03
d'Abril
de
2017
Act.
03
d'Abril
de
2017
Ara sembla que el concepte smart city estigui esgotat per excés d'ús, tot i que molts encara no l'hagin entès. Qui fa anys que el domina és l'empresa barcelonina Worldsensing, creada el 2008 quan pràcticament ningú parlava de ciutats intel·ligents. "Neix de la col·laboració entre tres tesis doctorals", explica a VIA Empresa el seu CEO i cofundador, Ignasi Vilajosana. La seva recerca, la del seu germà Xavier i la d'en Jordi Llosa en l'àmbit de les xarxes de sensors sense fils per a la monitorització de fenòmens naturals els va fer veure una oportunitat. "Vèiem el valor de la tecnologia que desenvolupàvem en un moment on ningú parlava d'Internet de les coses", recorda Vilajosana. Gairebé 10 anys després, tenen més de 60 treballadors al seu càrrec que esperen convertir a un centenar durant el 2017. Un any on preveuen doblar la facturació de 4,6 milions d'euros amb la que han tancat el 2016.
"Worldsensing va néixer com una companyia de wireless sensor networks i ha esdevingut una companyia d'Industrial Internet", resumeix el seu CEO. "Entreguem intel·ligència operativa, facilitem als clients els processos de decisió anticipant el que pot arribar a passar". Per entendre-ho, val la pena conèixer alguns dels seus projectes. Per exemple, un dels seus primers èxits va ser el sistema de sensors per guiar l'aparcament a Moscou, el més gran del món amb més de 12.000 sensors.
Vilajosana també destaca l'aportació que estan fent a la ciutat colombiana de Bogotà. "La tecnologia per gestionar la seva mobilitat és un dels nostres flagships", explica orgullós. Recentment Worldsensing també ha guanyat la provisió dels sistemes de captura d'informació geotècnica pel metro del Gran París, "un dels projectes més grans d'infraestructura que s'està fent avui a Europa". O els dos últims anys ha pogut entrar a les mines més grans del món "entregant solucions que milloren la seva seguretat i l'operativa", destaca l'emprenedor.
Aquesta setmana, a més, Worldsensing serà present a la fira Advanced Factories, el congrés de la indústria 4.0 que se celebra a Barcelona entre el 4 i el 6 d'abril i que espera rebre més de 8.000 assistents . "Volem mostrar al món la nostra tecnologia", anuncia Vilajosana. "Si la indústria vol refinançar la seva transformació ha de mantenir els seus nivells d'eficiència i de marge. Necessiten digitalitzar-se i extreure informació que els faci la presa de decisions més eficient", raona. Worldsensing els pot ajudar a connectar els seus actius: persones, materials o màquines. "Optimitzar-ho genera rendibilitat", evidencia.
Evangelitzadors
Guardonat amb el darrer Premi Jove Empresari de l'Aijec, Vilajosana ja explicava en una entrevista prèvia amb VIA Empresa que "en els últims set o vuit anys hi ha hagut un procés d'evangelització molt fort [en les smart cities], on nosaltres hem estat un dels pioners". Els dos primers anys de vida els van destinar a desenvolupar la tecnologia en un àmbit universitari, fins que van tancar la primera ronda amb capital risc amb la Fundació José Manuel Entrecanales. "A partir d'aquí ens centrem a abordar dos grans mercats: smart cities, que era molt incipient; i el del control de les infraestructures civils", rememora el CEO de la companyia.
"Al 2011 i 2012 vam seguir millorant els nostres productes amb un cert ressò aprofitant que el mercat de les smart cities estava molt calent". Guanyen el projecte de pàrquing de Moscou, un fet que "ens va situar al mapa" i al 2013 van tancar una ronda seed amb un grup de Family Office, i també Entrecanales, d'1,8 milions d'euros. "Això ens va donar energia i gasolina per créixer", valora Vilajosana.
Durant el 2013, a més, Worldsensing adquireix la companyia barcelonina Bitcarrier, dedicada a la tecnologia pel seguiment de vehicles i persones a temps real, que completa el seu portfoli de solucions. "Ja veníem a 15 o 20 països i al 2015 aconseguim tancar una sèrie A de finançament amb Cisco o Kibo i Entrecanales per consolidar l'expansió internacional i fer un cert pivotatge", revela Vilajosana. Amb tot plegat, aquest darrer any Worldsensing ja ha arribat a 44 països.
L'evolució del mercat
"La companyia neix amb uns perfils molt tècnics i una orientació tecnològica, només parlàvem de xips", reconeix el seu cofundador. Ser a prop dels clients i escoltar el que el mercat necessita ha fet anar reorientant els seus productes. "Nosaltres només podem vendre allò que els clients ens volen comprar i l'evolució de la companyia respon al procés d'absorció de tecnologia en aquest espai", reflexiona Vilajosana. L'emprenedor té clar que "estem vivint la digitalització de la indústria que va lligada a la transformació dels processos de les organitzacions. També les ciutats s'han de digitalitzar i no podem badar i no créixer en la capa de servei".
Segons el CEO de Worldsensing, "cada dia més el que compra el client final és el resultat d'aplicar la tecnologia. Això ens ha portat a ser una companyia més de software que abans". Agafen les dades que vénen dels dispositius desplegats, fan que arribin a través de wireless als servidors i les processen per obtenir informació rellevant per a la gestió d'un procés de negoci. "Això és el Connected Operational Intelligence", resumeix.
