• "El treballador del futur demanarà alguna cosa més que diners"

"El treballador del futur demanarà alguna cosa més que diners"

Simon Dolan, doctor en Recursos Humans, creu que l'eix ètic i emocional hauria de tenir més pes que l'eix econòmic, una tendència creixent en el món empresarial

El professor Simon Dolan parla set idiomes i ha escrit més de 60 llibres
El professor Simon Dolan parla set idiomes i ha escrit més de 60 llibres
Laia Corbella 
23 de Gener de 2016
Act. 25 de Gener de 2016
Una de les reflexions fonamentals d'un empresari és preguntar-se si els treballadors d'aquella companyia són feliços. "La felicitat és una panacea, no podem ser feliços tot el temps però podem tenir una cultura on els moments de felicitat siguin recurrents", afirma SimonDolan (Israel, 1948), expert en psicologia del treball i gestió de persones.

Fa 14 anys que el professorDolan va arribar a Espanya per amor, parla 7 idiomes i ha escrit més de 60llibres; l'últim, Liderazgo, dirección y coaching por valores - Los 10 mandamientos para gestionar personas en el siglo XXI, publicat aquesta setmana. El professor titular de la Càtedra sobre el Futur del Treball (Future of Work Chair) d'Esade i director d'Innovació i Creativitat a Esadecreapolis es considera un agent de canvi: "Un bon coach ajuda a la gent a reflexionar sobre el seu concepte d'èxit".

Quan una empresa parla de valors, és màrqueting o una convicció?
Els valors són un concepte positiu del qual tothom en vol parlar, des de les empreses fins als polítics. Ara bé, el 90% dels valors de les empreses són paraules buides. No hi ha fets. Quan diuen que el millor capital d'una empresa són les persones i en canvi utilitzen el seu equip, o quan un hospital té com a premissa la qualitat que ofereix al pacient, però als metges se'ls demana que atenguin tres pacients cada mitja hora… De vegades, en el món empresarial per culpa dels valors econòmics matem les persones. Hem de ser conscients que els valors són l'ADN del nostre comportament. És un camp on falta coherència i mètrica.

El llibre parla sobre l'art de gestionar persones a través del coaching. És una moda en temps de crisi o una professió de futur?
En el món empresarial hi ha conceptes que creixen com l'espuma i després desapareixen. Jo al principi vaig ser molt escèptic amb el coaching. Avui en dia aquest sector és la selva, no està regulat i hi ha de tot. Té elements de moda però també hi ha fons. El coaching és una eina, un bon coach ajuda a la gent a reflexionar sobre el seu concepte d'èxit.

Per a algú l'èxit pot ser una bona nòmina a final de més.
Sí. Hi ha gent que és feliç perquè té èxit salarial però aquesta felicitat no és sostenible a llarg termini. Hi ha jugadors de futbol que guanyen milions però no són feliços, ja que la felicitat és relativa. El dia que descobreixes que hi ha un jugador que guanya mig milió més que tu deixes de ser feliç, ja que el missatge és que hi ha algú millor que tu. El coaching per valors és la forma d'aplicar la teoria de la relativitat d'Einstein al món personal.

Com podem saber quin és el nostre concepte d'èxit?
Per entendre què és important per a tu en les diferents parcel·les de la vida has de tenir en compte un model triaxial basat en els valors connectats amb l'eix econòmic com per exemple el sou, els valors connectats amb l'eix ètic i social, i els valors connectats amb l'eix emocional. L'eix ètic són les regles del joc. Volkswagen va obviar l'eix ètic quan va decidir trucar els motors. Quan tu violes l'ètica només veus els objectius a curt termini. L'eix emocional està vinculat a la passió, l'única cosa que és sostenible al llarg de la vida i que s'ha d'alimentar contínuament. De fet, aquesta és la tasca principal del líder: generar un ecosistema adient perquè l'equip no perdi la passió.

Què passa quan en una empresa no compartim els valors?
Malament. Quan compartim valors connectats a un mateix eix, podem parlar de cultura, perquè actuem en funció dels nostres valors. Per exemple un grup xinès va comprar una empresa de distribució de cosmètica francesa i, en conseqüència van haver de repensar els seus valors per tornar-se a alinear. Casillas és un exemple que ha escollit un altre club de futbol on li paguen menys diners perquè no compartia els mateixos valors que l'entrenador.



Avui en dia als líders se'ls mesura pels resultats de facturació, capacitat de generar ingressos… L'eix econòmic pesa més que la resta.
Sí però tenint en compte que vivim en un món accelerat, hauríem de pensar a llarg termini. No dic que s'hagin de perdre diners, les empreses no són ONG's, però si guanyes un 5% menys un any per complir un objectiu a llarg termini, no passa res. El que segur que no pot passar és que un dels teus eixos de valors estigui a 0. No cal que sigui simètric, però no pot ser que l'eix econòmic estigui al 70%.

I els treballadors a quin eix donen més pes?
Els treballadors del futur demanaran alguna cosa més que diners: voldran benestar, aprenentatge i creixement. Donaran més valor a l'eix ètic i emocional. No cal anar al futur, els millennials ja actuen així: volen transparència, honestedat, que l'empresa sigui una font d'aprenentatge on s'hi podran desenvolupar d'aquí a uns anys. En un futur cada vegada hi haurà més empreses així. Als Estats Units els joves competents canviaran entre 15 i 25 vegades d'empresa al llarg del seu cicle de vida laboral.

Sembla la definició d'una relació laboral utòpica. Hi ha algun exemple actual?
L'americana Zappos. És una empresa del segle XXI, feliç i que fa molts diners. Fins i tot fa coses que no són habituals com ara acomiadar a algú no perquè no sigui un bon professional i no compleixi els objectius, sinó perquè els seus valors no encaixen amb els de l'empresa. En definitiva, les persones treballaran on tinguin més passió, no on guanyin més diners.