• Economia
  • Trobar #feina amb 140 caràcters

Trobar #feina amb 140 caràcters

Les xarxes socials ja són una eina més de networking professional, on empreses i candidats interactuen en el procés de selecció i captació de talent

Títol de la imatge
Títol de la imatge
Laia Corbella
06 de Febrer de 2014
Act. 06 de Febrer de 2014

És indiscutible que els contactes personals són la principal font de recerca d'ofertes de feina, però la utilització de les xarxessocials per difondre i seleccionar candidats s'ha consolidat com una eina de present i futur. En un any, l'ús de les xarxes socials per part de les empreses s'ha duplicat i, tot i que Espanya encara està lluny de les xifres d'Estats Units, on el 93% de les companyies utilitzen aquest canal en el procés de selecció de personal; el 50% de les empreses espanyoles difonen les seves ofertes de feina a través del LinkedIn i del Twitter.

La popularització d'un canal
"LinkedIn només té deu anys de vida i a Espanya, fins el 2007 no ho coneixia gairebé ningú", recorda RosauraAlastruey (@rosauralastruey), directora de ProyectosTIC i autora del llibre Empleo 2.0, per argumentar el desconeixement dels serveis de la xarxa per part dels usuaris, tot i l'increment constant de perfils.

Amb l'arribada de la crisi, la xarxa social professional per excel·lència està vivint una època daurada i ja compta amb més de 259 milions d'usuaris arreu del món. Ara bé, no serveix de res tenir una massa de candidats actius a les xarxes si les empreses no hi són.

En aquest sentit, LinkedIn ofereix diferents serveis de reclutament a les més de 22.000 companyies que tenen perfil: Des de penjar una oferta de feina per 140 euros durant 30 dies, als comptes recruiter i el servei de careers, on el preu ja es dispara.

La xarxa del 'microblogging'
Tot i que LinkedIn és la xarxa oficial, Twitter es presenta com un canal on trobar totes les oportunitats. "Ofereix una gran avantatge, hi tenen cabuda tots els perfils de treballadors, des d'un cambrer fins a un director de departament", argumenta Alastruey, que afegeix que "LinkedIn funciona més per a un perfil de candidats mig-alt".

La xarxa dels 140 caràcters té més de 640 milions d'usuaris, dels quals, un 90% segueix algun compte d'empresa. Estalviar temps en els processos de selecció, incrementar el nombre de candidats amb un perfil adequat i potenciar la imatge de l'empresa són alguns dels beneficis de l'ús de les xarxes per part de les companyies.

Aquestes compten amb tres perfils a Twitter: el corporatiu, el compte jobs amb les ofertes de feina i el compte de careers. "A Espanya, la majoria de les empreses utilitzen el compte corporatiu per donar a conèixer tota la informació, com a molt hi ha algunes empreses que ho divideixen en dues i afegeixen RRHH o Jobs, com és el cas de la fundació @PereTarresRRHH o les empreses  @SEATjobs i @desigualjobs_es", explica la directora.

Twitter i el candidat ideal
Vols ser un usuari actiu o només vols utilitzar Twitter com a cercador de feina? Si volem ser visibles a la xarxa hem de crear un pla de marcaprofessional i ser conscients que tenir un perfil a Internet implica dir qui ets als recruiters que t'estan buscant.

  • Perfil professional-personal
    En primer lloc, has de decidir si crees un únic perfil o diferencies entre la teva vida personal i la professional. Segons l'experta en networking professional, s'ha d'aplicar la regla del 80/20: "És a dir, si el 80% dels tweets que publiques tenen valorprofessional, el 20% poden ser personals ja que complementen la teva definició més humana". 
     
  • Piular sobre un tema
    Especialitzar-se
    és primordial perquè els reclutadors de personal ens ubiquin en un sector i despertem el seu interès. Això s'aconsegueix mitjançant la biografia, el contingut dels tweets i la temàtica de les llistes que creem.
     
  • #Vocabulari
    Hashtag, timeline, retweet, menció, trending tòpic, MT, follow friday… Són paraules i abreviatures que formen part del llenguatge de Twitter i que no sempre se'ls hi treu un bon partit. El cert és que a Espanya, només el 24% dels tweets tenen alguna etiqueta, fet que dificulta la cerca per temes.
  • Seguidors en segon pla
    "Obsessionar-se per assolir una xifra de seguidors no te cap sentit", assegura Alastruey, que afegeix que "hi ha empreses que per 20 euros et venen centenars de seguidors". El que és important és analitzar perquè aquell perfil augmenta o disminueix de seguidors.
     
  • Un tweet rendible
    Per contra, el que miren els caçadors de talent és l'ús de les llistes i la interacció. El 80% dels usuaris utilitzen Twitter per informar-se del que succeïx, i els tweets més publicats són els que comparteixen algun enllaç. Fer servir les etiquetes més utilitzades, mencionar diàriament, contingut variat i multimèdia i publicar a primera hora del matí i a última de la tarda, són alguns dels consells per fer de l'ús del Twitter la teva estratègia professional.