Concentrats a créixer
"Estem molt centrats a fer créixer la companyia, tenim els socis adequats que ens permeten fer-ho", respon Vilajosana quan se li pregunta per possibles ofertes de compra de l'empresa. La seva ubicació a Barcelona, "un dels epicentres del mercat a Europa", els encoratja a seguir el seu propi camí. "Ja sigui pel Barcelona Tech City, pel capital risc o perquè molta gent ve a crear companyies aquí; la ciutat ja és un centre d'inversió interessant", conclou.
"Worldsensing va néixer com una companyia de wireless sensor networks i ha esdevingut una companyia d'Industrial Internet", resumeix el seu CEO. "Entreguem intel·ligència operativa, facilitem als clients els processos de decisió anticipant el que pot arribar a passar". Per entendre-ho, val la pena conèixer alguns dels seus projectes. Per exemple, un dels seus primers èxits va ser el sistema de sensors per guiar l'aparcament a Moscou, el més gran del món amb més de 12.000 sensors.
Vilajosana també destaca l'aportació que estan fent a la ciutat colombiana de Bogotà. "La tecnologia per gestionar la seva mobilitat és un dels nostres flagships", explica orgullós. Recentment Worldsensing també ha guanyat la provisió dels sistemes de captura d'informació geotècnica pel metro del Gran París, "un dels projectes més grans d'infraestructura que s'està fent avui a Europa". O els dos últims anys ha pogut entrar a les mines més grans del món "entregant solucions que milloren la seva seguretat i l'operativa", destaca l'emprenedor.
Aquesta setmana, a més, Worldsensing serà present a la fira Advanced Factories, el congrés de la indústria 4.0 que se celebra a Barcelona entre el 4 i el 6 d'abril i que espera rebre més de 8.000 assistents . "Volem mostrar al món la nostra tecnologia", anuncia Vilajosana. "Si la indústria vol refinançar la seva transformació ha de mantenir els seus nivells d'eficiència i de marge. Necessiten digitalitzar-se i extreure informació que els faci la presa de decisions més eficient", raona. Worldsensing els pot ajudar a connectar els seus actius: persones, materials o màquines. "Optimitzar-ho genera rendibilitat", evidencia.
Worldsensing també instal·la els seus sensors al pont del Port d'Hamburg. Cedida |
Evangelitzadors
Guardonat amb el darrer Premi Jove Empresari de l'Aijec, Vilajosana ja explicava en una entrevista prèvia amb VIA Empresa que "en els últims set o vuit anys hi ha hagut un procés d'evangelització molt fort [en les smart cities], on nosaltres hem estat un dels pioners". Els dos primers anys de vida els van destinar a desenvolupar la tecnologia en un àmbit universitari, fins que van tancar la primera ronda amb capital risc amb la Fundació José Manuel Entrecanales. "A partir d'aquí ens centrem a abordar dos grans mercats: smart cities, que era molt incipient; i el del control de les infraestructures civils", rememora el CEO de la companyia.
"Al 2011 i 2012 vam seguir millorant els nostres productes amb un cert ressò aprofitant que el mercat de les smart cities estava molt calent". Guanyen el projecte de pàrquing de Moscou, un fet que "ens va situar al mapa" i al 2013 van tancar una ronda seed amb un grup de Family Office, i també Entrecanales, d'1,8 milions d'euros. "Això ens va donar energia i gasolina per créixer", valora Vilajosana.
Durant el 2013, a més, Worldsensing adquireix la companyia barcelonina Bitcarrier, dedicada a la tecnologia pel seguiment de vehicles i persones a temps real, que completa el seu portfoli de solucions. "Ja veníem a 15 o 20 països i al 2015 aconseguim tancar una sèrie A de finançament amb Cisco o Kibo i Entrecanales per consolidar l'expansió internacional i fer un cert pivotatge", revela Vilajosana. Amb tot plegat, aquest darrer any Worldsensing ja ha arribat a 44 països.
El pont del Port d'Hamburg és un dels seus darrers projectes. Cedida |
L'evolució del mercat
"La companyia neix amb uns perfils molt tècnics i una orientació tecnològica, només parlàvem de xips", reconeix el seu cofundador. Ser a prop dels clients i escoltar el que el mercat necessita ha fet anar reorientant els seus productes. "Nosaltres només podem vendre allò que els clients ens volen comprar i l'evolució de la companyia respon al procés d'absorció de tecnologia en aquest espai", reflexiona Vilajosana. L'emprenedor té clar que "estem vivint la digitalització de la indústria que va lligada a la transformació dels processos de les organitzacions. També les ciutats s'han de digitalitzar i no podem badar i no créixer en la capa de servei".
Segons el CEO de Worldsensing, "cada dia més el que compra el client final és el resultat d'aplicar la tecnologia. Això ens ha portat a ser una companyia més de software que abans". Agafen les dades que vénen dels dispositius desplegats, fan que arribin a través de wireless als servidors i les processen per obtenir informació rellevant per a la gestió d'un procés de negoci. "Això és el Connected Operational Intelligence", resumeix.
El CEO de Worldsensing, Ignasi Vilajosana | Jordi Borràs |
Concentrats a créixer
"Estem molt centrats a fer créixer la companyia, tenim els socis adequats que ens permeten fer-ho", respon Vilajosana quan se li pregunta per possibles ofertes de compra de l'empresa. La seva ubicació a Barcelona, "un dels epicentres del mercat a Europa", els encoratja a seguir el seu propi camí. "Ja sigui pel Barcelona Tech City, pel capital risc o perquè molta gent ve a crear companyies aquí; la ciutat ja és un centre d'inversió interessant", conclou.