• Animal Hero, el Netflix transmèdia per a nens amb dificultats cognitives

Animal Hero, el Netflix transmèdia per a nens amb dificultats cognitives

La startup desenvolupa un videojoc per canviar la manera d'ensenyar als infants amb síndrome de Down, on ells "es converteixin en els herois de la història"

L'equip d'Animal Hero | Cedida
L'equip d'Animal Hero | Cedida
Barcelona
03 d'Octubre de 2019

"Si això ja ho faig a classe, per què ho he de fer aquí?". Aquesta és una pregunta molt recorrent en els infants que, o bé se'ls motiva amb exercicis nous i estimuladors, o se'n cansen a la primera de canvi. Animal Hero neix per canviar la manera d'ensenyar i ho fa amb un objectiu concret, el de "millorar certes capacitats cognitives dels nens i les nenes d'una manera divertida". Però el seu públic objectiu són els infants amb síndrome de Down. La seva CEO, Silvia Quera, relata que la startup, seleccionada aquest 2019 pel programa de preincubació de Barcelona Activa, va sorgir d'una investigació científica que partia de la base que ells utilitzaven uns exercicis per treballar amb els nens i el problema és que eren molt avorrits i es van trobar amb què no feien aquests exercicis bé".

 

Precisament per això, el seu repte és arribar a ser una plataforma transmèdia que ajudi els nens amb dificultats a través de videojocs, llibres o vídeos, "una plataforma com Netflix per a nens amb síndrome de Down on hi hagi activitats i moltes més coses", però, sobretot, "on els nens es converteixin en els herois de la història i estiguin motivats per jugar". Jugar i, de pas, aprendre.

Davant d'aquest paradigma, l'any 2014 el professor Òscar Garcia va proposar als seus alumnes de l'escola universitària ERAM trencar les barreres tradicionals de l'ensenyament convencional i col·laborar amb el Parc de Recerca Biomèdic de Barcelona en una investigació científica en què havien descobert que un extracte del te verd juntament amb estimulació cognitiva millorava la plasticitat del cervell dels nens i els feia més receptius a millorar les capacitats cognitives que més els costava.

 

Animal Hero té per objectiu que els nens es converteixin en els herois de la història mentre aprenen

"Aquí és on vam sorgir nosaltres", explica Quera, al mateix temps que posa damunt la taula que aquest és un projecte "creat amb l'emoció i l'ímpetu" dels set joves que composen l'equip. Tot i això, els socis són quatre i complementen la seva feina amb les col·laboracions de diverses persones i entitats que complementen els seus coneixements. Ni és fàcil saber cap a on s'ha d'encaminar un videojoc, ni, encara menys, fer-lo atractiu i pràctic per a nens amb dificultats cognitives i, amb un tema tan delicat, necessiten l'ajuda d'experts perquè el projecte s'encamini cap a la via correcta. De moment, compten amb dos nivells del videojoc i cada un d'ells treballa una capacitat cognitiva diferent -la coordinació i la memòria- i un conte titulat com I tu, què menges?, un llibre que pretén ser l'inici d'una col·lecció que complementi la història del videojoc.

El conte 'I tu, què menges?' d'Animal Hero | Cedida

El conte 'I tu, què menges?' d'Animal Hero | Cedida

El fet de plantejar-se ser una plataforma transmèdia comporta que no parin de ploure idees, però l'equip d'Animal Hero vol anar pas a pas. "Primer fem el joc on s'explica la història i després la resta". La seva finalitat és que, de moment, el videojoc arribi a tenir 10 nivells -els dos primers són gratuïts i la resta seran de pagament-. Per aconseguir-ho, han obert un crowdfunding amb què pretenen aconseguir 15.000 euros per, almenys, desenvolupar cinc o set nivells per poder-lo vendre. En realitat, per poder-lo llançar tal i com l'han dissenyat, necessitarien reunir 50.000 euros.

La plataforma del (i pel) futur

Tot i que Quera subratlla que "el videojoc no és només per síndrome de Down, sinó que un nen sense discapacitat també pot jugar-hi i es pot beneficiar d'això", també apunta que el seu objectiu és anar més enllà i "evolucionar i convertir-nos en la plataforma del futur dels nens i nenes amb discapacitat". El següent pas, de moment, seria crear un videojoc enfocat a l'autisme. I sempre amb el joc i la diversió com a mètode d'ensenyament com a bandera.

Per la seva tasca social, i per la (re)evolució que aquesta plataforma pot suposar no només en el món de l'ensenyament, sinó també en el treball en equip, la confiança i el compromís, Animal Hero ja ha rebut diversos premis, entre ells, el premi de les beques Bifrutas de Calidad Pascual, que els va proporcionar 20.000 euros que, segons destaca la CEO de la startup, "ens va donar molta visibilitat i ens va ajudar a fer la demo que tenim ara".

Amb aquests ingredients, i l'ajuda d'associacions on poden provar el videojoc amb els nens, parlar amb els seus psicòlegs i construir una plataforma més forta, Animal Hero té un llarg camí per endavant amb un fort component social: portar l'ensenyament als nivells més divertits de la vida d'un infant, explotar les seves capacitats i eliminar les diferències entre ells perquè tant un nen que tingui alguna discapacitat cognitiva com un que no, puguin fer pinya per ser els herois d'aquesta història.