16
de Març
de
2015
Act.
17
de Març
de
2015
Vueling ha anunciat el seu primer avió Airbus A320 amb WiFi d'alta velocitat de fins a 20 Mbps. Aquest projecte, desenvolupat juntament amb Telefònica, converteix a l'aerolínia en la primera de baix cost d'Europa a oferir Internet d'alta velocitat en vol. Gràcies a l'evolució tecnològica dels satèl·lits HTS, els passatgers podran utilitzar durant el vol els seus dispositius electrònics (smartphones, tauletes, portàtils, etc.) i gaudir d'una experiència de navegació molt similar a la qual s'obté en terra, amb velocitats de fins a 20 Mbps en descàrrega.
Segons apunten, aquesta connectivitat de banda ampla en vol marca una gran diferència amb altres tecnologies disponibles fins ara al mercat. El concepte revolucionari dels satèl·lits HTS es basa en una càrrega útil amb molts feixos de poca superfície de cobertura cadascun (en comparació dels satèl·lits convencionals) que permeten augmentar la potència en cada punt del feix i la reutilització de freqüències de forma similar a com es fa en una xarxa cel·lular. Aquesta configuració permet que el satèl·lit tingui un rendiment en amplada de banda 70 vegades superior al dels satèl·lits convencionals.
El servei serà de pagament, com ha anunciat l'aerolínia sense desvetllar el preu final, encara que ha assegurat que serà assequible per a tots els viatgers. La connexió a Internet es realitzarà a través de la web de l'aerolínia, on, a més, trobessin continguts d'entreteniment. Però, el projecte es troba pendent d'autorització per part de les autoritats espanyoles per ser provat amb viatgers.
Com s'aconsegueix connectivitat sense fil a la cabina de passatgers
El procés d'instal·lació de la connectivitat en els avions dura diversos dies i s'inicia a l'interior de l'aeronau. El primer pas és retirar els panells del sostre de l'interior de l'avió per instal·lar tres punts d'accés sense fil (WAP), la qual cosa dotarà de connectivitat sense fil a la cabina de passatgers. A més també s'incorpora equipament addicional: WEB (Wireless Ethernet Bridge), WDU (Wireless Data Unit) i la font d'alimentació de l'antena (APSU: Antenna Power Supply Unit).
Sota la cabina del pilot, en el compartiment d'aviònica, es troba el cor del sistema: el mòdem satèl·lit, que rep i envia el senyal i a l'antena, i és al seu torn, la interfície amb els equips de processament del senyal en banda basi. En l'exterior, en la part superior del fuselatge, s'instal·la l'antena de banda Ca. Aquesta antena té l'habilitat d'orientar-se mecànicament (tant en elevació com en azimut) amb l'objectiu de localitzar el satèl·lit i situar-se en l'adreça correcta mentre l'avió està volant. Aquesta antena capta el senyal del satèl·lit i la transmet a l'interior de l'avió perquè els passatgers puguin gaudir d'una velocitat de navegació pràcticament igual que en terra.
Finalment, s'instal·la una cúpula de protecció sobre l'antena exterior, que al seu torn és envoltada per una crestallera amb la finalitat de conservar l'aerodinàmica de l'avió. La instal·lació de tots aquests elements requereix molta precisió i l'ús d'eines especials acuradament calibrades, de tal forma que el nou servei no interfereixi amb els sistemes de vol.
Segons apunten, aquesta connectivitat de banda ampla en vol marca una gran diferència amb altres tecnologies disponibles fins ara al mercat. El concepte revolucionari dels satèl·lits HTS es basa en una càrrega útil amb molts feixos de poca superfície de cobertura cadascun (en comparació dels satèl·lits convencionals) que permeten augmentar la potència en cada punt del feix i la reutilització de freqüències de forma similar a com es fa en una xarxa cel·lular. Aquesta configuració permet que el satèl·lit tingui un rendiment en amplada de banda 70 vegades superior al dels satèl·lits convencionals.
El servei serà de pagament, com ha anunciat l'aerolínia sense desvetllar el preu final, encara que ha assegurat que serà assequible per a tots els viatgers. La connexió a Internet es realitzarà a través de la web de l'aerolínia, on, a més, trobessin continguts d'entreteniment. Però, el projecte es troba pendent d'autorització per part de les autoritats espanyoles per ser provat amb viatgers.
Com s'aconsegueix connectivitat sense fil a la cabina de passatgers
El procés d'instal·lació de la connectivitat en els avions dura diversos dies i s'inicia a l'interior de l'aeronau. El primer pas és retirar els panells del sostre de l'interior de l'avió per instal·lar tres punts d'accés sense fil (WAP), la qual cosa dotarà de connectivitat sense fil a la cabina de passatgers. A més també s'incorpora equipament addicional: WEB (Wireless Ethernet Bridge), WDU (Wireless Data Unit) i la font d'alimentació de l'antena (APSU: Antenna Power Supply Unit).
Sota la cabina del pilot, en el compartiment d'aviònica, es troba el cor del sistema: el mòdem satèl·lit, que rep i envia el senyal i a l'antena, i és al seu torn, la interfície amb els equips de processament del senyal en banda basi. En l'exterior, en la part superior del fuselatge, s'instal·la l'antena de banda Ca. Aquesta antena té l'habilitat d'orientar-se mecànicament (tant en elevació com en azimut) amb l'objectiu de localitzar el satèl·lit i situar-se en l'adreça correcta mentre l'avió està volant. Aquesta antena capta el senyal del satèl·lit i la transmet a l'interior de l'avió perquè els passatgers puguin gaudir d'una velocitat de navegació pràcticament igual que en terra.
Finalment, s'instal·la una cúpula de protecció sobre l'antena exterior, que al seu torn és envoltada per una crestallera amb la finalitat de conservar l'aerodinàmica de l'avió. La instal·lació de tots aquests elements requereix molta precisió i l'ús d'eines especials acuradament calibrades, de tal forma que el nou servei no interfereixi amb els sistemes de vol.