularà per Espanya serà made in Spain, atès que serà dissenyat per una companyia espanyola i es fabricarà a Espanya.
La producció quedarà finalment al país, tot i que Renfe va haver de modificar els plecs dels contractes per eliminar la puntuació que atorgava per fabricar la comanda a Espanya després del recurs presentat davant del Tribunal Administratiu de Recursos Contractuals (TARC) que va fer Bombardier, companyia que finalment va quedar desqualificada de la licitació.
Alstom i Siemens, els trens més cars
Del seu costat, Asltom i Siemens, els altres dos fabricants que també han presentat oferta pel contracte, han quedat descartats.
La francesa, que finalment ha presentat el seu tren AVE de dos pisos, ha aconseguit la segona millor nota tècnica, amb 25,14 punts, mentre que el Velaro de Siemens ha quedat l'últim en aquest apartat amb 21,8 punts.
A més, les dues han presentar els trens més costosos, de 166.821 euros per plaça i quilòmetre recorregut en el cas d'Alstom, que s'eleva fins a 183.350 euros en el de Siemens.
Mil llocs de feina
"Amb aquest concurs públic no només hem volgut fer-nos amb un bon tren, sinó també amb el millor tren en termes d'eficiència i cost", ha indicat la directora general de Renfe, Berta Barrero, abans de l'inici de l'acte.
El contracte constitueix "la major compra de trens de la història de l'operadora", ha recalcat la directiva, amb la qual la companyia "pretén dotar-se de la flota necessària" per atendre l'augment de la demanda de viatgers prevista en els propers anys per l'augment de la mobilitat i la posada en servei de noves línies AVE.
Renfe assegura que, a més de cobrir les seves necessitats, aquesta comanda de trens contribuirà a la recuperació de l'economia espanyola, atès que calcula que, amb la seva producció, es generaran 1.000 nous llocs de treball, segons dades de l'empresa.
A més, dinamitzarà un sector que compta amb diverses fàbriques i instal·lacions a Espanya que porta anys centrant-se en comandes per a l'exterior davant l'absència de demanda nacional.