Xina, l'imperi dels negocis

El 30% de les exportacions espanyoles surten de Catalunya, economia estratègica per a l'empresariat xinès que aposta per conquerir encara més quota de mercat

La Xina, una de les grans economies del món
La Xina, una de les grans economies del món
Neus Navarro
10 d'Abril de 2014
Act. 01 de Febrer de 2017
Des de l'emprenedor que munta el basar de barri fins a l'empresari d'alt poder adquisitiu que inverteix en grans empreses. Tot és negoci per als xinesos. El gran gegant asiàtic, malgrat les restriccions originades per la seva política comunista, aposta per invertir a l'estranger.

"Al 2001, el 72% de les inversions de la Xina eren al continent asiàtic, ara això està canviant i Espanya i Catalunya són un referent per entrar a Europa i l'Amèrica Llatina", afirma Montserrat Riba, secretària general de la Casa Àsia. I és que, des de fa anys, la Xina s'ha enamorat de Catalunya, regió que exporta el 30% del volum total de negoci amb l'economia espanyola, tal com ha assegurat Josep Oriol, director d'institucions financeres internacionals del Banc de Sabadell. "Estem veien cada vegada més un interés des de la Xina cap a Catalunya", ha apuntat. 

La relació d'estima mútua que es professen amdues economies ha quedat palesa aquest dimarts a la Jornada empresarial Xina-Catalunya organitzada per Fundació CATmón a Barcelona aquest dimarts. Un espai on els empresaris, tècnics i experts internacionals han incidit en la importància de fomentar les inversions com a font de riquesa de Catalunya i han explicat els trets que caracteritzen aquestes relacions.

A Catalunya, diversificació dels negocis
Lam Chuen Ping és un dels xinesos arrelats i president de la Unió d'Associacions xineses de Catalunya. Explica que els primers xinesos van obrir-se pas a l'economia catalana durant els anys noranta inaugurant restaurants i, amb ells, un nou interès pel continent asiàtic. D'aquells bufets queden restes i una reconversió perquè l'esperit emprenedor del xinés els ha impulsat a diversificar les seves inversions i obrir des de basars fins a botigues de roba de marcat estil occidental.

I és que l'objectiu de l'empresari xinés és sempre guanyar. "Els xinesos volen aconseguir molts diners a curt termini i per això si en tres mesos no funciona el seu negoci, tanquen", assegura Mónica Li, consultora i directora general de MONLI Àsia Internacional. La consultora argumenta que la Xina sempre ambiciona generar riquesa i que els seus empresaris volen ser "els primers al mercat, no només en els seus sectors".

De Barcelona al món
"Entre els anys 1995 i 2005 vam tenir un gran moment de glòria. Barcelona es va convertir en el major espai de distribució tèxtil per a nosaltres. Però la comunitat xina també ha format part de la crisi", explica Chuen Ping Tanmateix, el lideratge del Port de Barcelona com la plataforma de distribució de la mercaderia xinesa ha anat reduint-se en els últims anys. "El port de València continua creixent i ara gestiona 4,5 milions de contenidors front als 1,7 que arriben a Barcelona", explica Chuen Ping.

Però no només la ciutat comtal és epicentre de mercaderies, també rep talent. L'empresariat xinés amb destacat poder adquisitiu envia els seus fills a estudiar idiomes o màsters en administració i negocis. "Per a ells, som una plataforma per estar a l'Àfrica i Amèrica llatina", raona Riba.

Exportar a la Xina, de mà de l'Administració
Els experts en fiscalitat internacional coincideixen en destacar que el marc legal xinès és "modern i equiparable a l'alemany o l'espanyol, però la diferència està en com s'aplica", explica Alexandre Ibáñez, advocat de Cuatrecasas, Gonçalves Pereira. Ibáñez també adverteix que és important saber que la inversió a la Xina vindrà acompanyada d'una ingent burocràcia. "El peatge és el temps però l'avantatge és que hi aniràs amb més seguretat jurídica que en altres jurisdiccions", declara Víctor Xercavins, soci de Cuatrecasas, Gonçalves Pereira.

L'agroalimentari, sector oportunitat 
Segons el president dels comerciants xinesos a Catalunya, els sectors de la restauració, la distribució, la venda al detall i la tecnologia són els de major implantació a Catalunya.

Per la seva banda, Mónica Li apunta que les oportunitats per les economies foranies passen per l'exportació de productes agroalimentaris. "La seguretat alimentària és una porta d'entrada. Fa 10 anys no es venien quasi ampolles d'aigua i ara aquest és un sector on hi ha moltes oportunitats. Als supermercats pots trobar dos prestatgeries plenes", raona la consultora. A més, assenyala que l'automoció, els productes industrials i el luxe són àrees on també és viable invertir.