• "Ara és el millor moment per ser emprenedor, però no per ser inversor"

"Ara és el millor moment per ser emprenedor, però no per ser inversor"

Amb la sortida de la crisi, Barcelona treu suc al seu potencial emprenedor per presentar nous projectes sòlids i escalables, però encara insuficients per la gran quantitat de diners dels inversors

Barcelona es troba dins la llista de ciutats amb més potencial emprenedor
Barcelona es troba dins la llista de ciutats amb més potencial emprenedor
Aida Corón
09 d'Octubre de 2015
La clàssica pregunta de si va ser primer l'ou o la gallina ara té versió emprenedora: els diners o el talent?. El debat està tan obert i té tantes posicions com amb l'ou i la gallina, però el cert és que cada possible resposta obre noves qüestions respecte a la salut de l'emprenedoria de Catalunya.

Precisament aquesta pregunta és una de les moltes que s'han formulat els experts en el marc de la Start-up Week Barcelona 2015. Els diners, el potencial de Barcelona i un dels casos d'èxit més recent del moment són els temes principals de la conferència Business Angels vs. Venture Capital Pros and Cons.

La nova Barcelona emprenedora
Berlín, Londres o Estocolm són ciutats on les capitals amb més ambició s'emmirallen. Barcelona o Estònia, en canvi, estan en la llista dels qui comencen a despuntar per la seva innovació, talent emergent i capacitat de sorprendre. Per què Barcelona es troba en aquesta segona llista i no en la primera? "Hi ha molts ulls posats sobre les grans idees que sorgeixen, però sempre hi ha dubtes", respon el co-fundador i CEO de White Bull, Farell Duvall. En el rol de moderador de l'acte, continua la seva primera reflexió assegurant que sovint les "universitats, coneixement i ganes d'innovar" de la ciutat queden tapades per la percepció de "poca seriositat de la cultura espanyola".

Segons el parer de l'assessor i inversor Oriol Juncosa, tot aquest context està canviant: "En els últims tres anys la qualitat dels emprenedors ha millorat. Ara hi ha equips formats, gent amb anys d'experiència emprenent, bones idees...". Per això no dubta a afirmar que "ara és el millor moment per ser emprenedor, però no per ser inversor", perquè la sortida de la crisi fa que hi hagi molts més diners disponibles que no pas projectes sòlids i escalabilitat.

Reemprendre per tenir èxit
El sector emprenedor no es cansa de repetir que fracassar no significa rendir-se i això mateix repeteixen diverses vegades tan Juncosa com Carlos Trenchs, director de Caixa Capital Risc. Per a ells, qui emprèn per segona o tercera vegada és més susceptible de tenir èxit i de trobar més suport per part de mentors i d'inversors, pel que insten a no perdre la valentia.

En aquest sentit, Trenchs recorda que és "la barreja entre nous emprenedors i gent que ho va intentar fa 5 o 6 anys i ara hi torna" el que ha fet que Barcelona despunti. I és que la unió de manca de por dels primers i l'experiència dels segons el que genera equips equilibrats.

Pensar globalment
"Nosaltres veiem Europa com un mercat, no veiem països. Volem invertir en negocis amb una ambició global, com els altres bancs internacionals que busquen projectes europeus", explica Carlos Trenchs.

Wallapop és la start-up que millor escenifica tot això. Neix a Barcelona amb Miguel Vicente, emprenedor amb experiència que té el mèrit d'haver creat LetsBonus. Entre els inversors inicials de la start-up hi ha Caixa Capital Risc, pel que Trenchs es converteix en la millor persona per narrar la seva creació: "El mateix any que vam invertir en ella, vam posar diners en 35 projectes més que crèiem que tenia el mateix potencial, però els trets diferencials de Wallapop eren el seu equip sòlid, una proposta de valor interessant i que amb pocs recursos ja havien construït un projecte atractiu. Tenia sentit posar diners per veure si amb més recursos podrien mantenir la tendència de creixement".

Un altre dels atributs que destaca el director de Caixa Risc Capital és treballar a escala local i ser una app B2C. "Posa en contacte l'oferta i la demanda, el que significa que treballa amb sinergies per volum", puntualitza Trenchs amb l'objectiu de remarcar que tot depèn únicament del mercat local.

A més a més, des del punt de vista de l'inversor, Wallapop va encertar a l'hora de finançar-se ambseed money, el que ha permès que els business angels inicials puguin sortir en rondes posteriors per donar entrada a nous inversors. "Els qui van apostar per l'app al principi ara tenen més diners per posar-los en altres projectes i fan que el circuit funcioni", apunta Trenchs.

El que busca un inversor
De la mateixa manera que hi ha emprenedors novells, sense experiència i amb possibilitats d'equivocar-se, també hi ha business angels que s'inicien en això de la inversió. És per aquest motiu que els especialistes coincideixen a dir que cal conèixer la persona que vol posar diners abans de confiar-hi plenament.

En el cas d'estar davant d'un professional amb bagatge, recomanen comptar a l'equip amb una persona que conegui cadascun dels noms més importants del moment en qüestió de mentors i inversors. També és bo anar de la mà d'un prescriptor i portar un pla de negoci acompanyat d'una llista de punts febles del negoci que cal millorar, ja que es demostra que es coneix a fons d'on coixeja el projecte. Finalment, crear un equip de persones amb perfils diversos per evitar que hi pugui haver alguna mancança tècnica.