• Economia
  • Units Podem guanya les eleccions... a Internet

Units Podem guanya les eleccions... a Internet

La coalició entre Podem i Esquerra Unida ha generat la majoria dels 9,6 milions de missatges que s'han emès a les xarxes socials i als mitjans de comunicació al llarg de la campanya que ha guanyat el Partit Popular 

Els usuaris de xarxes socials també han decidit amb el seu tuit, like o comentari
Els usuaris de xarxes socials també han decidit amb el seu tuit, like o comentari
PJ Armengou Freixa
27 de Juny de 2016
Act. 27 de Juny de 2016
Ser el partit que més conversa genera a la xarxa no garanteix més escons al Congrès; però que un terç de la conversa total de la campanya l'hagi monopolitzada Units Podem diu molt de la candidatura podemita. I, potser, de les eleccions que han de venir. I és que en aquestes eleccions generals, els resultats a les urnes han donat la victòria al Partit Popular i en Twitter, Facebook i altres xarxes socials, al partit de Pablo Iglesias.

El partit de Iglesias ha acumulat més de tres milions de comentaris des de l'inici de la campanya fins al tancament dels col·legis electorals. En concret, 3.045.217 missatges. El segueix, en nombre de mencions, el Partit Popular, amb uns 2,7 milions de comentaris. El PSOE ha estat el tercer partit més mencionat, amb 1,9 milions de comentaris; i Ciutadans el quart, amb prop d'1,2 milions.

A força distància se situen els partits catalans, que són els següents més mencionats. ERC acumula 248.615 impactes i Convergència 205.409. La resta de forces polítiques no han sobrepassat el llindar dels 200.000 missatges. Bildu ha estat el setè partit més comentat amb 45.663 impactes, Coalició Canària el vuitè, amb 29.576, i el PNB, el darrer amb 19.996.

Els usuaris critiquen els partits
Però ser el més mencionat, no té perquè ser un fet positiu. Molts comentaris poden ser crítiques. De fet, en global els partits han puntuat negativament en la conversa digital. Més d'un milió de missatges emesos al llarg de la campanya han estat clarament negatius. De positius només se n'han publicat uns 742.000 missatges. El PSOE, Units Podem i els partits independentistes catalans (CDC i ERC) són els únics que han generat més comentaris positius que negatius.

La força política amb més crítiques és el PP, que acumula un total de 606.799 missatges negatius. Tot i ser el partit amb més comentaris positius (268.682), el PSOE és el segon que rep més crítiques (234.531). Units Podem, líder en mencions, és el tercer més criticat i el segon més lloat. Acumula 137.734 missatges negatius i 219.129 negatius. Ciutadans és quart en nombre de comentaris negatius (151.581) i cinquè en comentaris positius (41.560).



Els moments clau de la campanya
Al llarg de tota la campanya, s'han emès un total de 9,6 milions de missatges a Twitter, Facebook i d'altres xarxes socials mencionant els partits polítics. Els moments àlgids de la conversa s'han concentrat en tres dies: el 13, el 22 i el 24 de juny.

El debat a quatre del dia 13 és, amb 186.274 missatges, el moment de més activitat online entorn els partits. També és el tema més comentat en global al llarg de la campanya. El PP és el partit més comentat d'aquest dia, seguit d'Units Podem, el PSOE i Ciutadans; i Mariano Rajoy, el candidat que més conversa genera amb 83.979 mencions. El Partit Popular, però, també és líder en crítiques i és el que menys comentaris positius rep.

El 22 de juny és el segon dia de la campanya amb més comentaris. El dia abans, a la tarda, s'havia produït la publicació al diari Público de les gravacions sobre el ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz. El nom del ministre apareix entre les paraules més repetides del dia i els comentaris negatius sobre el PP es disparen fins als 61.930. Es tracta del dia amb més impactes negatius pel Partit Popular després de la nit del debat electoral.

Per la seva part, el Brexit ha impactat de ple en la conversa sobre les eleccions. Espanya és, de fet, el segon país on més se n'ha parlat. Se l'ha mencionat 101.119 vegades al llarg de la campanya, amb especial èmfasi el dia 24 de juny, quan els resultats del referèndum ja van ser prou clars. Aquell dia es detecta un pic d'activitat entorn dels partits polítics espanyols de fins a 658.293 comentaris.

L'economia és, de fet, els tema que més ha preocupat als internautes al llarg de tota la campanya. És, més enllà del debat del 13 de juny, del que més han parlat. Al menys, en 357.069 ocasions. Els impostos, les retallades, l'ocupació i el creixement ha estat el que és s'ha comentat en aquest sentit. D'altres temes transversals en la conversa al llarg de tot el període han estat Europa (313.423 impactes), Catalunya (309.678) i la corrupció (239.545).




Nota tècnica
per realitzar aquest article, s'ha observat la conversa a Twitter, Facebook, Instagram, YouTube i mitjans de comunicació entorn a les deu candidatures amb més probabilitats d'entrar al Congrès dels Diputats. S'han monitoritzat un total de 9.673.000 entre l'inici de la campanya electoral (10 de juny) fins al tancament dels col·legis electorals (26 de juny a les vuit del vespre).